کد خبر: ۱۸۴۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷ 20 February 2016
انتخابات مجلس دهم در حالی به‌روزهای حساس خود نزدیک می‌شود که هر یک از جریان‌ها سیاسی لیست‌های خود را اعلام کرده‌اند، لیست هایی که بعضا ناقص بوده و برای تکمیل امید به آینده دارند.

عداد پنج کرسی از ۲۹۰  کرسی مجلس شورای اسلامی مربوط به نمایندگان استان زنجان است که حوزه انتخابیه زنجان و طارم با دو نفر نماینده بیشتر تعداد نماینده مردم زنجان در مجلس به شمار می رود.

در این استان نزدیک به ۷۷۵ هزار و ۸۲۰ نفر در استان زنجان حائز شرایط رأی دادن هستند. ۷۳۵ شعبه اخذ رأی در سطح استان پیش‌بینی‌شده و بیش از ۱۰ هزار عامل اجرایی درزمینه اخذ آرا، نظارت و تأمین امنیت انتخابات در این استان مشارکت خواهند داشت.

لیست کامل اصولگرایان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی

جبهه متحد اصولگرایان هرچند کش‌وقوس فراوانی در انتخابات گزینه‌های موردنظر داشت ولی به لحاظ تعدد کاندیداهای که می‌توانستند گزینه‌های موردنظر خود را انتخاب کنند مشکلی نداشتند.

در همین رابطه دبیر جبهه متحد اصولگرایی استان زنجان از مشخص شدن کاندیداهای مورد نظر این جبهه در انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد.

حجت‌الاسلام مهدی بیگ محمدی که همزمان ریاست جامعه روحانیت مبارز استان زنجان را بر عهده دارد در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: محمد اسماعیلی و سیروس (ناصر) میانجی کاندیداهای موردنظر جبهه متحد اصولگرایی برای انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه زنجان و طارم هستند.

حجت‌الاسلام بیگ محمدی افزود: همچنین در حوزه انتخابیه ماه‌نشان و ایجرود علی باقری، در حوزه انتخابیه خدابنده سید علی موسوی سجاسی و در حوزه  انتخابیه ابهر، خرمدره و سلطانیه محمدرضا خانمحمدی کاندیداهای موردنظر جبهه متحد اصولگرایی هستند.

هرچند این لیست مورد اعتراض برخی جریان‌های اصولگرایی بود و در فضای مجازی به ترکیب این لیست اعتراض داشتند ولی عمده احزاب تعریف‌شده در چارچوب جبهه متحد اصولگرایی به آن تأکید دارند.

تغییرات مکرر در لیست اصلاح طلبان

در این میان لیست اصلاح‌طلبان که چندین مرتبه دستخوش تغییرات شده است باوجود قرار گرفتن اسامی متعدد، بازهم به دلیل موافقت نکردن شورای نگهبان با انتقال برخی افراد اصلاح‌طلب به استان زنجان به ترکیب نهایی نرسیده‌ است.

هرچند پیش‌تر مجید تقی لو رئیس ریس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان زنجان ترکیب حدوداً کامل برای لیست اصلاح‌طلبان اعلام کرده بود ولی این لیست تاکنون نتوانسته صورت واقعی به خود بگیرد.

حجت‌الاسلام‌ کریم خان‌محمدی و صغری رمضانی، تا صبح روز جمعه ۲۹ بهمن ماه  به‌عنوان کاندیدای مستقل موردحمایت شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان زنجان معرفی‌شده بودند تا اینکه سید افضل موسوی توانست صلاحیت خود را از شورای نگهبان دریافت کند و پیرو این اتفاق باردیگر لیست اصلاح‌طلبان دستخوش تغییر شد، تغییراتی که طی یک هفته اخیر چند بار تکرار شده است.

در عین حال سید ابوالحسن رضوی نیز بالاخره توانست موافقت شورای نگهبان را برای انتقال از حوزه انتخابیه تهران به حوزه انتخابیه خدابنده بگیرد تا اصلاح‌طلبان بتوانند بر روی سه گزینه خود از پنج کرسی سهم استان در مجلس کاندیدای خود را وارد صحنه رقابت‌های انتخاباتی بکنند.

طی روزهای آینده و با نزدیک شده زمان برگزاری انتخابات در روز ۷ اسفند اصلاح‌طلبان شاید گزینه‌های موردنظر خود را برای انتخابات مجلس در استان بتوانند تکمیل کنند. و شاید اصلاح‌طلبان چشم امید به‌روزهای آینده دارند.

 تشکل موسوم به حامیان دولت تدبیر و امید نیز تاکنون لیستی را برای انتخابیه مجلس شورای اسلامی ارائه نکرده و بنا به گفته یکی از اعضای این تشکل منتظر روزهای آینده هستند.

اصلاح‌طلبان صحنه انتخابات و صندوق‌های رأی را ترک نخواهند کرد

در این میان دبیر کل حزب اراده ملت ایران یکی از احزاب سیاسی تشکیل‌دهنده شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان هم تأکید کرد: اصلاح‌طلبان با تمام توان درصحنه انتخابات هفتم اسفندماه حضور خواهند داشت و صندوق‌های رأی را ترک نخواهد کرد.

احمد حکیمی پور در گفتگو با مهر افزود: حزب اداره ملت ایران (حاما) با تمام توان از گزینه‌های موردنظر اصلاح‌طلبان در انتخابات حمایت خواهد کرد.

وی ادامه داد: حزب حاما با توجه به گستره تشکیلاتی خود از همه گزینه‌های موردنظر اصلاح‌طلبان در تهران و همچنین در سایر استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه حمایت خواهد کرد.

حکیمی پور با تأکید بر لزوم انسجام و وحدت هر چه بیشتر احزاب و گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب افزود: حزب حاما تمام تلاش خود را برای موفقیت حداکثری لیست‌های اصلاح‌طلبان انجام خواهند داد.

دبیر کل حزب حاما بابیان اینکه فضای انتخاباتی در شهرستان‌ها از مدت‌ها پیش آغازشده است افزود: هنوز فضای انتخاباتی در تهران خود را به خوبی نشان داده و طی روزه‌های آینده و از روز یکشنبه هفته آینده فضای انتخاباتی خود را در تهران به خوبی نشان خواهد داد.

دبیر کل حزب حاما تأکید کرد: اصلاح‌طلبان با تمام توان درصحنه انتخابات هفتم اسفندماه حضور خواهند داشت و صندوق‌های رأی را ترک نخواهد کرد.

مستقلان از نمایندگان ادوار تا کسانی که رگه‌های سیاسی و جناحی دارند

در این میان عده ای کاندیدای مستقل هستند که از نمایندگان دوره‌های قبل گرفته تا کسانی که رگه‌های سیاسی و جناحی دارند ولی نتوانستند در هیچ‌کدام از لیست های سیاسی اصولگرایان و یا اصلاح‌طلبان قرار بگیرند

در حوزه انتخابیه زنجان و طارم اصولگرایانی همچون فریدون احمدی، نورالدین رفیعی، نصرالله ابراهیمی را می‌توان از افرادی دانست که هرچند در تبار سیاسی خود سبقه اصولگرایی دارند ولی در چارچوب لیست قرار نگرفتند و می‌توان از آنها به‌عنوان شانس‌های احتمالی برای انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه زنجان و طارم نام برد.

علی وقف چی کاندیدایی که در چندین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه زنجان و طارم حاضر بوده این بار برای بار سوم می‌خواهد به‌صورت مستقل شانس خود را برای پیروزی در انتخابات امتحان کند

محسن علیمردانی نماینده دوره قبل هم اینبار ترجیح داده به صورت مستقل وارد صحنه انتخابات شود تا شاید با شعار « اعتماد دوباره» وارد مجلس شود.

 علی پاک‌منش ۲) نصرالله ابراهیمی ۳) فریدون احمدی ۴) ساسان احمدی ۵) سحر احمدی‌پناه ۶) محمد اسماعیلی ۷) محمدحسن امیدی ۸) محمدسعید آذره ۹) جلیل باقری ۱۰) مریم باقری ۱۱) کوروش توکلی ۱۲) بهرام جعفری ۱۳) داوود حاجی‌ناصری ۱۴) نجم‌الدین حسنلو ۱۵) معصومه حسنی ۱۶) روح‌الله حسنی ۱۷) الیاس حسین‌نیا ۱۸) اسمعیل حمزه‌تبار ۱۹) فاطمه حیدری ۲۰) کریم خان‌محمدی ۲۱) بهداد خوئینی ۲۲) ابوالفضل خوئینی ۲۳) مقصود ذوالقدری ۲۴) سولماز رخش ۲۵) علیرضا رستم‌خانی ۲۶) نورالدین رفیعی ۲۷) صغری رمضانی ۲۸) رضا شعبانی ۲۹) ثریا عباسی‌قیداری ۳۰) سهیلا عبداللهی ۳۱) منصوره علی‌محمدی ۳۲) محسن علیمردانی ۳۳) داوود قربانی (فرزند یعقوب) ۳۴) داوود قربانی (فرزند رقیب‌علی) ۳۵) اصغر گل‌پیکری‌فرد ۳۶) فرهاد محمودی ۳۷) محسن مرادی ۳۸) سید نجم‌الدین مرتضوی ۳۹) سیده مرضیه مسمومی ۴۰) غلامرضا مقدم ۴۱) حسن ملکی ۴۲) سید اصغر موسوی ۴۳) سید مجتبی موسوی ۴۴) سید افضل موسوی ۴۵) سیروس میانجی ۴۶) علی‌اکبر میرلو ۴۷) علی نجفی ۴۸) علی وقف‌چی

حوزه انتخابیه خدابنده

خدابنده را هم می‌توان ازجمله حوزه‌های انتخابیه دانست که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در این میدان رقابت تنگاتنگی دارند سید محمد موسوی سجاسی که توانست برای دومین بار در لیست جبهه متحد قرار بگیرد

از سوی دیگر منتقل شدن سید ابوالحسن رضوی از حوزه انتخابیه تهران به حوزه انتخابیه  خدابنده اصلاح‌طلبان را در این حوزه صاحب شانس پیروزی کرده است.

دیگر کاندیدا های این حوزه عبارتند از ۴۹) قاسم‌علی افشاری ۵۰) احمد بیگدلی ۵۱) آیت‌الله بیگدلی ۵۲) سید البرز حسینی ۵۳) رمضان‌علی خدابنده‌لو ۵۴) علی‌اکبر دشتکی‌حصاری ۵۵) محمد شفیعی ۵۶) فرامرز طهماسبی ۵۷) ابوذر علی‌بیگلو ۵۸) سید ابوالحسن رضوی ۵۹) عابس لطفی‌دهگان ۶۰) محمدمهدی محمدی ۶۱) علی مرادی ۶۲) سید حسن موسوی ۶۳) سیدمحمدعلی موسوی ۶۴) عزت‌الله گنج‌خانلو ۶۵) لیلا اصانلو ۶۶) ابوالفتوح ناطقی‌خمسه ۶۷) رحیم سلیمانی‌راد.

حوزه انتخابیه ابهر، خرمدره و سلطانیه

حوزه انتخابیه ابهر، خرمدره و سلطانیه را می‌توان حوزه‌ای عنوان کرد که اصولگرایان دران گزینه‌های متعددی برای پیروزی در انتخابات دارند به‌غیراز محمدرضا خانمحمدی که در لیست جبهه متحد اصولگرایی جای گرفته است، چهره‌های اصولگرایی همانند محمد عزیزی و شاهپور علایی مقدم را نیز در این حوزه انتخابیه به‌عنوان افراد صاحب رأی اعلام کرد

اصلاح‌طلبان در این حوزه انتخابیه تاکنون کسی را به‌عنوان گزینه موردنظر خود معرفی نکردند. در این حوزه هم افراد زیر در رقابت با هم هستند ۶۸) سیدجمال احمدی ۶۹) علی‌الله یاری ۷۰) مهناز آقامحمدی ۷۱) ابراهیم بختیاری‌کبوترکی ۷۲) محسن توکلی ۷۳) سید سجاد حسینی ۷۴) سید محمد حسینی ۷۵) منصور حقانی ۷۶) محمدجواد حیدری ۷۷) محمدرضا خان‌محمدی‌خرمی ۷۸) مهسا خداوردی ۷۹) سعید خوئینی ۸۰) ابراهیم داوودبگی ۸۱) احمد ربیعی ۸۲) محمود زمانی ۸۳) بهرام صدری ۸۴) سید جمال طاهری ۸۵) تقی عباس جماعتی ۸۶) محمد عزیزی ۸۷) حجت الهر عسگری ۸۸) شاهپور علائی‌مقدم ۸۹) محمد نجفی ۹۰) علی حاجی‌خانی.

حوزه انتخابیه ماه‌نشان، ایجرود

حوزه انتخابیه ماه‌نشان، ایجرود، دهستان‌های بوغداکندی و قلتوق که خاستگاه رضا عبداللهی با ۳۰ سال نمایندگی مردم این حوزه در مجلس است، این بار در غیاب رضا عبداللهی چندین کاندیدا با شانس رأی آوری یکسان ظهور پیدا کردند.

در این حوزه انتخابیه وزنه انتخابات به سمت اصولگرایان سنگینی می‌کند.

علی باقری دبیر سابق جبهه پایداری در استان زنجان که در لیست جبهه متحد اصولگرایی قرارگرفته در کنار علی اصحابی از مدیران دولت محمود احمدی‌نژاد، محمدحسین نظری و یوسف مجتهدی  آمده اند تا کرسی حوزه انتخابیه ماه‌نشان، ایجرود، دهستان‌های بوغداکندی و قلتوق را مجلس به تملک چهارساله خود درآورند.

اصلاح‌طلبان در این حوزه انتخابیه کسی را برای قرار دادن در لیست خود  معرفی نکردند. نامزد های دیگر این حوزه انتخابیه هم عبارتند از:

۹۱) علی اصحابی ۹۲) اسماعیل عزیزی ۹۳) جواد آذرنژاد ۹۴) علی باقری ۹۵) علی بهرامی ۹۶) محمدرضا حسنی ۹۷) سهراب خدایاری ۹۸) داوود دستی ۹۹) علی دویران ۱۰۰) علیرضا رضایی ۱۰۱) عباسعلی ساریجالو ۱۰۲) توران کرمی ۱۰۳) رسول کرمی ۱۰۴) احمد کرمی ۱۰۵) ملک‌حسین کریمی ۱۰۶) یوسف مجتهدی ۱۰۷) محمدسعید نظری.

هر دو طیف سیاسی تلاش دارند رای خاکستری را به سمت سوق دهند، رای هایی که تاثیرگذارترین رای در هر انتخاباتی محسوب می شوند بخصوص در استان زنجان که سهم عمده ای را به خود اختصاص داده اند.

در این میان مناطق روستایی دارای وضعیت خاصی به لحاظ تبلیغات انتخاباتی هستند با توجه به اینکه بخش مهم و تاثیرگذار در همه انتخابات در استان زنجان به لحاظ توزیع جمعیتی مربوط به مناطق روستایی است، کاندیداها در این مناطق از ماه ها قبل اقدام به تبلیغات کرده اند تبلیغاتی که زیاد با اخلاق انتخاباتی هماهنگی نداشت و وعده های که تنها در حد حرف بود
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار