رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، گفت: سرشماری پستانداران منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران در شهرستان ماهنشان آغاز شد.
کد خبر: ۱۰۲۱۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲ 11 January 2022

پرویز رستمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این سرشماری که با اولویت شمارش قوچ و میش و کل و بز است با حضور ۲۶ نفر از کارشناسان و محیط بانان این اداره کل و در قالب چندین اکیپ (۲ تا چهار نفره) آغاز شده است و به مدت سه روز نیز ادامه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: قوچ و میش و کل و بز از شاخص‌ترین گونه‌های جانوری پستاندار منطقه انگوران است و دی ماه پارسال (۹۹) تعداد ۹۷۴ راس قوچ و میش و کل و بز در منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران شهرستان ماهنشان، مشاهده و مورد شمارش قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده انگوران با مساحتی برابر با ۹۲ هزار و ۲۹۷ هکتار از سال ۱۳۴۹ تحت حفاظت قرار گرفته و پوشش گیاهی منطقه بطور عمده از لاله واژگون، درمنه، چوبک، گون، کلاه میرحسن، لاله، شقایق، کما، مرزه، شکر تیغال، گل حسرت به همراه درختان و درختچه هایی نظیر بنه، بادام، خینجوک، شیرخشت، زرشک، گردو و سنجد تشکیل شده است.

این منطقه زیستگاه مناسبی برای قوچ و میش ارمنی و پازن (کل و بز) و دیگر گونه های جانوری ازجمله خرس قهوه ای، روباه معمولی، سیاه گوش، سمور سنگی، کبک دری و چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک پشت افغانی و ماهیانی چون سفید رودخانه ای، سس، زرده پر و اسبله است.

پناهگاه حیات وحش انگوران نیز که در جنوب شرق منطقه حفاظت شده انگوران واقع شده از سال ۱۳۴۹ به حفاظت درآمده و از سال ۱۳۵۴ نیز به پناهگاه حیات وحش تبدیل شده و دارای مساحت ۲۹ هزار و ۸۳۳ هکتاری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار