مسئولان شهرستان قرچک همواره خواستار انتقال آب از سد ماملو برای جبران کسری و بهبود کیفیت آب شرب مردم بودند که در حال حاضر مراحل انتقال آب از سد ماملو با سرعت در حال پیگیری است.
کد خبر: ۲۲۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷ 14 April 2015
به گزارش تسنیم  شهرستان قرچک با جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر با هدف ارتقا خدمات به مردم و رفع موانع پیشرفت این منطقه در دیماه 91 از شهرستان ورامین جدا و به صورت مستقل به عنوان یکی از شهرستان‌های استان تهران با مصوبه هیئت دولت مطرح شد.

موقعیت جغرافیایی شهرستان قرچک با توجه به نزدیکی به پایتخت و همچنین بافت قومی و مهاجر پذیری این شهرستان سبب شده جمعیت قرچک هرروز با رشد مواجه باشد و نیاز مردم به زیر ساخت‌ها و خدماتی همچون آب و برق و گاز بیشتر شود.

در سال‌های اخیر نیز در کنار رشد جمعیت، مصرف آب در حوزه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی افزایش داشته و همین امر موجب شده تا منابع آب زیر زمینی که کار‌شناسان از آن به عنوان منابع استراتژیک یاد می‌کنند بسیار کاهش داشته و از سوی دیگر شهروندان قرچکی همواره از کیفیت آب شرب قرچک نیز گلایه داشتند.

در همین راستا بار‌ها از انتقال آب سد ماملو پاکدشت به شهرستان قرچک به عنوان یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای رفع مشکل کیفیت و کمیت آب شرب مردم قرچک یاد شده است و انتقال آب از محل تصفیه خانه فاضلاب شهرری را نیز برای استفاده در کشاورزی و صنایع مستقر در شهرک صنعتی یاد شده است.

انتقال آب به قرچک در دستور کار دولت
علی صادقی فرماندار قرچک در این مورد اظهار داشت: شهرستان قرچک دارای 7 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که ‌دلیل محدودیت منابع آبی تنها 3 هزار و 900 هکتار از این اراضی زیر کشت انواع محصولات زراعی است.

وی افزود: از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تعیین حق‌آبه شهرستان قرچک از خروجی پساب تصفیه‌ شده جنوب تهران، افزایش حق‌آبه شهرستان از رودخانه جاجرود و سد ماملو برای جبران کمبود‌های آبی منطقه قرچک در دستور کار دولت و فرمانداری قرچک قرار گرفت.

وی تاکید کرد: دولت نگاه ویژه‌ای برای تامین آب شرب با کیفیت مناسب برای شهروندان قرچک دارد و در این راستا انتقال آب از سد ماملو برای مصارف شرب و انتقال آب از محل تصفیه‌خانه شهر ری برای کشاورزی و امور صنعتی را در دستور کار قرار داده است.

فرماندار قرچک درباره انتقال آب از سد ماملو گفت: عملیات اجرایی خط انتقال آب شرب قرچک از سد ماملو با استفاده از خط 900 میلی متری به طول 1600 متر لوله‌گذاری دارای پیشرفت فیزیکی مناسبی است که با پایان یافتن این عملیات، آب شرب مردم از لحاظ کیفی و کمی تأمین شده و به وضعیت مطلوب می‌رسد.

وی درباره سامانه آب شیرین کن قرچک گفت: سامانه آب شیرین کن قرچک دارای چهار واحد با ظرفیت هر واحد با 2500 مترمکعب خروجی آب در شبانه روز است که استفاده از چهار فیلتر شنی که وظیفه حذف ذرات معلق و رفع کدورت آب را عهده دار هستند موجب شده کیفیت آب قرچک بهبود بسیار مناسبی داشته باشد.

صادقی بر اجرای پروژه فاضلاب شهر قرچک به عنوان یکی دیگر از منابع تامین آب برای کشاورزی و صنعتی تاکید کرد وافزود: میزان تولید فاضلاب در شهرستان قرچک 500 لیتر در ثانیه است که در صورت تکمیل پروژه و تأسیس تصفیه‌خانه، 380 لیتر برثانیه از این محل به شهرک صنعتی قرچک برای استفاده در امور صنعتی اختصاص داده می‌شود.

انتقال آب سد ماملو به شهرستان قرچک تا 2 ماه دیگر
علی بیات نایب رئیس شورای شهر قرچک نیز درباره انتقال آب از سد ماملو اظهار داشت: آب شرب منطقه قرچک به دلایل مختلف برای استفاده شهروندان چندان مناسب نیست و انتقال آب از سد ماملو به قرچک همواره از سوی مسئولان این شهر پیگیری شده است.

وی افزود: مردم قرچک همواره سهم مناسبی از آب رودخانه جاجرود داشتند و انتظار مسئولان قرچک بود که بخشی از آب سد ماملو جهت مصارف شرب به قرچک منتقل شود که با حمایت دولت تدبیر و امید این امر محقق شده است.

نایب رئیس شورای شهر قرچک تاکید کرد: چند روز پیش نیز جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران آبفا بازدیدی از مراحل ساخت و انتقال آب از سد ماملو به شهرستان قرچک انجام شد که با تلاش پرسنل آبفا و مسئولان کلیه مراحل با سرعت در حال انجام است.

وی تاکید کرد: مراحل کارهای عمرانی از جمله لوله‌گذاری و تصفیه‌خانه تا 2 ماه دیگر پایان می‌باید و تا علاوه بر ارتقای کیفیت آب، یکی از دغدغه‌های مردم و مسئولان نیز برطرف می‌شود.

بیات خاطرنشان کرد: شورای شهر قرچک آمادگی لازم برای مشارکت و همکاری با آبفا برای تکمیل طرح‌های پائین دستی و به ویژه اصلاح شبکه توزیع آب و پروژه‌های عمرانی این شهرستان را دارد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار