ضرورت تبيين اهميت فناوري هاي نوين ساختماني:
بايد اذعان داشت که علاوه برضعف دستگاه هاي متولي صنعت ساختمان در خصوص تبيين اهميت استفاده از فناوري هاي نوين در اين صنعت، رسانه ها نيز در خصوص تبيين اين اهميت ونقش آن در کاهش خطرات وآسيب هاي احتمالي زلزله اطلاع رساني مناسبي را تاکنون نداشته اند.
کد خبر: ۱۸۹۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹ 28 February 2016
به گزارش تابناک قم، در صنعت روز ساختمان سازي دنيا به جهت حفظ حداکثري منابع و سرمايه هاي زيست محيطي و توسعه پايدار، بحث ها و طرح هاي احداث ساختمان سبز مطرح گرديده است اما همچنان در کشور ما مصالح و روش هاي اجرا به طريق چند دهه گذشته و به صورت سنتي اجرا مي شوند.

اگرچه بسياري از کارشناسان معتقدند که پيشرفت هايي در خصوص صنعتي سازي داشته ايم اما هنوز به مرحله صنعتي سازي در مقياس کلي ساخت و ساز‌ها نرسيده ايم و کيفيت پايين‌، خطرپذيري‌، بهره دهي نامناسب و عمر کوتاه ساختمان ها در ايران هنوز در حدود 30 سال ارزيابي مي‌ شود که اين زمان در کشورهاي توسعه يافته بيش از 100 سال برآورد شده است.

در معرض احتمال زمين لرزه با شدت زياد قرارداشتن بيش از 70 درصد شهرهاي ايران و مصرف 5 برابري سرانه انرژي در کشور نسبت به کشورهاي درحال توسعه از جمله دلايلي است که ضرورت توجه به مصالح ساختماني و استفاده از فناوري هاي نوين در صنعت ساختمان را به ما گوشزد مي کند.

استفاده از روش هاي نوين در اسکلت و سازه ساختمان ها علاوه بر افزايش سرعت اجرا‌، امکان افزايش مقاومت در برابر بارهاي وارده در حين کاهش وزن را موجب مي سازد.

وظايف دستگاه هاي متولي در خصوص فناوري هاي نوين صنعت ساختمان

سياف زاده از اساتيد رشته جغرافيا و برنامه ريزي شهري در اين خصوص مي گويد: وزارت راه و شهرسازي‌، وزارت کشور و وزارت صنايع نقش و جايگاه ويژه اي در هدايت به سمت صنعتي سازي و استفاده عمومي از فناوري هاي نوين در ساختمان سازي دارند.

وي مي افزايد: با گسترش کارخانه هاي توليد صنعتي ساختمان‌، ارتقاي دانش نيروي انساني ماهر و به کارگيري فنون نوين و ابزار و امکانات اجراي ساختمان ميسر مي شودو سازمان ها و دستگاه هاي متولي ساخت وساز در کشور مي‌توانند با توجه به وظايف و اختيارات قانوني خود در جهت فرهنگ سازي و آگاهي عمومي و ايجاد زمينه هاي فني و خدماتي آن گام بردارند‌.

اين پژوهشگر مديريت شهري با اشاره به نقش شهرداري ها در ترويج استفاده از فناوري هاي نوين در ساختمان سازي ادامه مي دهد: اين نهاد به جهت مسئوليتي که در صدور پروانه ساختمان‌، پايان کار و اخذ عوارض نوسازي دارد مي تواند در تشويق مالکان به استفاده از فناوري هاي نوين نقش مهمي را داشته باشدو همچنين موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران به همراه مرکز تحقيقات راه‌، مسکن و شهرسازي‌، در خصوص تأمين امکانات فني‌، و سازمان نظام مهندسي ساختمان به جهت انتظام امور حرفه اي مهندسان ساختمان‌، در ايجاد امکانات خدماتي مرتبط مسئوليت اصلي را در اين زمينه عهده دار هستند.

ضرورت نظارت براجراي آيين نامه هاي تکنولوژي ساختمان

علي قربان زاده از معماران قمي در خصوص  استفاده از مصالح نوين تصريح کرد: متاسفانه اين مصالح در سال هاي اخير در حد کمي وارد عرصه ساخت و ساز شده ولي اخيراً با توجه به آشنا شدن بيشتر سازندگان با نقش آن ها در مقابل با خطر زلزله، استفاده از اينگونه مصالح رشد خوبي داشته است.

وي افزود: بحث تکنولوژي، کاهش مصرف انرژي، عايقکاري ساختمان و پاسخگويي به نيازهاي اکولوژيک و طبيعت گرايي سالها است که در کشور مطرح است و تقريباً در اکثر موارد آيين نامه نيز وجود دارد اما نظارت کيفي ناکافي در اجرا سبب شده که ساختمان سازي با همان روشهاي سنتي طرفدار بيشتري داشته باشد.

 قربان زاده با بيان اينکه استفاده از مصالح نوين موجب صرفه جويي در انرژي و هزينه ساخت مي شود اظهارداشت: اين مصالح همچنين سرعت در ساخت و ساز را بالا برده و طول عمر بناها را افزايش مي دهد، ضمن آنکه تعامل بيشتر با محيط زيست از مزاياي استفاده و بکارگيري از فناوري و مصالح نوين ساختماني است.

ضرورت تبيين اهميت فناوري نوين صنعت ساختمان توسط رسانه ها

فخرالدين يوسف پور کارشناس رسانه با اشاره به جايگاه رسانه ها در فرهنگ سازي استفاده از روش هاي نوين در ساختمان سازي گفت: متاسفانه استفاده از فناوري هاي نوين ساختماني هنوز جايگاه خود را در کشور نيافته است درحالي که اين مصالح مي تواند به استحکام بنا کمک کرده و از خطرات احتمالي در آينده بکاهد ورسانه ها بايد در اين خصوص اطلاع رساني کنند.

وي با بيان اينکه دامنه استفاده از فناوري هاي ساختماني بيشتر در شهرهايي همچون تهران است خاطرنشان کرد: اگر اطلاع رساني خوبي در اين بخش در شهرستان ها صورت گرفته و دست اندرکاران مسکن شهرستان ها بيشتر با مزاياي فناوري هاي نوين در صنعت ساخت آشنا شوند، استفاده آن ها از اين مصالح بيشتر خواهد شد زيرا اکنون استفاده از اينگونه فناوري ها را نوعي ريسک مي دانند.

اين فعال رسانه اي با تجليل از برگزاري جشنواره رسانه و مهندسي توسط سازمان نظام مهندسي ساختمان قم گفت: چنين اقداماتي به طور قطع مي تواند در فرهنگ سازي در راستاي ضرورت و تقويت رعايت مقررات ملي ساختمان و مشارکت رسانه‌ها در شناساندن جايگاه نظام مهندسي ساختمان در امر ساخت و ساز و نيز فراهم نمودن زمينه ارتباط بيشتر مهندسان به عنوان نخبگان جامعه با رسانه ها موثر باشد.

از کم کاري سازمان هاي متولي ساخت و ساز تا کم کاري رسانه ها

آنچه در گفت وگو با کارشناسان و پيمانکاران ساختماني مشخص است آنکه گراني تکنولوژي هاي نوين ساختماني و سازه هاي سبک به دليل توليد کم باعث شده که انبوه سازان استقبال چنداني از اين فناوري ها نداشته باشند، اين در حالي است که استفاده گسترده از فن آوري ها و مصالح نوين با انعطاف و استحکام بالا که منطبق با منطقه زلزله خيز کشور مي باشد مي تواند علاوه بر افزايش طول عمر ساختمان ها تخريب محيط زيست و حتي هزينه ها را نيز کاهش دهد.

بايد اذعان داشت که علاوه برضعف دستگاه هاي متولي صنعت ساختمان در خصوص تبيين اهميت استفاده از فناوري هاي نوين در اين صنعت، رسانه ها نيز در خصوص تبيين اين اهميت ونقش آن در کاهش خطرات وآسيب هاي احتمالي زلزله اطلاع رساني مناسبي را تاکنون نداشته اند.

با فراهم کردن زمينه تعامل هرچه بيشتر ميان دستگاه هاي متولي عرصه ساختمان سازي و رسانه ها به طور قطع مي توان  انبوه سازان، پيمانکاران و عموم مردم را نسبت به اهميت استفاده از فن آوري هاي نوين در صنعت ساختمان براي کاهش خطرات زلزله آگاه ساخته و آنان را به سمت جامعه اي با ساختمان هاي مستحکم تر سوق داد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
شهرداری فقط به دنبال پول جمع کردن هست، کی دنبال تشویق مردم برای استفاده از تکنولوژی های نوین می ره آخه؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
فقط پیمانکارا به فکر سود بیشتر هستند. قطعا اگر به صرفه به سمت فناورهای نوین می رن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
واقعا اطلاع رسانی در این خصوص خیلی کم هست...به موضوع خیلی خوبی پرداختید
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
مشکل اصلی رسانه ها در حال حاضر مسئول محوری است و کمتر به مردم و جامعه می پردازند
امیدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
رسانه ها در قم علیرغم اینکه جناح بازی ها برایشان سودی نداشته است، بیمار به بازی های جناحی شده اند و حال آنکه مسوولان رسانه ای آن ها در تهران پول نصیبشان می شود...امیدوارم بعد از این انتخابات به سراغ مباحث فرهنگی و اجتماعی مثل همین مباحث ساختمان بروند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
کاش در حوزه کارگری هم چنین گزارش های می نوشتید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
اینهمه ساختمان توی کشور ساخته شده ولی کجاست دانشکده فناوری های نوین ساختمان؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
متاسفانه این مسکن مهر علیرغم همه خوبیش باعث شده معماری سنتی ادامه پیدا کنه. احمدی نژاد باید پاسخگو باشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
وقتي كه كسي رشته اش جغرافياست، به رشته معماري هم آشنا نيست و مياد راجع به معماري و مصالح نوين ساختماني نظر ميده و برا سازمانهاي مسىول هم خط مشي تعيين ميكنه معلومه كه معماران بايد در خشت اول بمانند.
من از تابناك سوالي دارم
آيا شما معمار سراغ نداشتيد يا اصلا دانشكده معماري تو اين مملكت نبود كه از كه ازش راجع به مساىل معماري نظر خواهي كنيد تا اينكه از كسي كه شايد تعريف معماري را هم بلد نيست راجع به معماري نظر خواهي كرديد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
ممنون از موضوعي كه انتخاب كرديد
ولي سعي كنيد هر موضوعي را از متخصص همون رشته سوال بفرماىيد
آخه جغرافيا چه ربطي به معماري داره كه آقاي دكتر به خودشون اجازه اظهار نظر ميدهند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
بزرگوارانی که در خصوص نگارنده نظر دادند، بد نیست بدانند که علی قربان زاده پدر نگارنده و از معماران مشهور، قدیمی و دارای مدرک در سطح استان هستند.
خیلی بد هست انسان ندانسته نظر دهد
نگارنده گزارش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
ضمن تقدیر از نظر دوستان و توجهشون به این مطلب و ابراز خرسندی از اینکه این گزارش علیرغم قرار گرفتن در زمان اعلام نتایج انتخابات، جزو پربازدیدها و پربحث ترین ها قرار گرفت، باید اعلام کنم که گرایش تحصیلی اینجانب برنامه ریزی شهری است و برنامه ریزی شهری از گرایش های شهرسازی است، برنامه ریزی شهری و منطقه‌ای حرفه ایست در حوزهٔ عمومی و با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهروندان به ویژه در مورد مسایل شهری همچون حمل و نقل، کاربری زمین و مطلوبیت‌های زیست محیطی.
با توجه به ابعاد گستردهٔ شهرها و سکونتگاه‌های انسانی، این حرفه ابعاد مختلفی دارد که از زیبایی شناختی تا اجتماعی، سلامت و موارد دیگر را نیز شامل می شود.
به همین علت حتی توسط سایت ویکی پدیا به عنوان حرفه‌ای چند رشته‌ای و یا فرا رشته‌ای معرفی شده است که در ارتباط با سایر حرفه‌ها و علوم همچون جامعه‌شناسی، جغرافیا، اقتصاد، معماری و موارد دیگر قرار می‌گیرد. برنامه ریزی شهری و منطقه‌ای شامل شاخه‌های مختلفی همچون آمایش سرزمین، برنامه‌ریزی حمل و نقل، برنامه‌ریزی کاربری زمین، برنامه‌ریزی محیطی و موارد دیگر می‌شود.
محمدرضا قربان زاده- نگارنده گزارش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
به نظرم گزارش قشنگ و پر محتوايي بود و مشخص هست كه نويسنده اين گزارش بسيار دغدغه مند عمل كرده است. خداقوت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
رسانه اگر کاری می تونست بکنه در خصوص فرهنگ کشورمون می کرد. صنعت ساختمان پیشکش
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار