رئیس اداره نظام مهندسی راه و شهرسازی استان زنجان:
رئیس اداره نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: بیش از ۶۰ مکاتبه با شهرداری زنجان انجام شده است تا روند ساخت و سازهای غیرمجاز را متوقف کند.
کد خبر: ۱۰۰۹۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶ 14 November 2021

به گزارش تابناک زنجان، احسان ذبیحیان روز یکشنبه گفت: ۲۲۰ مورد بازدید از ساختمان‌های در دست احداث شهرهای استان زنجان انجام شده است.

وی تاکید کرد: چنانچه شهروندان شکایتی از تخلف در خصوص ساخت و ساز ساختمان توسط مهندسان داشته باشند، می‌توانند مورد را در سامانه "سنامک" به نشانی https://snam.mrud.ir ثبت کنند.

رئیس اداره نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: سالانه ۲ بار آزمون نظام مهندسی برای ورود به حرفه مهندسی انجام می‌شود و مهندسان حوزه ساختمان برای دریافت پروانه اشتغال در این آزمون شرکت می‌کنند.

ذبیحیان با بیان امسال سه هزار و ۷۰۰ نفر در همه رشته‌های این آزمون شرکت کردند که امیدواریم نتایج این آزمون تا اواخر هفته آینده اعلام شود، افزود: سال گذشته بیش از یک هزار و ۳۵۰ پروانه اشتغال به کار مهندسی در استان زنجان صادر شد.

رئیس اداره نظام مهندسی، مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره راه و شهرسازی زنجان با بیان اینکه اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان از ادارات راه و شهرسازی است، گفت: فعالیت این اداره در حوزه مسایل مربوط به نظام فنی و مهندسی ساختمان همانند ساخت و سازهای شهری و روستایی، صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی و نظارت عالیه بر عملکرد تمام اشخاص و نهادهایی که در این حوزه فعالیت دارند، است.

ذبیحیان بابیان اینکه صدور پروانه اشتغال مهندسی برای مهندسان از جمله وظایف این اداره به شمار می رود، یادآوری کرد: طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، اشخاصی که دارای مدرک کارشناسی و کاردانی در حوزه مهندسی ساختمان هستند در صورت تمایل برای فعالیت در حوزه نظام فنی و مهندسی ساختمان، باید پروانه اشتغال به کار مهندسی اخذ کنند.

وی ادامه داد: این اشخاص در صورت تامین شرایط لازم (مانند قبولی در آزمون و سایر شرایط، باید مدارک خود را به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و یا سازمان نظام کاردانی ساختمان استان ارایه دهند و سازمان های مربوطه نیز پس از بررسی اولیه مدارک، در صورت تکمیل بودن موارد، پرونده را جهت بررسی نهایی و تایید و صدور پروانه به این اداره ارسال می کنند.

رئیس اداره نظام مهندسی، مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه صدور پروانه‌های اشتغال در زمینه و صلاحیت های مختلف است، گفت: پروانه شخص حقیقی در رشته های ساختمانی شامل عمران، معماری، مکانیک، برق، ترافیک، شهرسازی و نقشه برداری و در صلاحیت های نظارت، طراحی، محاسبه و اجرا، صادر می‌شود.

ذبیحیان افزود: پروانه اشتغال برای اشخاص حقوقی در زمینه طراحی، نظارت و اجرای ساختمان‌ها برای شرکت‌های حقوقی صادر شده و برای ارائه خدمات آزمایشگاهی در زمینه آزمایش های بتن، ژئوتکنیک و جوش نیز پروانه اشتغال برای متقاضیان صادر می شود.

وی تاکید کرد: متقاضیان انبوه سازی نیز پس از تشکیل پرونده و ارایه مدارک به انجمن انبوه سازی استان، از طرف این اداره پروانه اشتغال دریافت می کنند.

رئیس اداره نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان گفت: از دیگر اقدامات این اداره، صدور پروانه اشتغال نظام فنی روستایی برای مهندسانی است که در حوزه روستاهای استان خدمات نظارت و طراحی انجام می دهند.

ذبیحیان با بیان اینکه برای کاردان های ساختمان هم در حوزه ساخت و ساز پروانه اشتغال صادر می شود، افزود: طبق ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴ یکی از وظایف اداره کل راه و شهرسازی، نظارت عالیه بر ساخت و ساز ساختمانها در گستره استان است.

رئیس اداره نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان گفت: بازسانی برای کنترل موردی ساختمان‌ها انتخاب شده است و همه آنها از مهندسان مجرب و دارای پروانه پایه یک مهندسی هستند.

ذبیحیان تاکید کرد: این ناظران به صورت موردی از ساختمان‌های در حال احداث بازدید می‌کنند و در صورت مشاهده تخلف موارد را گزارش می کنند.

وی یادآوری کرد: این تخلفات که در زمینه های مختلف از جمله رعایت نکردن ضوابط شهرسازی، احداث نکردن ساختمان مطابق پروانه ساختمانی همانند اضافه زیر بنا، اضافه سطح اشغال است، برای اصلاح موارد به شهرداری اعلام می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان، به تخلفات فنی از جمله رعایت نکردن جزئیات نقشه‌های اجرایی در ساخت و سازها اشاره کرد و گفت: اگر تخلف صورت گرفته ناشی از عملکرد مهندسان ساختمان باشد، مهندس مربوطه به شورای انتظامی معرفی می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار