با خبرنگاران;
دانشجویان زنجانی در کنار همه مشکلات خوابگاه و زندگی دانشجویی در انتظار شبی شاد و به دور از تشریفات معمول این شب ها در خانه هستند تا با یک سفره دانشجویی ساده، شبی دوست داشتنی را برای هم رقم زنند.
کد خبر: ۳۴۵۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۳ 19 December 2016
شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است که در طی آن بلندترین شب سال را جشن گرفته و در آغاز فصل زمستان مراسمات خاصی را برگزار می‌کنند.

اما تابحال کمتر به مراسم شب یلدا در خوابگاه های دانشجویی پرداخته شده است و جالب اینکه این مراسم دانشجویی نیز حال و هوای خاصی خود را دارد.

مراسم شب یلدا، بهانه ایست برای جمع شدن و  دورهمی خانواده ها، دوستان و آشنایان در منزل بزرگترهای هر فامیل و خاندان آنهم در حالی که این شب تنها یک دقیقه نسبت به دیگر شب‌ها بلندتر است، اما این مراسم موجب می‌شود همه اقوام در کنار یکدیگر جمع شده و شب خاطره‌انگیزی را به یادگار بگذارند.

اما شب یلدا در خوابگاه های دانشجویی چگونه است؟

دانشجویانی که موفق به رفتن خانه نمی شوند این شب را در کنار دوستان خود به سر می برند وجمع های چندین نفری را برای مراسم شب چله تشکیل می دهند.

دانشجویان در خوابگاه مانده اولین کاری که باید انجام دهند فراهم کردن مقدمات مراسم شب یلدا است که طبق آیین مرسوم، شب یلدا خوراکی ها و میوه های مخصوص به خود را دارد،هر کسی مسول خرید قسمتی از مایحتاج جشن می شود .

گاهی دانشجویان به علت کمبود جا در اتاق های کوچک، نمازخانه خوابگاه را محل جمع شدن خود و دوستان انتخاب می کنند و جشن می گیرند، البته برخی هم ترجیح می دهند در اتاق خودشان سر سفره یلدا بنشینند.

سفره یلدا را با خوراکی ها ، تنقلات و میوه هایی چون:  شیرینی، آجیل، تخمه، پفک و چیپس، و میوه‌هایی مانند هندوانه و انار و...تزیین می کنند.

زینب حسینی دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی، در مورد اهمیت خوراکی ها و میوه های شب یلدا گفت: در شب یلدا ایرانیان، همه میوه ها و خوراکی هایی که آفتاب را در خود ذخیره کرده اند، مانند انواع آجیل و خشکبار، انار و هندوانه را صرف می کنند.

وی ادامه داد: عده ی زیادی باور دارند که خوردن هندوانه ی شب چله، آن ها را درطول زمستانی که در پیش دارند از سرما و بیماری محافظت خواهد کرد. 

سپس مهسا احمد نژاد دانشجوی رشته روان شناسی  در مورد علت مرسوم بودن خوردن انار در بین  مردم در شب یلدا افزود: انار مظهر باروری و زایندگی است که خوردن آن، موجب افزایش انرژی و خون سازی در بدن فرد می شود و تصفیه خون مانند زندگی یا زایش دوباره انسان است، به همین علت انار را نماد زایش و شادی می دانند.

شب یلدا فقط با خوردن هندوانه و شکستن تخمه نیست که دوست داشتنی است بلکه از سنت های دیرینه این شب، حافظ خوانی و شاهنامه خوانی است که آن را جذاب تر می کند، البته دانشجویان هم از گرفتن فال حافظ غفلت نمی ورزند.

در پایان می توان گفت که دانشجویان زنجانی در کنار همه مشکلات خوابگاه و زندگی دانشجویی در انتظار شبی شاد و به دور از تشریفات معمول این شب ها در خانه هستند تا با یک سفره دانشجویی ساده، شبی دوست داشتنی را برای هم رقم زنند.

گزارش: فاطمه شامی

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
سوژه گزارش و خود گزارش بسیار عالی بود و چیزی بود ک کمتر کارشده در موردش..
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار