رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: جمعیت آهوان دشت سهرین به عنوان گونه شاخص جانوری این استان در صورت ادامه وضعیت حاکم با خطر انقراض مواجه می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۰۹۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳ 15 November 2021

 

پرویز رستمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کاهش جمعیت آهوان این دشت بسیار نگران کننده است و بر اساس سرشماری جدیدی که هفته گذشته /دوشنبه و سه شنبه ۱۷ و ۱۸ آبان ماه جاری/از سوی کارشناسان و محیط بانان این اداره کل صورت گرفت تعداد آهوان موجود در دشت سهرین (بخشی از منطقه حفاظت شده سرخ آباد) و منطقه حفاظت شده فیله خاصه از یک هزار و ۳۶۰ راس سال گذشته (۹۹) به ۸۵۰ راس رسیده است.

وی اظهار داشت: در طی یکسال اخیر بیش از ۵۰۰ راس از آهوان این ۲ منطقه آهو خیز به دلایل مختلف تلف شده اند که ادامه این روند بسیار نگران کننده است و باید از سوی مسوولان ذیربط چاره جویی اساسی شود تا این گونه جانوری شاخص و زیبا از خطر انقراض دور شود.

رستمی، تصریح کرد: اگر وضع به همین منوال پیش برود به حتم در آینده ای نه چندان دور شاهد انقراض نسل آهوان در این ۲ منطقه بکر، وسیع و زیبا که تنها زیستگاه آهو در شمالغرب کشور است خواهیم بود.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: متاسفانه شکارهای غیرمجاز و بی رویه، حفر چاه های غیرمجاز، وجود پرتعداد گله های دام در سرتاسر دشت، محدود و جزیزه ای شدن زیستگاه، ایجاد باغات، کاشت محصولات کشاورزی و نهال، تغییر الگوی کشت از دیمی به آبی، کمبود نیرو، امکانات و تجهیزات به منظور رصد و پایش مدام، وجود دام های اهلی مازاد در منطقه در واقع عمده دلیل کاهش جمعیت آهوان در این زیستگاه اصلی است.

دشت سهرین جزو منطقه حفاظت شده سرخ آباد و تنها زیستگاه آهو در شمالغرب کشور است و زیستگاه بکر و مناسبی برای این گونه جانوری زیبا و شاخص محسوب می شود.

رستمی اظهار داشت: در زیستگاه دشت سهرین جانورانی چون آهو، پلنگ، گراز، خرس قهوه ای، سمور سنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم، اسبله و غیره، زیست می کنند.

وی افزود: در منطقه حفاظت شده فیله خاصه نیز گونه های جانوری ازجمله آهوی ایرانی، گراز، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، آبزی و کنار آبزیی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.

به گزارش ایرنا، براساس سرشماری سال ۹۲ قریب یک هزار و ۵۰۰ راس آهو در دشت سهرین و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه زیست می کردند که در سال ۹۳ با کاهش ۱۴ درصدی مواجه شد، در سال ۹۴ با کاهش ۱۰ درصدی به یک هزار و ۲۴۶ راس رسید و سال ۹۵ نیز یک هزارو ۸۲ راس در این مناطق سرشماری شد.

طی سال های ۹۶، ۹۷، ۹۸ و ۹۹ نیز به ترتیب تعداد یک هزارو ۱۰۵ راس، یک هزارو ۲۷۷ راس، یک هزارو ۴۰۰ و یک هزار و ۳۶۰ راس آهو از سوی محیط‌بانان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در این ۲ منطقه مشاهده و سرشماری شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار