جمهوری اسلامی ایران پس از جنگ و از سال ۱۳۶۸ تدوین و اجرای برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ۵ ساله را آغازنمود که تا کنون ۵ برنامه توسعه درکشورتدوین و اجرا شده است. هر چند تجربه نزدیک به سه دهه برنامه ریزی و تدوین برنامه های توسعه نشان از عدم تحقق مطلوب اهداف برنامه های توسعه دارند، به طوریکه عملکرد دولت‌های پس از انقلاب اسلامی، از توجه به مفهوم رشد و توسعه اقتصادیبهتوسعههمهجانبه،وسپسبی‌توجهیبه توسعه درنوسان بوده‌است.
کد خبر: ۲۲۹۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 14 May 2016
مهوری اسلامی ایران پس از جنگ و از سال ۱۳۶۸ تدوین و اجرای برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ۵ ساله را آغازنمود که تا کنون ۵ برنامه توسعه درکشورتدوین و اجرا شده است. هر چند تجربه نزدیک به سه دهه برنامه ریزی و تدوین برنامه های توسعه نشان از عدم تحقق مطلوب اهداف برنامه های توسعه دارند، به طوریکه عملکرد دولت‌های پس از انقلاب اسلامی، از توجه به مفهوم رشد و توسعه اقتصادیبهتوسعههمهجانبه،وسپسبی‌توجهیبه توسعه درنوسان بوده‌است.

به گزارش «تابناک اجتماعی»، از سوی دیگر اهداف چشم انداز ۲۰ ساله کشور تا کنون که بیش از نیمی از فرصت تحقق آنها سپری شده چندان طبق زمان بندی مقرر و انتظارات پیش نرفته است؛ اما روند کلی برنامه ریزی و توسعه کشور به طور جدی متاثر از این برنامه ها بوده است.

یکی از مباحث مطرح در برنامه ششم توسعه مقوله جوانان و نوع نگاه به آن است. آینده¬ی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی یک جامعه بستگی به ظرفیت جوانان آن جامعه دارد؛ به همان اندازه¬ای که جوانان یک جامعه، ظرفیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را فراگرفته باشند، به همان پیمانه توقع یک جامعۀ مرفه، متکی به خود، تولیدگر و توانا را درآینده می¬توانیم داشته باشیم.

به نقل از ایرنا، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به نقش کمرنگ جوانان در برنامه ششم توسعه گفت: بدنبال اصلاح و افزایش نقش همه جانبه جوانان در این برنامه توسعه هستیم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه معاونت جوانان وزارت ورزش که در حوزه اجتماعی و فرهنگی برای تدوین برنامه ششم توسعه تدوین شده ، گفت: این برنامه ارایه شده است ولی موضوع گفتمان دولت در حوزه جوانان تنها مختص به موضوعات اجتماعی نیست.

رستمی افزود: به نظر می رسد در برنامه ششم توسعه نگاه وی‍ژه به حضورحداکثری جوانان در بخش های اقتصادی ، سیاسی و اشتغال کمرنگ است.

وی افزود: معاونت ساماندهی امور جوانان حتما یکی از وظایف اصلی خود را این می داند که این کاستی برنامه ششم توسعه در قالب برنامه راهبری 5 ساله از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اصلاح کند.

جوانان به عنوان سرمایه های ذهنی هر جامعه جهت تحقق و دستیابی به آرمان های غایی، نقش محوری در مسیر دستیابی به اهداف توسعه دارا هستند وحضور آنها در ابعاد مختلف جامعه روح و انرژی تازه ای را به همراه خواهد داشت و این خود کارآیی و تحولات را در پی می آورد.

سرمایه گذاری بر روی نسل جوان، درحقیقت ظرفیت سازی هوشمندانه برای ارتقاء روند توسعه  است. بیشتر روند توسعه و ترقی در جامعه به دست جوانان صورت می¬گیرد، در صورتی که برنامه ریزی و سرمایه گذاری در این راستا بطور صحیح صورت گیرد می توان دیگرمنابع و امکانات طبیعی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه¬ی خود را مدیریت کنیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار