معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران گفت: 80 درصد محصولات دنیا از طریق کشاورزی دیم به دست می‌آید اما در کشور ما این آمار برعکس بوده و فشار مضاعفی بر منابع آب تجدید پذیر و منابع آب سطحی وارد می‌شود.
کد خبر: ۱۰۹۰۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹ 31 January 2023

به گزارش تابناک زنجان، هوشنگ ملائی معاون مجامع ، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران در جلسه تودیع و معادفه مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان، ضمن تقدیر و تشکر از مدیران صنعت آب اظهار کرد: ما در یک کشوری زندگی می‌کنیم که خشک است.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه تقریبا حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد اراضی تحت کشاورزی آن از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود، عنوان کرد: در کشوری مثل ایران ما نمی‌توانیم کشاورزی دیم را توسعه بدهیم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد محصولات دنیا از طریق کشاورزی دیم به دست می‌آید، اضافه کرد: در کشور ما این آمار برعکس بوده و فشار مضاعفی بر منابع آب تجدید پذیر و منابع آب سطحی وارد می‌شود.

ملائی با بیان اینکه برای اینکه به یک خود کفایی در بحث تولید برسیم و سفره مردم را تامین کنیم، ادامه داد: در ایران به طور متوسط تقریبا نیمی از آب زیرزمینی و نیمی دیگر از آب سطحی استفاده می‌کنیم.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه در استان‌های مرکزی ایران به دلیل اقلیم نیمه خشک بودن بارندگی حدودا ۱۵۰ میلی‌متر است، بیان کرد: ۱۰ درصد از آب سطحی و حدود ۹۰ درصد دیگر از منابع آب زیرزمینی استفاده می‌شود.
وی تصریح کرد: در استان‌هایی که بارش وجود دارد حتما این دو عدد به هم باید نزدیک شود تا تعادل برقرار شود و استان زنجان یک استان متوسط از لحاظ بارندگی بوده که در آن ۴۰ تا ۵۰ درصد از آب‌های سطحی و زیرزمینی استفاده می‌شود.
مولائی در ادامه به بیان ارزش اقتصادی آب پرداخت و گفت: اگر در بخش آب بخواهیم یک تعریف خوب داشته باشیم، آن اقتصاد آب بوده یعنی که ما چقدر می‌توانیم از آب اقتصاد ایجاد کنیم و یا چطور از آب ارزش افزوده برای استان ایجاد کنیم حتما اگر به آمار استان مراجعه کنیم سهم استان از لحاظ ارزش اقتصادی پایین است.
معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران از مدیر جدید خواست تا پروژه‌های نیمه تمام را پیگیری و از همه ظرفیت‌ها و اعتبارات استان در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی استفاده بهینه کنند، خاطر نشان کرد: باید استان را از این محرومیت برهانیم.
وی با اشاره به اینکه طرح‌ها در زمان‌بندی خود به عنوان طرح ویژه انجام شود، عنوان کرد: باید از فشار به منابع آب زیرزمینی کم شود و سفره‌های آب زیرزمینی تقویت شوند.
مولائی تصریح کرد: باید بهره‌وری را بالا ببریم و این امکان‌پذیر نیست و باید در بخش کشاورزی گلخانه را ترویج کنیم و کشاورزان را به حفاظت از منابع آب و بهره‌وری بالا و استفاده بهینه از آب سوق دهیم.
معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب تاکید کرد: در موضوع تعادل بخشی و برنامه سازگاری با کم آبی بر اساس سند آینده استان و نقشه راه و هدایت آن به سمت تامین آب صنعت و شرب و کشاورزی و تامین آب مطمئن اقدام کنید که در موضوع اقتصاد آب یکی از سیاست‌ها بر اساس سیاست ابلاغ شده وزارت نیرو بازچرخانی و استفاده از پساب برای صنعت می باشد و آن به نفع تعادل بخشی آب های زیرزمینی شده و در بحث سرمایه گذاری در بخش فاضلاب می‌تواند به صنعت و پایداری صنعت در استان کمک کرده و موجب خیر و برکت شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار