تلاش ماموران برای جلب محمود صادقی در مقابل درب منزل وی در ساعات اولیه امروز به داغ ترین موضوع خبری کشور تبدیل شده است.
کد خبر: ۳۳۶۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱ 29 November 2016
محمود صادقی، در اخرین ساعات شب گذشته با اشاره به تلاش ماموران برای جلب او از مقابل درب منزل، گفت: حدود یک ساعت پیش هنگامی که به منزل بازمی‌گشتم، ماموران با حکم جلب سعی در بازداشتم داشتند که باتوجه به این‌که این مسئله مغایر با قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، با مقاومت خود را به داخل منزل رساندم.


 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شده بود که با این حال ماموران همچنان مقابل درب منزل منتظر هستند.
 
محمود صادقی روز گذشته با اشاره به شکایت دادستان تهران به‌دلیل اظهارنظرهای او درباره یاشار سلطانی و همچنین شکایت سیدجواد ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان درباره پرونده خودکشی دانشجوی دانشگاه کاشان و پرونده بورسیه‌ها، بر لزوم طی شدن روند قانونی شکایت از نمایندگان مجلس تاکید کرده بود.

برخی افرادي هم که شب گذشته مقابل منزل محمود صادقی در حمایت از وی و ممانعت از اقدام ماموران جمع شده بودند با صحبت‌های برادر وی محل را ترک کردند.

همچنين علي صادقی برادر محمود صادقی که به همراه محمد جواد فتحی و سید فرید موسوی در جمع تجمع کنندگان مقابل منزل محمود صادقی حضور یافته بود اظهار داشت: در شرایط کنونی مملکت ، جمهوری اسلامی بیش از همه نیاز به آرامش و وحدت بین صفوف مختلف مردم دارد.

صادقی متذکر شد: ما برای استقرار این نظام مقدس خون و شهید داده‌ایم و دکتر صادقی هم مطیع ولایت‌فقیه هستند. عزیزان بسیج، سپاه و همه سروران، نور چشم ما هستند. ما نمی‌خواهیم این موضوع بهانه‌ای دست اجانب، معاندین یا دشمنان بدهد.

وي با تاكيد بر اينكه دكتر صادقي مطبع ولايت فقيه است گفت؛ هدف آقای صادقی جز اصلاح شرایط نیست و به عنوان یک نماینده وظایفی داشتند که انجام دادند، اما قصد ایشان خدای ناکرده تشویش اذهان عمومی و اتهام زنی به شخص خاصی نبوده است. زیرا مقام عالی ریاست قوه قضاییه، دادستان و همه عزیزان برای ما محترم هستند.

با پیگیری رییس مجلس ماموران از بازداشت نماینده تهران منصرف شدند
به گزارش الف، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تماس یکی از اعضای هیات رییسه، از پیگیری رییس مجلس و توقف روند جلب محمود صادقی خبر داد.

محمدجواد فتحی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به تلاش ماموران برای جلب محمود صادقی اعلام کرد: در پی مطلع شدن از این مسئله به‌ همراه سیدفرید موسوی دیگر نماینده مردم تهران به منزل دکتر صادقی رفتیم و خوشبختانه پس از صحبت‌هایی که انجام شد، ماموران فعلاً از جلب ایشان منصرف شدند.

او گفت: احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس نیز تماس گرفتند و از پیگیری رییس مجلس برای حل کردن این مسئله خبر داده و گفتند که آقای لاریجانی موضوع را پیگیری کرده و در نتیجه ماموران از ادامه تلاش برای جلب دکترصادقی فعلا منصرف شدند.

عضو هیات رییسه کمیته حقوقی فراکسیون امید با بیان این‌که این روند جلب یک نماینده مجلس، فاقد مبنای حقوقی است، اعلام کرد: مقامی که چنین تصمیمی را گرفته، مرتکب تخلف انتظامی شده است.

فتحی خاطرنشان کرد: بنابر ماده ۱۷۹ قانون آیین دادرسی کیفری، در صورتی می‌توان متهم را جلب کرد که بدون عذر موجه در دادگاه و یا دادسرا حضور  پیدا نکند و ماده ۱۸۰ قانون آیین دادرسی کیفری هم موارد جلب ابتدایی و قبل از صدور احضاریه را در جرائم بسیار سنگین یا در مواقعی که محل اقامت و کسب و یا شغل متهم معین نباشد، پیش‌بینی کرده است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: درحالی که دکتر صادقی اولاً فردی است کاملاً شناخته‌شده که محل کارش معین است و ثانیا اتهامی که به او وارد شده، اتهام سنگینی نیست که مجازات آن سلب حیات، قطع عضو یا حبس ابد باشد که بنابر قانون بتوان بدون احضار اولیه، نسبت به جلب متهم اقدام کرد و ثالثا طبق ماده ۱۸۳ قانون آیین دادرسی کیفری جلب متهم به استثنای موارد ضروری باید در روز بعمل آید.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا نباید قانون نظارت بر رفتار نمایندگان ملاک برخورد با نمایندگان باشد، خاطرنشان کرد: درصورتی که احراز شود عمل انجام شده توسط نماینده مجلس در مقام ایفای وظیفه نمایندگی نبوده هم مقام قضایی حق احضار و جلب نماینده را ندارد و بنابر صریح تبصره ۱ ماده ۹ قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان، تشخیص موضوع و مصداق مواردی که عمل نماینده مجرمانه بوده در صلاحیت هیات نظارت مجلس است و در این فرض هم که احراز ارتکاب عمل مجرمانه توسط هیات نظارت مجلس صورت گرفته باشد، دادسرا با توجه به شخصیت دکتر صادقی و عنوان اتهامی توهین و نشر اکاذیب حق صدور حکم جلب قبل از ابلاغ احضاریه را ندارد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اتهامی که ازسوی بازپرس عباسی از شعبه۴ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه به دکترصادقی وارد شده، توهین و نشر اکاذیب به قصد تشویق اذهان عمومی بوده و این درحالی است که در چنین اتهامی، صدور حکم جلب سیار آن هم در شب رحلت پیامبر رحمت برای یک نماینده مجلس در تغایر آشکار با حقوق و آزادی‌های فردی تضمین شده در قانون اساسی است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در واکنش به ادعای یکی از خبرگزاری‌ها درخصوص بی‌توجهی محمود صادقی به شکایت‌های متعددی که در چند ماه گذشته از او صورت گرفته و در این پرونده نیز پیش‌تر برای صادقی احضاریه ارسال شده، یادآور شد: البته اطلاعی از این مسئله ندارم اما بر فرض هم که احضاریه ارسال شده باشد، صدور حکم جلب برای یک نماینده مجلس در شب پیش از تعطیلی و با این عنوان اتهامی غیرمنطقی است.

او خاطرنشان کرد: قانون‌گذار در موارد خاصی اجازه صدور حکم جلب در ساعات شب داده و به نظر می‌رسد این اقدام از سوی هر کسی صورت گرفته، بی‌تدبیری بوده و موضوع در دادسرای انتظامی قضات قابل‌ طرح است.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: اگر تعقیب دکتر صادقی راجع به نطق وی در خصوص ضرورت شفاف سازی حسابهای قوه قضاییه باشد ،این گونه اقدامات دادسرای عمومی و انقلاب تهران، مشروعیت پارلمان و فلسفه وجودی آنرا دچار چالش می‌کند و کارآمدی مجلس در اجرای وظیفه تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را به مخاطره می‌اندازد.

فتحی در پایان گفت: پس از توقف ماموران، ضمن تشکر از مردمی که مقابل درب منزل دکترصادقی تجمع کرده بودند، خواهش کردیم که این محل را ترک کنند تا خدایی‌ناکرده  این مسایل  مورد سوءاستفاده بیگانگان قرار نگیرد.

رایزنی معاون پارلمانی رییس‌جمهور برای ممانعت از جلب نماینده تهران توسط ماموران
از سوي ديگر، رحيمي عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در مجلس در پاسخ به سوالی درباره تماس علی مطهری با علی لاریجانی به‌منظور رایزنی درباره این مسئله یادآور شد: به هر حال دکتر لاریجانی به‌عنوان رییس مجلس از پیش از این نیز در جریان بودند؛ در واقع پروتکل و رویه احضار نمایندگان این است که درصورت شکایت از یک نماینده، پرونده باید از طریق هیات رییسه به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ابلاغ شود.

‎او  گفت: معاون پارلمانی رییس‌جمهور نیز در حال پیگیری این مسئله به‌منظور حل کردن آن است.


برادر محمود صادقی:
قصد محمود صادقی تشویش اذهان‌عمومی و اتهام‌زنی نبوده/ برادرم مطیع ولایت فقیه است

برخی افرادي که مقابل منزل محمود صادقی جمع شده بودند با صحبت‌های برادر وی محل را ترک کردند.

علی صادقی برادر نماینده تهران که در جمع حاضران حضور یافته بود، گفت: در شرایط کنونی مملکت، جمهوری اسلامی بیش از همه نیاز به آرامش و وحدت بین صفوف مختلف مردم دارد.



وی تاکید کرد: ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی همه با هم متحد هستیم و از عموم مردم اهم از اصلاح‌طلب و اصولگرا می‌خواهیم اتحاد خود را حفظ کنند و دست به دست هم کشور را آباد کنیم.

محمدرضا عارف:
دستگاه قضایی مستندات پرونده صادقی را به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارسال کند/ از هرگونه اقدام هزینه‌ساز برای نظام پرهیز شود

رییس فراکسیون امید در پیامی بر ضرورت پرهیز از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز و هزینه ساز برای نظام تاکید کرد و گفت:‌ موضوع پیش آمده برای محمود صادقی می بایست در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مورد بررسی قرار گیرد و بر اساس تشخیص هیات مزبور اقدامات بعدی انجام پذیرد.

متن پیام محمد‌رضا عارف به این شرح است:

بسمه تعالی
با عرض تسلیت رحلت پیامبر رحمت(ص) و سبط اکبرش امام حسن مجتبی(ع) بدینوسیله ضمن تشکر از همراهی و احساس مسئولیت جوانان و مردم عزیز، با توجه به شرایط کشور و ضرورت پرهیز از هرگونه اقدام تحریک آمیز و هزینه ساز برای نظام، از آنجا که موضوع پیش آمده برای همکار عزیزمان جناب آقای دکتر محمود صادقی می بایست در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مورد بررسی قرار گیرد و بر اساس تشخیص هیات مزبور اقدامات بعدی انجام پذیرد، لذا همگان را دعوت به آرامش نموده و از دستگاه محترم قضایی تقاضامندیم مستندات مربوطه را مطابق تشریفات قانونی جهت تعیین تکلیف به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارسال نمایند که بر طبق نظر هیات مزبور، اقدامات بعدی صورت پذیرد.در پایان خود و همگان را دعوت به عمل به مر قانون می نماییم.


انتقاد مطهری نسبت به احضار محمود صادقی
نایب رییس مجلس شورای اسلامی از احضار محمود صادقی نماینده تهران به دادسرا انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، علی مطهری در سخنرانی خود در هیات عشاق الائمه حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه وضعیت امروز جامعه ما با وضعیت دوران پیامبر قابل مقایسه نیست گفت: ما شاهد این هستیم که نماینده‌ای از قوه قضاییه انتقاد می کند و بلافاصله علیه او اعلام جرم می‌شود در حالی که این فرد فقط خواسته که راجع به موضوعی توضیح داده شود اما این برخورد نشان می‌دهد که ما از روش پیغمبر اسلام دور شده‌ایم.

وی افزود: یکی از منابع شناخت از نظر اسلام تاریخ و سیره انبیا و اولیای خداوند است. متاسفانه ما گاهی توجه کافی به این موضوع نداریم و حتی به برخی ضرب‌المثل‌ها توسل می‌کنیم و می‌گوییم «کار پاکان را قیاس از خود نگیر» و آن را این‌طور معنی می‌کنیم که ائمه و بزرگان نباید مقیاس کار ما باشند. این انحرافی است که در ذهن ما ایجاد شده که پیامبر و امامان معصوم را مافوق انسان می‌دانیم در حالی که آن‌ها انسان مافوق هستند. یعنی الگوی ما و قابل پیروی هستند و ما باید خود را مانند آن ها بسازیم.

ساداتی‌نژاد:
صادقی مستندات خود را ارائه کند/ به عنوان شاکی خصوصی شکایت کرده‌ام

نماینده مردم کاشان گفت: در پی اظهارات محمود صادقی پیرامون سرنوشت هزینه بورسیه دانشجویان کاشان در سال 89 به عنوان شاکی خصوصی از او شکایت کردم.

سید جواد ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا در تشریح موضوع شکایتش از محمود صادقی نماینده مردم تهران به دادسرا گفت: این شکایت برای ۲۵ آبان‌ماه ۹۵ به دلیل اظهاراتی است که آقای صادقی در مصاحبه‌ای در مورخ ۲۴ مهر ماه بیان کردند.



نماینده کاشان ادامه داد: به عنوان شاکی خصوصی از محمود صادقی شکایت کردم و زمان دادگاه هنوز مشخص نیست.

 او افزود: اتهاماتی را درباره بحث دانشجویان بورسیه کاشان در سال ۸۹ که در آن زمان رییس این دانشگاه بودم به من نسبت دادند مبنی براینکه در سال ۸۹ دومیلیارد تومان برای بورسیه دانشجویان به دانشگاه کاشان داده شد که سرنوشت این مبلغ معلوم نیست و همچنین آقای صادقی در توئی‌تر خود نوشت که بخشی از این پول به ستاد جلیلی رفته است که البته توئی‌تر خود را بعد از دوروز پاک کرد.

نماینده مردم کاشان گفت: این یک اتهام بی‌پایه و اساس است لذا اگر در سال ۸۹ به دانشگاه کاشان ۲ میلیارد برای بورسیه داده باشند یعنی هر دانشجوی بورسیه هزینه‌اش ۴۰ میلیون تومان بوده و با این حساب این دانشگاه درسال مذکور باید ۵۰ دانشجوی بورسیه را پشتیبانی می‌کرد که چنین چیزی صحت ندارد.

او گفت: دانشجوی بورسیه در حوزه اداری مشخص است، لذا وقتی دانشجویی بورسیه می‌شود ابلاغ اعتبار آن برگه مستقلی است که سازمان امور دانشجویان برای هر دانشجو به رئیس دانشگاه حکم را ابلاغ می‌کند یعنی ۵۰ برگه باید ابلاغ اعتبار شده باشد که در دانشگاه کاشان در طول ۴۰ سال عمرش این تعداد دانشجوی بورسیه در آن نبوده است.

ساداتی‌نژاد بیان کرد: به دلیل انعکاس زیاد این مطالب و اینکه در جاهای مختلف هم این اظهارات نقل شده بود باید آقای صادقی مستندات خود را ارائه کند.

استدلال حقوقی محمود صادقی در رد اقدام دادستانی
محمود صادقی نماینده تهران در صفحه توییتر خود با اشاره به مواد قانونی نظارت بر رفتار نمایندگان، به استدلال در رد اقدام دادستانی پرداخت.

ین نماینده مجلس در صفحه توییتر خود نوشت: براساس تبصره 2 ماده 9 قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان تخلف از مفاد این ماده از سوی مراجع قضایی حسب مورد مستوجب مجازات انتظامی از درجه 5 تا 7 است. همچنین براساس تبصره یک ماده 9 قانون نظارت بر رفتار نمایندگان تشخیص مصادیق موضوع اصل 86 قانون اساسی و ماده 75 آیین‌نامه داخلی مجلس با هیات نظارت بر رفتار نمایندگان است. همچنین براساس ماده 9 این قانون نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رای خود کاملا آزاد هستند و نمی‌توان آن‌ها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‌اند تعقیب یا توقیف کرد.

همچنین وظایف نمایندگی شامل نطق، بحث‌های داخل دستور، بحث‌های کمیسیون‌ها و اظهارنظراتی که برای اعمال اصل 84 قانون اساسی انجام می‌شود و سایر موارد نظارتی و قانونی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار