مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به اين كه متأسفانه در کمال ناباوری شاهد فعالیت مجدد معدن منطقه‌ي توران پشت هستيم، اظهار كرد: اطمینان داشتم در دوران دولت تدبیر و امید که محیط زیست به عنوان یکی از اولویت‌هايش مطرح است، تخریب این محوطه طبیعی و تاریخی متوقف خواهد شد.
کد خبر: ۱۴۷۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰ 19 December 2015

به گزارش تابناک یزد،محمد مهدی شرافت" تصريح كرد: متاسفانه در حالي مجوز معدن منطقه‌ي توران پشت براي برداشت و استخراج سنگ صادر شده كه نظر ميراث فرهنگي در مورد صدور و تمدید مجوز لحاظ نشده و اين در حالي است معدن مذکور در کنار مجموعه تاریخی و ثبت ملي شده‌ي تخت رستم قرار دارد و علاوه بر اين موجب تخریب چشمه‌ها و گنبدهاي آهکی كه به عنوان اثر ملي طبیعی به ثبت رسیده‌اند، نيز مي‌شود.

وی ادامه ‌داد: پیگیری‌ها و ارائه شکایت به مراجع قضايي در اين باره از سوي اداره كل ميراث فرهنگي استان، قبل از تمديد مجوز فعلي، به اين نتيجه ختم شده بود كه معدن مذكور تنها تا پایان مهلت مجوز اجازه فعاليت خواهد داشت و پس از آن، مجوز تمديد نخواهد شد لذا اطمینان داشتيم كه در دوران دولت تدبیر و امید که محیط زیست به عنوان یکی از اولویت‌هايش مطرح است، تخریب این محوطه طبیعی و تاریخی متوقف خواهد شد.

شرافت گفت: متاسفانه چندي پيش مطلع شدیم که بهره‌بردار معدن، در نامه‌ای به شورای عالی معادن كشور خواستار تمديد مجوز فعاليت خود شده است لذا همزمان با سفر معاون اول ریيس جمهور نامه‌ای را مبني بر عدم تمديد مجوز اين معدن، تنظیم و از طریق ریاست سازمان میراث فرهنگی به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه كرديم.

وی افزود: همچنین در مکاتبه‌ای با ریاست سازمان محیط زیست كشور نظر به عضویت ايشان در شورای عالی معادن خواستار مساعدت كرديم ولي متأسفانه در كمال ناباوری به تازگي شاهد صدور مجوز فعالیت مجدد معدن مذكور و ظاهراً بدون در نظر گرفتن نظرات میراث فرهنگی، مجوز اين معدن تمدید شده‌ است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان گفت: اين موضوع را در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان كه با حضور رياست سازمان محيط زيست كشور برگزار شد، به عنوان تنها درخواست ميراث فرهنگي استان از دکتر ابتکار مطرح كرديم و معتقديم كه علي رغم گلايه برخي دوستان در اين مورد، اگر تنها همین یک مورد هم به نتیجه برسد بهتر از اين است كه درخواست‌هاي زيادي مطرح شود ولي هيچ يك به ‌نتيجه نرسد.

شرافت در پايان با تاكيد بر اين كه هنوز ميراث فرهنگي به صورت رسمی در جریان مصوبه شورای عالی معادن در خصوص اين معدن نیست و حتی رونوشتی در پاسخ به درخواست قبلی اين اداره كل دريافت نكرده است، اظهار كرد: البته تاكنون اطلاعي نيز راجع به اقداماتي كه شايد از سوی محیط زیست يا سایر مراجع ذیصلاح برای توقف اين عملیات معدنكاري صورت گرفته باشد، نداريم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار