تابناک زنجان گزارش می دهد;
امروزه بخش عمده ای از افکار عمومی اعتماد چندانی به آمارهای رسمی منتشر شده از سوی دولت ندارند زیرا غالبا مشاهدات روزمره آنها تناسبی با آمارهای رسمی ندارد.
کد خبر: ۳۵۵۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۳ 05 January 2017
پدیده بیکاری یکی از مهمترین آسیب های زمینه ساز معضلات اجتماعی است و رابطه مستقیم آن با معظلات تلخی مانند طلاق ، سرقت ، اعتیاد غیر قابل انکار است و در تمام کشورها تلاش بر سنجش دقیق شاخ های مرتبط با آن و برنامه ریزی صحیح برای رفع بیکاری است.

اما اگر بصورت واقع بین به موضوع بیکاری و آمارهای منتشر شده در مورد آن در کشور نگاهی داشته باشیم در می یابیم که آمارهای مرتبط با بیکاری و سایر آسیب های اجتماعی همیشه محل جدال های سیاسی و انتخاباتی بوده است و لذا همیشه دولت ها تلاش نموده اند آمارها به گونه ای نمایش دهنده یک روند مثبت و بهبود آسیب ها  و مشکلات باشد.  

متاسفانه با توجه به آنچه بیان شد امروزه بخش عمده ای از افکار عمومی اعتماد چندانی به آمارهای رسمی منتشر شده از سوی دولت ندارند زیرا غالبا مشاهدات روزمره آنها تناسبی با آمارهای رسمی ندارد.

بطور مثال در طول سالهای گذشته مشاهدات جامعه نشان دهنده افزایش بی سابقه نرخ بیکاری است و در طول دولت یازدهم نیز بدلیل افزایش واردات و تعطیلی بسیاری از صنایع بر حجم بیکاری افزوده شده است که نماد آن نیز در چهار راه ها و میادن تجمع کارگران قابل مشاهده است.

البته همانگونه که بیان شد نمایندگان دولت وضعیت بیکاری را خوب و مطلوب عنوان می کنند که در این رابطه می توان به مصاحبه اخیر مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با یکی از رسانه های استان اشاره کرد.

احمد غریوی روز چهارشنبه در گفت و گو با «ایرنا» افزود: نرخ بیکاری استان زنجان در سال 91، 11.2 درصد و در همین سال در سطح کشور 12.1 درصد بود، این نرخ در سال گذشته در زنجان به 9.6 درصد و در کشور به 11 درصد رسید.

وی یادآورشد: با ثبت 8.4 درصد، زنجان در سال جاری در زمره استان هایی قرار گرفت که همچنان با نرخ بیکاری تک رقمی پیش می رود. 

غریوی به میزان مشارکت اقتصادی استان زنجان اشاره و اظهار کرد: نرخ مشارکت اقتصادی زنجان در سال 91 42.1 و در کشور 37.4 درصد بود که این رقم در تابستان امسال در این استان به 45.1 و در متوسط کشوری به 40.4 درصد رسیده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: سهم اشتغال بخش کشاورزی در سال گذشته در این استان 31.8 و در سال جاری 35.3 درصد بود.

وی خاطرنشان کرد: سهم اشتغال در بخش صنعت در سال گذشته 31.8 درصد و در سال جاری 32.1 درصد ثبت شد.

غریوی ادامه داد: سهم اشتغال بخش خدمات 36.5 درصد در سال گذشته و 32.6 درصد در سال جاری ثبت شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: این ارقام در حالی است که نرخ اشتغال کشور در بخش کشاورزی در سال جاری 19.4، در بخش صنعت 31.5 و در بخش خدمات 49.1 درصد ثبت شده است.

وی نرخ بیکاری زنان 10 ساله و بیشتر را در سال 94، 12.7 درصد و مردان را 8.9 درصد برشمرد و از ثبت نرخ بیکاری 12.2 درصدی در نقاط شهری و 5.6 درصدی این بخش در نقاط روستایی خبر داد.

غریوی نرخ بیکاری جوانان 15- 24 ساله در سال گذشته را 19.9 درصد اعلام کرد و اضافه کرد: نرخ بیکاری جوانان 15-24 ساله در سال 94 در نقاط شهری 12.2 درصد و در نقاط روستایی 9.9 درصد ثبت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نرخ مشارکت اقتصادی افراد بالای 10 سال و در این استان را در تابستان سال 95، 45.1 درصد اعلام کرد و گفت: میزان مشارکت اقتصادی نقاط شهری 42 و نقاط روستایی 51.1 درصد در تابستان 95 ثبت شده است.

وی اضافه کرد: نرخ بیکاری این استان در تابستان 95، 8.2 درصد ثبت شده است که سهم زنان از بیکاران در این تاریخ، 13.2 درصد و مردان 6.7 درصد محسوب می شود.

غریوی ابراز کرد: نرخ بیکاری افراد بالای 10 سال در نقاط شهری 10.7 درصد و نقاط روستایی 4.3 درصد در تابستان 95 ثبت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: درزمان حاضر یکی از دغدغه های کشور، اشتغال دانش آموختگان عالی و جذب آنان در بازار کار است.

وی با بیان اینکه از جمعیت 65 هزار و 146 نفر تحصیل کرده این استان 53 هزار و 373 نفر شاغل هستند، افزود: به رغم افزایش جمعیت فارغ التحصیلان یا افراد در حال تحصیل 90 -94، نرخ بیکاری این گروه پس از کاهش 2 درصدی در سال 1392 به تعادل رسیده و در سطح 18.5 درصد باقی مانده است و نرخ بیکاری این قشر در زنجان 0.4 درصد پایین تر از متوسط کشوری است.

دیدگاه شما در این رابطه چیست ؟ آیا شما به آمارهای رسمی در حوزه نرخ بیکاری اعتماد دارید ؟

- با تابناک زنجان همراه باشید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار