تابناک زنجان در آستانه هفته جوان گزارش می دهد;
مدیرکل ورزش و جونان استان زنجان در خطبه ای پیش از نماز جمعه این هفته زنجان و به مناسب آغاز هفته حوان بر وضعیت خوب اشتغال جوانان زنجانی تاکید داشت اما آیا آمارهای ارائه شده از سوی این مقام مسئول و دیگر نهادها با آنچه در کف جامعه قابل مشاهده است همخوانی دارد ؟
کد خبر: ۲۲۹۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵ 14 May 2016
در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران هر ساله از 27 اردیبهشت ماه تا 2 خرداد هفته ای به نام هفته جوان نامگذاری شده است که در طول آن از جایگاه و ارزش مهمترین سرمایه های انسانی یک جامعه که همانا جوانان آن هستند تجلیل می گردد.

البته واژه تجلیل دارای بار دوگانه ای است که اولین آن تجلیل از جوانان شاغل در نهادها  و یا اهدای چند هدیه و لوح به جوانان پیشگام عرصه های مختلف مورد نیاز جامعه است که بیشتر یک اقدام فرهنگی و تبلیغی محسوب می شود  و دومین آن نیز تاکید بر اجرای سیاستهای کلانی است که در رابطه با توانمندسازی جوانان تدوین و ارائه شده اند که مورد اخیر نیاز به اقدام و عمل نهادهای مسئول دارد.

خوشبختانه رهبر معظم انقلاب (حفظه الله) یکی از مهمترین دغدعه های انقلاب را توانمندسازی ظرفیتهای جوان کشور در راستای پیشرفت و توسعه ایران عزیز بر می شمارند بطوری که در سند چشم انداز 1404 نیز بخشی زیادی از پیشرفت ها را وابسته به فعال شدن ظرفیتهای نخبگی جوانان می دانند اما با این حال در عرصه عمل شاهدیم که نه تنها به این منویات و سیاستها کمتر توجه می شود بلکه فضا یه گونه ای ساخته و پرداخته می شود که جوانان نسیت ظرفیتهای آینده ساز موجود در داخل کشور با دید تردید بنگرند.

بطور مثال متاسفانه سالهاست که نظام آموزشی کشور بر اساس سیستم آموزش نظری و به طبع آن مدرک گرایی شکل گرفته است لذا نسل جوان پرورش یافته در این سیستم آموزشی جز کوله باری از مفاهیم نظری اندوخته مناسبی دیگری برای کارآفرینی در جامعه خود ندارند لذا با امید کسب شغل و درآمد به ادامه تحصیل خود در مقاطع بالاتر تحصیلی ادامه می دهند اما به مرور زمان در می یابند که نظام آموزش عالی کشور جز در معدود دانشگاههایی از کارایی لازم برخوردار نیست لذا از جوان تربیت شده در این سیستم آموزشی و تربیتی نمی توان انتظارات بالایی در عرصه تحول آفرینی اقتصادی و اجتماعی داشت.

از سوی دیگر در عرصه علمی و پژوهشی کشور هم شاهدیم که هرچند نهضت تولید دانش نظری در کشور رونق بالایی دارد که آسیب شناسی آن خارج از حوصله این گزارش است اما ذکر همین نکته کافیست که بنا بر اعلام مسئولین از هر 1000 مقاله ISI که از اعتبار علمی بالایی برخوردارند کمتر از 1 یا 2 طرح به مرحله ثبت اختراع و بعد از آن مرحله تجاری سازی می رسند.

البته در حوزه تولید همین محتواهای علمی هم شاهد هستیم که امروز یکی از کسب و کارهای پر رونق حوزه دانشگاه تولید و فروش مقالات و پایانامه های علمی ساختگی است که متاسفانه در جای خود باید مورد آسیب شناسی نهادهای مسئول قرار گیرد.
 
حال با توصیف فوق اگر به وضعیت امروز جوانان در استان زنجان نگاهی داشته باشیم در خواهیم یافت که جمعیت بالای جوانان این استان بدلیل عدم وجود صنایع مادر و تولیدی ناگزیر به خروج از استان و کار در سایر مناطق کشور هستند و این عدم اشتغال ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی از جمله طلاق در این استان شده است.

اما با توجه به آنچه بیان شد شاهدیم که مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان در خطبه های پیش از نماز جمعه این هفته زنجان با اشاره به جمعیت بالای جوانان استان زنجان اظهار داشت: یک سوم جمعیت استان زنجان را جوانان تشکیل می دهند.

ارسالان حسینی افزود: این اداره کل به تنهای نمی تواند پاسخ گوی نیازهای جوانان استان باشد و مطالبات جوانان در حوزه اشتغال، ازدواج و مسکن کشور را دچاز نگرانی نموده است.

وی  ادامه داد: برای رفع مشکلات جوانان نیاز به همراهی و هماهنگی تمام نهاد های مسئول داریم.

حسینی با تاکید بر نرخ بیکاری جوانان استان زنجان گفت: نرخ بیکاری در سنین 15 تا 24 سال به ازای هر چهار نفر یک نفر در کشور بیکار است که در استان زنجان این رقم به ازای هر شش نفر یک نفر بیکار است.

متاسفانه با توجه به این بیانات مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان می توان به نوعی به بازی با آمارها از سوی نهاد های مسئول و متولی امورجوانان پی برد زیرا بازه سنی 15 تا 24 سال به نوعی سن رایج تحصیل نوجوانان و جوانان ایرانی محسوب می شود لذا تاکید بر این بازه سنی و نرخ بیکاری آن این شبه را ایجاد می کند که تحصیل نیز به عنوان شغل از سوی دولت تعریف شده است و طبعا کسی که مشغول به تحصیل نباشد در زمره بیکاران قرار می گیرد! که این خود به نوعی فریب افکار عمومی است.

لذا می توان اینگونه اظهار داشت که با این گونه آمار ها و آمارسازی ها به هیچ وجه نمی تواند تعریف و درک روشنی از وضعیت بیکاری جوانان در جامعه داشت که در نتیجه برنامه ریزهای مبتنی بر این نوع آمار ها نیز نه تنها معتبر نخواهند بود بلکه فاقد کارآمد لازم هم خواهند بود.

از این رو در هفته ای که به عنوان هفته جوان پیش روی ماست می توان از نهادهای مسئول انتظار داشت تا تجلیل از جوانان را در مقام اقدام و عمل عرضه نمایند زیرا هر روز که می گذرد بخش عظیمی از سرمایه های جوانان کشور بدلیل بی برنامگی نهادهای مسئول به بطالت صرف می شود که در درازمدت نتیجه آن چیزی جز بحران های اجتماعی در این خطه تاریخی نخواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار