نقش اساسی فعالان اقتصادی در رونق تولید و اشتغال بر هیچ‌کس پوشیده نیست چرا که همواره بخش مهمی از بار اقتصادی و تولید کشور بر دوش آنها بوده است.
کد خبر: ۱۰۰۹۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱ 17 November 2021

 

به گزارش تابناک زنجان، اگر چرخ این بخش از جامعه، به هر دلیلی نچرخد، قطعا و بی هیچ تعارفی، چرخ‌های دیگر هم دچار اختلال شده و دیر یا زود از حرکت باز می‌مانند. بنابراین لازم است که همواره این بخش مورد توجه جدی قرار گیرد تا حرکت بخش‌های دیگر هم روان باشد.

با وجود همه تلاش‌ها برای فعال نگهداشتن حوزه تولید، اما مشکلات و مسائلی که به ویژه در چند سال اخیر، باعث ایجاد موانع بسیاری برای بخش تولید شده، حال اقتصاد را در بخش تولید ناخوش کرده که تبعات منفی و پیامدهای ناشی از تحریم های ظالمانه و  شیوع کرونا هم مزید بر علت شده است.

از این‌رو فعالان این بخش، انتظار دارند که حرف هایشان شنیده شود تا شاید گشایشی در گره های کوری که در تار و پود اقتصاد و تولید افتاده است، با تدابیر لازم باز شود.

از آنجایی که اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن در هر استان، نمایندگان فعالان اقتصادی و بازرگانی آن استان محسوب می شوند، می توان گفت،  این اتاق ها  که با حضور افراد فعال در حوزه اقتصاد و تولید، نقش مهم و کلیدی در اقتصاد کشور دارند، چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای فعالان حوزه اقتصاد و تولید هستند.

اتاق‌های بازرگانی نمایندگی بخش خصوصی کشور را عهده‌دار بوده و در حوزه‌های کاری خویش و البته در حوزه‌ اقتصاد کلان کشور هم، صاحب‌نظر و دارای تخصص هستند. به طوریکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، چون از اتاق بازرگانی به ‌عنوان نماینده بخش خصوصی در حوزه‌ اقتصاد، نام‌برده شده است، بنابراین از جایگاه مشورتی با  قوای سه‌گانه‌ نظام نیز برخوردار است.

اصل وجودی اتاق‌های بازرگانی، همفکری صاحبان صنعت، معدن و تجارت است. اتاق ایران متشکل از نمایندگان اتاقهای کشور است و اتاقهای بازرگانی، صنایع و معادن زیر نظر این اتاق فعالیت می‌کنند.

 اتاقهای بازرگانی در اصل منعکس کننده مشکلات و مسائل بخش تجارت، صنعت و معدن کشور است و تنها سازمان صد در صد خصوصی کشور است که در میان نهادهای دولتی جایگاه ویژه ای دارد.
در شرایط فعلی اقتصاد کشور،  اهمیت حضور بخش خصوصی در عرصه‌های مختلف اقتصادی کاملا روشن است.

مهمترین مسئولیت  اتاق بازرگانی استفاده بهینه از امکانات و مزیت‌های نسبی داخل کشور برای رشد، توسعه اقتصادی و کسب درآمدهای ارزی، از صادرات محصولات تولید شده در داخل است.

راه بازرگانان و فعالان اقتصادی استان زنجان ناهموار است

و همه این موارد در صورتی امکان پذیر است که راه هموار باشد. در حالیکه چند سالی است که راه بازرگانان و فعالان اقتصادی استان زنجان  به گفته خودشان به شدت ناهموار است و فعالان استان زنجان هم مستثنی از این قضیه نبوده و فعالان اقتصادی آن مشکلات خاص خود را دارند که در آستانه سفر ریاست جمهوری به زنجان، درخواست ها و دغدغه های فعالان  اقتصادی و بازرگانی از ریاست جمهوری، در گفت و گوی نمایندگان بخش خصوصی با ایرنا مطرح شد.

دولت  ابتدا باید زیرساخت‌ها را آماده کند

 رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن استان زنجان، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه در بخش سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، از سوی مجموعه های کلان کشوری از جمله بانک ها، آستان قدس و وزارت دفاع، در زنجان اصلا سرمایه گذاری نشده است، افزود: این در حالی است که این مجموعه‌ها در سایر استان‌ها، سرمایه گذاری‌های کلانی را دارند.

علی یگانه‌فرد با اشاره به نمونه های عینی در این خصوص اظهار داشت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در بیشتر استان‌ها سرمایه گذاری کرده در حالیکه در زنجان سرمایه‌گذاری نکرده است و یا  بنیاد برکت که  در زنجان فقط یک یا چند مجموعه خیلی کوچک دارد و سرمایه گذاری مستقیم انجام نداده است.

وی با بیان اینکه اگرچه اولویت اول این است که سرمایه گذاری های گذشته و داشته‌های فعلی را به سرانجام مطلوب برسانیم، افزود: اما جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید هم ضروری است.

رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن استان زنجان، با تاکید بر اینکه برای هدفگذاری‌های آینده قطعا نیاز به جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید داریم، اظهار داشت: با توجه به اینکه برای برنامه ریزی و هدفگذاری همین یک سال آینده، مورد جدید سرمایه‌گذاری نداریم، بنابراین ضروری است که سرمایه گذاری‌های جدید انجام گیرد.  

یگانه‌فرد، با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی در زنجان کلید خورده است، گفت: اما  مسئله این است که  باید سرمایه‌گذاران زیادی جذب شوند، تا بتوان آن را ایجاد کرد.

وی با تاکید بر لزوم  ایجاد زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی  با اعتبار ویژه‌ در آغاز طرح،  افزود: حرف  من این است که منطقه ویژه اقتصادی، اگر قرار است منطقه ویژه به تمام معنا شود، باید سرمایه گذاری شود و لازمه سرمایه گذاری هم این است که خود دولت، ابتدا زیرساخت‌ها را آماده کند تا بخش خصوصی برای سرمایه گذاری ورود کند.

رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن استان زنجان، با بیان اینکه اگر رشد سرمایه‌گذاری را در استان داشته باشیم، تولید هم رونق می‌گیرد، گفت: به دنبال آن، گردش مالی درست و اشتغال هم حل  می‌شود.

 یگانه‌فرد، حفظ سرمایه‌های فعلی را  واجب و بر لزوم سرمایه‌گذاری‌های جدید تاکید کرد.

وی با اشاره به  اینکه مرکز آماد در زنجان از سال ۹۳ مصوب شده است، افزود: در عمل اما کاری انجام نشده است بنابراین، از جمله مواردی است که سیستم دولتی، باید ورود کرده و آنها را انجام دهد.

 رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن استان زنجان، وضعیت هدایت تسهیلات بانکی به سمت تولید و افزایش سقف اعتبارات بانکی استان، در مقایسه با سایر استان ها را نامناسب و غیرقابل مقایسه با سایر استان ها اعلام کرد.

یگانه‌فرد، بر این باور است که در مطالبه از رئیس جمهوری باید بحث‌ها و سرمایه‌گذاری های کلان مطرح شود نه اینکه فقط به دنبال چند پروژه بزرگ برای استان باشیم.

وی با تاکید بر لزوم دادن اختیارات ویژه به استانداران برای حل مشکلات  استانی که قابل حل در استان هستند هم گفت: بسیاری از بروکراسی های اداری بدون مراجعه به مرکز، در داخل استان حل  می شود.

 مشکل قانون گَون باید در سطوح بالا حل شود    

رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن استان زنجان، در حوزه معدن هم به مشکل قانون گون در استان زنجان اشاره کرد و افزود: قوانین مربوط در این حوزه، باید اصلاح شود تا معدنکاران به راحتی بتوانند فعالیت کنند.

یگانه‌فرد، البته این را هم گفت که تصمیمات مربوطه در این حوزه، باید در سطوح بالا گرفته شود که می توان آن را به عنوان یک مطالبه از رئیس جمهوری مطرح کرد.

وی یکی از دلایل عدم موفقیت زنجان در حل مشکلات و جذب سرمایه گذاری های کلان در سطح استان را عدم مطالبه گری مردم زنجان عنوان کرد و افزود: مردم ما بر خلاف سایر استان ها، مطالبه گر نیستند و این در حالی است که در استان های دیگر، از مردم تا مسئولان سطوح بالاتر از جمله  نمایندگان، با مطالبه گری در توسعه شهر و منطقه خود، نقش موثری دارند.

 رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن استان زنجان، در زنجان اما حس مطالبه‌گری نیست و به همین دلیل از سایر استانها عقب مانده ایم.

وی  علت عدم مطالبه گری مردم زنجان را ریشه در فرهنگ آنها عنوان کرد و گفت: علت آن به خودمان بر می گردد و باید این مشکل را در خودمان حل کنیم.

 سهندعلی فلاحی عضو هیات رئیسه و نایب رییس دوم اتاق بازرگانی زنجان، که به قول خودش به واسطه  سوابق کاری خود، هم آن سوی میز بوده و هم این سوی میز( بخش دولتی و خصوصی) بدون تعارف گفت: اولین مطلبی که باید به آن تاکید کنم این است که متاسفانه شعار ما بیشتر از عمل است، چون  بیشتر آنهایی که در مورد تولید صحبت می کنند، کمتر به آنچه که می‌گویند پایبند می باشند.

 فلاحی با اشاره به  قوانین دست و پا گیر افزود:  در برخی موارد به قدری بخشنامه صادر شده که روح قانون از بین رفته است.

بسیاری از بخشنامه ها و آیین نامه ها، با روح قانون مغایرت دارد

 وی با تاکید بر اینکه مفهوم وجود بخشنامه و آیین‌نامه، در اصل برای تسهیل در اجرای سریع و صریح قانون است، گفت: این در حالی است که بارها مشاهده شده است که بسیاری از بخشنامه ها و آیین نامه ها، با روح قانون مغایرت دارد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی زنجان، با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات بخش تولید، این است که  هرجا کم می‌آوریم یقه تولید را می گیریم، افزود: با وجود  این همه رانت، دلالی و فعالیت‌های زیرزمینی، درآمدها و گردش مالی، مالیات یقه کدام یک را برای گرفتن مالیات گرفته است. 

 فلاحی با گله‌مندی از برخورد ناعادلانه و تبعیض‌آمیز امور مالیاتی با تولید کنندگان، اظهار داشت: مالیات هر بلایی که بخواهد سر تولیدکننده‌ای که تابلوی کارخانه اش را  نصب کرده‌ است می‌آورد.

اصلاح قوانین مالیاتی، خواسته مهم فعالان اقتصادی است

وی با اشاره به پیشنهادات ارائه شده در راستای تسهیلگری مالیاتی در بخش تولید در حضور رییس امور مالیاتی وقت کشور که در اتاق بازرگانی زنجان حضور پیدا کرده بود، گفت: وی موافقت خود را با تصویب پیشنهادات ارائه شده اعلام کرد و این در حالی است که آن پیشنهادات مصوب، همچنان در امور مالیاتی زنجان خاک می خورد.

نایب رییس دوم اتاق بازرگانی زنجان، در ادامه به صراحت، به برخی از  درخواست ها و مطالبات فعالان حوزه تولید و اقتصاد اشاره کرد و گفت: بدون تعارف می گویم که اصلاح قوانین مالیاتی،  خواسته مهم فعالان اقتصادی است.

جدایی تولید از سیاست از مطالبات مهم و جدی ما است

فلاحی همچنین با تاکید بر اجتناب از سیاست‌زدگی در تولید افزود: مهمترین خواسته  فعالان اقتصادی این است که گرایشات سیاسی را وارد تولید نکنند چون تولید، سیاست سرش نمی‌شود و هرکس هر جناح که باشد، اعم از چپ و راست، به نان نیاز دارد.

وی با بیان اینکه نان مسائل فرهنگی و گرایش های سیاسی نیست که وابسته به سیاست باشد، تاکید کرد: بحث های اقتصادی را آغشته به سیاست نکنند چون جدایی تولید از سیاست از مطالبات مهم و جدی ما است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی زنجان، با بیان اینکه در چینش مدیران و مسئولان باید شایسته‌سالاری مد نظر باشد گفت: تخصص‌گرایی در حوزه اقتصاد را حتماً در نظر بگیریم.

 فلاحی با تاکید بر توجه ویژه به موضوع انرژی در حوزه تولید هم افزود: تابستان با مشکل برق و زمستان با مشکل گاز واجه هستیم، پس صنعت چه موقع باید کار کند؟

 وی با اشاره به اینکه به عنوان نمونه فولاد و صنایع بزرگ ما در زنجان، در حال حاضر از بحث انرژی ضربات مهلکی را می‌خورند، از دولت خواست تسهیلات لازم برای سرمایه گذاری در حوزه انرژی را  فراهم کرده و در حوزه نیروگاهی، برای انرژی‌های سالم و نوین مانند پنل‌های خورشیدی، تسهیلاتی قائل شوند. 

نایب رییس دوم اتاق بازرگانی زنجان، اختصاص سهم صنعت از هدفمندکردن یارانه ها را از دیگر خواسته های فعالان بخش تولید و صنعت عنوان کرد و گفت: چگونه میشود وقتی که تولید کننده پول گاز و برق را گران تر از سایرین می دهد،  سهم خود از انرژی را که برای بحث صنعت قائل شده اند، ندهند.

 فعالان حوزه اقتصاد و تولید استان هم همانند سایر اقشار جامعه امیدوارند که دولت جدید در راستای عمل به شعار های انتخاباتی و البته در راس آن در عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در قالب شعار سال با عنوان مانع زدایی ها حمایت ها و پشتیبانی از تولید، گامی در جهت رفع مشکلات و موانع تولید بردارد تا چرخ‌های تولید، روان‌تر از قبل بچرخد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار