با توجه به افزایش روزافزون نخاله‌های ساختمانی اگر شهرداری و شورای شهر زنجان طرحی برای ساماندهی و بازیافت نخاله‌ها نداشته باشد در آینده نه چندان دور شاهد بحران‌های جدی خواهیم بود.
کد خبر: ۱۰۰۶۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲ 03 November 2021

امروزه با رشد و گسترش شهرها و افزایش جمعیت نیاز به ساختمان‌سازی بیشتر احساس می‌شود که همین عامل سبب به وجود آمدن نخاله‌های ساختمانی شده است؛ همچنین با تخریب بناها و ساختمان‌های قدیمی و یا حوادث طبیعی از جمله سیل، زلزله که موجب ایجاد نخاله‌های ساختمانی می‌شوند میزان این نخاله به طور چشمگیری رو به افزایش است.

فعالیت‌های ساختمانی در هر جامعه‌ای امری اجتناب‌ناپذیر است و پیشرفت هر جامعه وابسته به فعالیت‌های عمرانی آن است؛ با این وجود نخاله‌های ساختمانی معضلی برای محیط زیست و فضاهای‌ شهرها و حتی روستاها شده است. زیرا انباشت و تخلیه غیرمجاز نخاله‌ها در محل‌هایی غیر از محل‌های مجاز سبب زشت و بدمنظره شدن حاشیه شهرها و جاده‌ها شده و همچنین باعث بروز حوادثی از قبیل تصادف خودروها با این نخاله‌ها شده است؛ از طرف دیگر این موضوع باعث ازدیاد حیوانات موذی نیز شده است.

ترکیب و درصد مواد تشکیل دهنده نخاله‌های ساختمانی در مناطق مختلف تفاوت دارد به طوری که برخی از آن‌ها قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند اما برخی مواد خطرناک دارند که وجود آن‌ها برای محیط زیست و زندگی انسان‌ها اثرات سوئی دارد.

با وجود افزایش نخاله‌های ساختمانی مدیریت پسماندها در صنعت ساخت و ساز دارای اهمیت به‌سزایی است زیرا بسیاری از ترکیب و درصد مواد تشکیل دهنده نخاله‌های ساختمانی در مناطق مختلف فرق می‌کند و بسیاری‌از آن‌ها قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند. در برخی کشورهای پیشرفته نخا‌له‌ها مجدداً در ساخت‌و‌ساز ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند به محیط زیست در کاهش استخراج مواد اولیه از منابع طبیعی و کاهش آلودگی ناشی از انباشت این مواد در محیط زیست کمک کند.

به گفته مسئولان استفاده مجدد از نخاله‌های ساختمانی بسیار هزینه‌بر است و به همین دلیل استفاده مجدد از نخاله‌ها بسیار کم است. استفاده نکردن مجدد از نخاله‌های ساختمانی نه تنها دور ریختن منابع قابل استحصال است بلکه در برخی موارد به هدر دادن سرمایه‌های ملی است. مشکل عمده‌ای که استان زنجان نیز با آن مواجه است تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در حاشیه جاده‌ها و راه‌ها وحتی حاشیه روستاها است.

در این راستا سجاد خانمرادی، مدیر خدمات شهری شهرداری زنجان در گفت‌وگو با تسنیم زنجان، اظهار داشت: زنجان دارای یک سایت تخلیه نخاله‌های ساختمانی در سه کیلومتری جاده زنجان- بیجار محلی به نام قره‌داغ است که باید تخلیه نخاله‌های ساختمانی در آن مکان انجام گیرد.

وی افزود: بیشترین تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در محل‌هایی است که کارخانه ماسه‌شویی وجود دارد زیرا بیشتر کامیون‌ها به بهانه آوردن ماسه نخاله‌های خود شبانه در مکان‌های غیر مجاز تخلیه کرده و صبح کامیون را پر از ماسه می‌‌کنند و حتی شاهد تخلیه نخاله‌های ساختمانی در حاشیه برخی از روستاها نیز هستیم که خود این عامل سبب خسارت جبران ناپذیری به محیط زیست شده است و این از کنترل شهرداری خارج است مگر اینکه هنگام تخلیه نخاله در محل‌های غیرمجاز تخلفات آن‌ها مشاهده و ثبت شود.

مدیر خدمات شهری شهرداری زنجان گفت: سازمان پسماند بارها به ماسه شویی‌ها تذکراتی در مورد ماشین‌های که نخاله‌های خود را به صورت غیرقانونی در کنار جاده‌ها تخلیه می‌کنند، داده است که انتظار می‌رود کارخانه‌های ماسه‌شویی جوابگوی تخلفات این کامیون‌ها باشند.

وی بیان کرد: مردم موظف هستند برای تخریب ساختمان‌های خود مجوز تخریب دریافت کنند و روی برگه‌ها محل تخلیه نخاله‌ها منطقه قره‌داغ مشخص شده اما برخی از رانندگان کامیون‌های حمل نخاله به این امر توجه نمی‌کنند و نخاله‌های خود را در محل‌های غیر از محل مشخص شده تخلیه می‌کنند که این امر باعث بروز مشکلاتی برای ساکنین منطقه و شهرداری شده است.

خانمرادی گفت: پلیس راهنمایی رانندگی می‌تواند به شهرداری در این زمینه با اعمال قانون در برخورد با تخلیه‌های غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در حاشیه راه‌ها و جاده‌ها کمک کند زیرا برابر ماده 16 قانون مدیریت پسماند پلیس می‌تواند جلو کامیون‌های حمل نخاله و زباله در جاده را بگیرد و مورد بازرسی قرار دهد.

وی به باکس‌های تعبیه شده شهرداری برای جمع آوری نخاله‌ها در سطح شهر اشاره کرد و گفت: ‌برای جمع آوری نخاله‌های خرد و کم حجم ناشی از تعمیرات جزئی و بازسازی‌ها در مکان‌هایی از سطح شهر باکس‌هایی تعبیه شده بود تا مردم نخاله‌های خود را در این باکس‌ها تخلیه کننند تا شاهد انباشت این نخاله ها در گوشه و کنار شهر نباشیم اما شاهد تخلیه نخاله‌ها توسط کامیون‌های حمل نخاله که باید بار خود را خارج از شهر تخلیه می‌کردند در این باکس‌ها بودیم که با حجم بالای نخاله‌های ساختمانی مواجه ‌شدیم که مشکلات زیادی برای ساکنین منطقه و شهرداری ایجاد ‌کرد.

وی به گودال‌های پر شده نخاله‌های ساختمانی اشاره کرد و افزود: طبق قانون باید گودال‌های پر شده‌ کاربری دیگری داشته باشد و روی گودال‌ها آسفالت شده و یا تبدیل به فضای سبز شود تا چهره ناخوشایند آن از بین برود.

مشکلات تخلیه نخاله‌های ساختمانی در زمین‌های خالی شهرک‌های اقماری

مدیر خدمات شهری شهرداری زنجان به زمین‌های خالی شهرک‌های اقماری اشاره کرد و گفت: زمین‌های خالی موجود در این شهرک‌ها محلی برای انباشت نخاله‌های ساختمانی و معضلی برای مردم منظقه و شهرداری تبدیل شده است.

وی افزود: چندین بار تذکراتی از سوی شهرداری به مالکین این زمین‌ها برای ساخت‌وساز جهت جلوگیری از انباشت نخاله‌ها داده شده اما برخی از زمین‌ها که از طریق تعاونی‌ها به فروش رسیده‌اند مالکان اصلی آنها مشخص نیست و به همین دلیل به محلی برای تخلیه و تجمع نخاله‌ها تبدیل شده است که برای ساکنین و مردم منطقه مشکلاتی ایجاد کرده و جمع آوری آن نیز برعهده شهرداری گذاشته شده که موجب شده بار مالی سنگینی برای شهرداری ایجاد شود.

در همین راستا منصور سلطانی‌محمدی سرپرست شهرداری زنجان در مورد زمین‌های خالی شهرک های اقماری اظهار کرد: برای جلوگیری از تخلیه نخاله‌های ساختمانی در این زمین‌ها که صاحبان آن در صورت عدم ساخت و ساز مکلف به دیوار کشی یا حصار کشی باشد ماده قانونی وجود ندارد.

از سوی دیگر مهدی طالب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی زنجان در این زمینه اظهار کرد: درست است که در قانون اجازه دیوارکشی به زمین‌های خالی داده نشده اما در پی ابطال این مصوبه هستیم تا حداقل مالکینی که نمی‌توانند ساخت و ساز انجام دهند بتوانند برای جلوگیری از تخلیه زباله و نخاله‌های ساختمانی که باعث بروز مشکلات برای ساکنین می‌شود دیوارکشی انجام دهند.

با این تفاسیر مدیریت نخاله‌های ساختمانی از ضروریت مدیریت شهری است و برطرف کردن این معضل نیازمند همکاری ارگان‌های ذیربط است تا با اهتمام بیشتری این موضوع پیگیری شود تا فرصت از سود جویان متخلف که سبب تضعیف و زیرپا گذاشتن حقوق شهروندان می‌شود گرفته شود و باید قانون بازدارنده قوی وجود داشته باشد تا با متخلفان برخورد شود. از سوی دیگر به دلیل منفعت طلبی برخی از افراد سودجو شاهد انباشت نخاله‌ها در حاشیه شهرها و کنار رودخانه‌‌‌ها که معضلی بزرگ برای محیط زیست و زندگی انسان‌ها شده است هستیم و متاسفانه شاهد اقدامات تاثیرگذاری از سوی مجموعه شهرداری زنجان نبوده‌ایم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار