تابناک زنجان گزارش می دهد;
امروزه ارائه آمارهای مربوط به گازرسانی به نمادی از توسعه یافتگی در ادبیات دولت های ما بدل شده است اما در نگاهی جهانی در میابیم که مهیا کردن بستر های گران قیمت استفاده فراوان از یک منبع انرژی غیر تجدید پذیر نه تنها خدمت و بلکه بیشتر ناشی از یک سوء تدبیر کلان در نظام خدمت رسانی کشور ماست.
کد خبر: ۳۵۸۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۸ 11 January 2017
کشور ما به عنوان یکی از مهمترین کشورهای دارنده منابع گازی در کشور شناخته می شود و طبعا بدلیل این دسترسی به منبع گرانبهای انرژی امروزه روستاها و شهرهای زیادی در کشور از نعمت برخورداری از گاز بهره مند هستند.
در این رابطه مدیر عامل شرکت گاز استان زنجان در گفتگو با رسانه ها با اشاره به برخورداری ۳۵۹ هزار و ۱۴۷ خانوار تاکنون از نعمت گاز و اتصال به شبکه گاز رسانی، اظهار داشته است که از این میزان ۱۷ هزار ۵۸۰ خانوار در ۹ ماهه امسال از نعمت گاز برخوردار شده اند.

عسگریان با اشاره به ۵۵۲ کیلومتر شبکه گذاری انجام شده در سال جاری خاطر نشان کرد: در ۹ ماهه امسال ۴۰ روستا به بهره برداری رسیده است که تاکنون ۲۰ شهر و ۳۶۰ روستا در استان زنجان از نعمت گاز طبیعی برخوردارند.

گرچه این آمارها امروزه به نمادی از توسعه یافتگی در ادبیات دولت های ما بدل شده اند اما در نگاهی جهانی در میابیم که مهیا کردن بستر های گران قیمت استفاده فراوان از یک منبع انرژی غیر تجدید پذیر نه تنها خدمت و بلکه بیشتر ناشی از یک سوء تدبیر در نظام خدمت رسانی کشور ماست.

در واقع منابع گازی بجای اینکه به عنوان سرمایه ای استراتژیک برای زمان حال و آینده ملت ما به کار گرفته شوند زمینه ساز گرمایش خانه های غیر استاندارد و عایق کاری نشده می شوند تا در نتیجه آن بخش عمده ای از انرژی حاصل از سوختن گاز تلف شده و این سرمایه ملی از بین رود.

مطالعات و بررسی های جهانی امروزه نشان می دهد که بهره برداری از منابع گازی آنهم به عنوان یک منبع سوخت و گرمایش خانگی امروزه یکی از غیر اصولی ترین سیاستهای مدیریت انرژی در کشورهای جهان است و طبعا در دراز مدت نتیجه ای جز به اتمام رسیدن این ذخایر ارزشمند و باقی ماندن میلیونها متر شبکه غیر قابل استفاده در سراسر کشور نتیجه ای به همراه نخواهد داشت.

از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که دولت ها در طول دهه های گذشته می توانستند بجای سرمایه گذاری بر روس توسعه شبکه مصرف گاز خصوصا در روستاها به سوی ترویج استفاده از انرژی های پایدار گام بردارند زیرا گازرسانی روستاها جز تحمیل هزینه های زندگی بیشتر بر روستاییان و مصرف گرا تر نمودن مهمترین قشر تولید گر جامعه ایرانی نتیجه دیگری به همراه نداشته است که این خود در کنار سایر عوامل اقتصادی موجب کوچ روستاییان به شهرها شده است در حالی که دولتها در صورت ترویج استفاده از انرژی های تجدید پذیر هیچگاه هزینه های فراوانی را بصورت دوره ای بر زندگی روستاییان تحمیل نمی کردند.

لذا حال باید دید که چه زمان تعاریف دولت ها از توسعه تغییر خواهد کرد و آیا از منظر آیندگان توسعه بی حد و حصر شبکه های توزیع انرژی های تجدید ناپذیر برای سوزاندن و آتش زدن یک خدمت دانسته خواهد شد یا یک خیانت !

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار