مصوباتی که بعد از هشت سال محقق نشده‌اند؛
استان زنجان با پروژه های نیمه تمام به جا مانده از دولت های قبل در حالی چشم امید به مصوبات دولت سیزدهم دارد که انباشت وعده های داده شده دولت قبل توسعه زنجان را با چالش مواجه کرده است.
کد خبر: ۱۰۰۹۸۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴ 17 November 2021

به گزارش تابناک زنجان، استان زنجان فردا (پنج‌شنبه) در حالی میزبان رئیس جمهور و هیئت همراه است که با در نظر گرفتن آنچه که این استان طی سال‌های گذشته با آن مواجه بوده و حجم بالایی از انباشت پروژه‌های نیمه‌تمام که دولت قبل به یادگار گذاشت، تخصیص اعتبار برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام و نیز پاسخ‌گویی به مطالبات مردم و فعالان را در حوزه‌های مختلف داشت.

لزوم توسعه متوازن عدالت در استقرار صنایع در زنجان

استان زنجان با همه ظرفیت‌ها و داشته‌هایش، با همه زرخیزی و حاصل‌خیزی زمین‌هایش و با همه نخبگان و اندیشه‌ورزانش، امروز در حالی وارد سال ۱۴۰۰ شده که همواره قربانی این جمله تکراری، یعنی «استان زنجان دارای ظرفیت‌های بالقوه بوده و باید به آن توجه ویژه شود» شده است ولی کدام اعتقاد و باور با این جمله همراه بوده تا این منطقه در مسیر توسعه متوازن و پایدار گام بردارد.

استان زنجان از شرق تا غرب دارای ظرفیت‌های متعدد در عرصه‌های مختلف است ولی این ظرفیت‌ها باعث نشده تا شرق و غرب این منطقه با اهرم عدالت، توسعه متوازنی داشته باشد، شرقی که با انباشت صنایع مواجه است، تا غربی که با همه ظرفیت‌هایش، هنوز پای توسعه‌اش لنگ می‌زند

استان زنجان از شرق تا غرب دارای ظرفیت‌های متعدد در عرصه‌های مختلف است ولی این ظرفیت‌ها باعث نشده تا شرق و غرب این منطقه با اهرم عدالت، توسعه متوازنی داشته باشد، شرقی که با انباشت صنایع مواجه است، تا غربی که با همه ظرفیت‌هایش، هنوز پای توسعه‌اش لنگ می‌زند.

وجود ظرفیت‌های متنوع در حوزه‌های مختلف معدنی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری، از زنجان به عنوان استانی دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های قابل پیشرفت معرفی کرده است ولی این ظرفیت‌ها فقط بر روی کاغذ و در حد سخنرانی، کارآیی داشته و برخی مسئولان طی ادوار مختلف به جای تلاش برای توسعه استان، به دنبال ورود به برخی مناسبات و روابط بوده‌اند که به هیچ وجه در چارچوپ وظایف کاری‌شان نبوده است.

بی‌شک توسعه زنجان باید در همه استان و در بخش‌های مختلف محقق شود، نه اینکه شرق استان به لحاظ قرار گرفتن در مسیر ترانزیت غرب به شرق کشور، با انباشت واحدهای صنعتی مواجه باشد، در حالی که در غرب این استان، با نبود واحدهای صنعتی مواجه باشیم، به گونه‌ای که در حال حاضر زمین‌های خالی زیادی در شهرک‌های صنعتی در غرب استان آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران است.

وجود معدن بزرگ سرب و روی انگوران نیز نتوانسته است آنچنان که باید به توسعه منطقه غرب استان زنجان کمک کند و چه تأسف‌بار است که هنوز خاک این معدن و سنگ‌های ارزشمند معدنی منطقه دندی به سایر نقاط کشور - بدون فرآوری - حمل شده و فقط بخش اندکی از آن در داخل استان مورد فرآوری قرار می‌گیرد.

پسماندهای سرب و روی نماد برداشت اشتباه از توسعه صنعتی زنجان

در غرب استان زنجان در مسیر محور ارتباطی زنجان-بیجار، کوهی بزرگ از پسماندهای سرب و روی به عنوان یک چالش جدی زیست محیطی برای شهر زنجان مطرح است و با تولید روزانه ۲ هزار تُن پسماند روی در شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان گردو غبار و شیرآبه های حاصل از این پسماندها مشکلات بهداشتی و زیست محیطی زیادی برای زنجانی ها به همراه داشته است.

استان زنجان نیازمند بازتعریف عدالت در توسعه

در کنار همه این موارد، آسیب جدی به منطقه و زیرساخت‌های ارتباطی ماه‌نشان، از جمله راه به واسطه تردد خودروهای سنگین حمل خاک و سنگ با تناژهای بالا وارد می‌شود اما متأسفانه معادن به وظیفه اجتماعی خود در قبال مناطق مختلف استان به ویژه مناطق معدن‌خیز غرب استان زنجان عمل نمی‌کنند.

نقاط مختلف استان زنجان زخم خورده از بی‌تدبیری‌ها و کج‌سلیقه گی‌هایی است که همواره در این منطقه وجود داشته و برخی مدیران که با سفارش و رابطه‌بازی مدیر شده‌اند، امروز استان زنجان را در چالش‌های بزرگ و کوچکی مواجه کرده‌اند که برای برون‌رفت از آن باید برنامه ریزی دقیق و کار کارشناسی صورت گیرد.

دبیر حزب موتلفه ایران اسلامی در استان زنجان با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به استان‌ها برای بررسی نقاط ضعف و قوت مناطق مختلف، از جمله دیدار چهره به چهره با مردم، حرکتی پسندیده است، می‌گوید: در این سفرها، رئیس قوه مجریه از نزدیک و به طور مستقیم و بدون واسطه در جریان مشکلات مردم قرار گرفته و گره‌های سد راه‌حل مشکل مردم را که بعضاً با کم‌کاری و یا اعمال سلیقه مسئولان صورت می‌گیرد، باز می‌کند.

مسائل زیست محیطی و رفع تنش‌های حوزه آب باید در این سفر در اولویت برنامه‌ها باشد

رضا رحیم پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر اینکه مسائل زیست محیطی و رفع تنش‌های حوزه آب باید در این سفر در اولویت برنامه‌ها باشد، می‌افزاید: هر چند زنجان به عنوان قطب معدن روی، شهر صنعتی روی شناخته می‌شود اما اگر به مسائل زیست محیطی آن توجه نشود، خسارت انسانی آن به مراتب بیشتر از منفعت اقتصادی آن خواهد بود، پس هم باید این صنعت توسعه پیدا کند و هم در رفع مسائل آلودگی آن جدی بود.

استان زنجان نیازمند بازتعریف عدالت در توسعه

وی ادامه می‌دهد: توسعه صنایع کوچک زودبازده همچون انواع صنایع دستی در زنجان که در صادرات هم نقش دارد، از جمله طرح‌های قابل مطالبه برای حمایت و راه‌اندازی این صنعت در استان است.

ضرورت توجه به ظرفیتهای اقتصاد دیجیتال در استان زنجان

یک کارآفرین حوزه آی‌تی در استان زنجان نیز با اشاره به وجود ۹۰۰۰ فارغ‌التحصیل آی.‌تی در استان زنجان، اظهار می‌کند: با توجه به این ظرفیت‌ها، به استاندار زنجان چند پیشنهاد در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال دادیم که مقرر شد این پیشنهادها در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان زنجان نیز مطرح شود.

افشین آشوری تصریح می‌کند: افزود: تصویب و ایجاد منطقه آزاد فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال و نیز دروازه تجارت جهانی اقتصاد دیجیتال در استان، تخصیص زمین و تسهیلات برای احداث مرکز توسعه کسب و کارهای حوزه آی‌تی و اقتصاد دیجیتال و یا آی‌تی تاور، استفاده از رمزارزها برای نفل و انتقالات و رفع تعهدات ارزی توسط تجار استان با کشورهای طرف قرارداد در راستای همکاری دو جانبه در صادرات و واردات و نیز دور زدن و خنثی‌سازی تحریم‌ها به عنوان استان پایلوت، از جمله این پیشنهادات بوده است.

این کارآفرین حوزه آی‌تی با اشاره به اینکه در دولت قبلی به هیچ عنوان به مقوله اقتصاد دیجیتال پرداخته نشد و حتی وقتی برای برگزاری جلسات در این زمینه اختصاص پیدا نکرد، خاطرنشان می‌کند: این در حالی است که از استاندار جدید زنجان که زبان مشترکی نیز در این زمینه وجود دارد، انتظارات زیادی داریم و متاسفانه تا به امروز نزدیک به ۱۰ ماه است که برای حل مشکلات خود در بروکراسی اداری معطل شده‌ایم.

استان زنجان نیازمند بازتعریف عدالت در توسعه

یک فعال رسانه‌ای در استان زنجان نیز با اشاره به اینکه سفر رئیس جمهور به استان زنجان می‌تواند در گره‌گشایی از بسیاری از مشکلات و تامین اعتبارات لازم و نیز فراهم شدن زمینه اهداف توسعه‌ای استان زنجان موثر باشد، یادآور می‌شود: تجربه فراموشی مصوبات سفر رؤسای جمهور قبلی همچون دولت قبل بعد از تغییرات مدیریتی را در استان زنجان داریم که این مسائل باید چراغ راه و تجربه آتی باشد و به دور از سیاسی‌کاری و فعالیت جناحی برای توسعه استان زنجان تلاش جمعی صورت گیرد.

احمد اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه استان زنجان، کمک و توسعه صنایع خلاق فرهنگی در بخش خدمات و صنعت و نیز میز توسعه کارآفرینی باید جزو محورهای مهم این سفر قلمداد شود، ادامه می‌دهد: پیگیری استقرار صنایع وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی در استان زنجان و نیز افزایش سهم استان از امکانات و صنایع حاکمیتی و دولتی که سال‌های زیادی است به آن بی‌توجهی شده، باید در اولویت باشد.

وی با تاکید بر اینکه اختصاص اعتبار تکمیل سدهای نیمه کاره استان زنجان باید مورد توجه قرار گیرد، عنوان می‌کند: از طرفی تبدیل زنجان به هاب برق شمال‌غرب کشور با تکمیل نیروگاه‌های برقی استان زنجان و نیز توسعه آن در راستای تبدیل زنجان به قطب برق، الکترونیک و آی‌.تی کشور که زمینه های آن در حوزه برق کاملاً فراهم است، نباید فراموش شود.

استان زنجان با حجم بالایی از وعده‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام مواجه است، پروژه‌های که هریک برای اتمام و رسیدن به مرحله بهره‌برداری نیاز به اعتبارات کلان دارد، در این میان استان زنجان برای رسیدن به تحقق توسعه خود در بخش‌های مختلف، نیاز به تعریف پروژه‌های جدید دارد که در سفر رئیس جمهور باید نگاه ویژه به این امر صورت گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار