مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: در زمان حاضر ۶۰ معلول بینایی، ۱۴۰ معلول شنوایی و ۶۵۰ نفر از معلولین ورزشکار جسمی و ذهنی این استان در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۱۵۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳ 13 December 2021

محمد محمدی قیداری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا فزود: ورزش مایه افزایش اعتماد به نفس و ارتقاء توانمندی های فردی و اجتماعی بوده و برای بهبود و رشد و توسعه ورزش افراد دارای معلولیت تمامی امکانات و پتانسیل های بهزیستی در اختیار ورزشکاران معلول است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه طی سال های گذشته نگرش به معلولین درجامعه تغییر کرده است و این قشر به عنوان شهروندان درجه یک در جامعه خوش درخشیدند.

به گفته این مسوول، شناسایی و افزایش توانمندی افراد معلول، رشد علمی و ورزشی معلولین، آگاهی بیشتر افراد جامعه و پذیرش بهتر آنها، افزایش تسهیلات و امکانات ورزشی برای معلولین از جمله عوامل این تغییر نگرش بوده است.

این مسوول با اشاره به ورزش و بازی های بومی محلی فراگیر دربرنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه ادامه داد: این برنامه با هدف ارتقای سطح سلامت و توانمندی های جسمانی، روانی و اجتماعی افراد دارای معلولیت ساکن روستا طراحی شده است.

وی اظهار داشت: این طرح در سال ۹۸ برای اولین بار به صورت آزمایشی در سه استان به اجرا در آمدو تا پایان سال ۹۹ در مجموع تعداد ۲۲۰ نفر از افراد دارای معلولیت در این طرح مشارکت داشتند در سال جاری نیز ۳۰۰ نفر دیگر در این طرح مشارکت خواهند داشت.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان، مناسب سازی، دسترس پذیری محیط زندگی و خودرو افراد دارای معلولیت را از نیازهای معلولین عنوان کرد و گفت: هدف از این برنامه افزایش سطح استقلال و کیفیت زندگی افراد معلول در انجام امور روزمره و تسهیل امر تردد و مشارکت اجتماعی است.

محمدی اظهار داشت: متناسب سازی محیط و امکانات زندگی افراد دارای معلولیت از جمله اقداماتی است که ضمن افزایش امکان دسترس پذیری معلولان، موجبات استقلال هرچه بیشتر آنان را در انجام فعالیت های روزمره و مشارکت در فعالیتهای اجتماعی فراهم می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام از طریق انجام تغییرات معماری و طراحی محیط زندگی افراد معلول و استفاده از فن آوری های کمکی جهت انطباق محیط و وسایل روزمره زندگی متناسب با سطح توانایی آنان انجام می گیرد بطوریکه افراد بتوانند با کاهش سطح وابستگی به زندگی مستقل دست یابند.

محمدی یادآوری کرد: از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۵۸ نفر از افراد دارای معلولیت استان از مناسب سازی مسکن و تجهیزات فعالیت های روزمره زندگی بهره مند شده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار