معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های پایتخت، مقایسه 11 سال عملکرد مدیریت شهری فعلی با مدیران پیشین و ... توضیحاتی را ارائه کرد.
کد خبر: ۳۵۹۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۹ 14 January 2017
به گزارش ایسنا، مهندس علیرضا جاوید در نشست خبری تشریح عملکرد 11 ساله معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه تمامی پروژه‌های زیرساختی و عمرانی بر اساس طرح‌های جامع و تفصیلی و برنامه‌های مصوب پنج ساله شهرداری تهران بوده است گفت: بر این اساس سه اولویت اصلی توسعه کیفی در دستور کار قرار گرفت به گونه‌ای که تدقیق اصلاح و تکمیل شبکه جمع آوری و انتقال آب‌های سطحی، تکمیل و ساماندهی شبکه بزرگراهی برون و درون شهر، توسعه، استقرار نظام هدایت و کنترل کیفیت بر فعالیت‌های عمرانی و ساخت و سازهای شهری تامین و افزایش ایمنی در شرایط بحرانی با مقاوم سازی پل‌ها در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به مقایسه آمار عملکردی از ابتدای سال 84 تا دی 95 گفت: ما پنج آیتم زیرساختی عمرانی شهر اعم از توسعه معابر بزرگراهی، ساخت تونل، تقاطع‌های غیر هم سطح، توسعه شبکه آب‌های سطحی و مقاوم سازی و مرمت پل‌ها را در دستور کار قرار دادیم.
رشد 80درصدی بزرگراه سازی در تهران
اهتمام شهرداری بر توزیع عادلانه ساخت بزرگراه ها در شهر
جاوید با بیان اینکه طول معابر بزرگراهی و شریان‌ها تا قبل از سال 84، 304 کیلومتر بوده اما طی 11 سال اخیر و در مدیریت شهری فعلی با استناد به سندهای بالادستی شاهد رشد 80 درصدی در زمینه توسعه بزرگراه‌ها بودیم اظهار کرد: بر همین اساس طول بزرگراه‌ها و معابر شریانی از 304 کیلومتر در سال 84 به 548 کیلومتر در سال 95 رسیده است که اگر نقشه پراکنش معابر را ببینیم متوجه می‌شویم که مدیریت شهری همت خود را در ایجاد رینگ‌های حاشیه‌ای و آزادراه‌های کمربندی قرار داده است.
وی با بیان اینکه مدیریت شهری تلاش داشته تا با تمرکز بر ایجاد رینگ‌های بزرگراهی ترافیک را توزیع و مدیریت کند افزود: احداث آزادراه‌های حاشیه‌ای در توزیع ترافیک بسیار کمک کننده بوده است.
وی در پاسخ به برخی شائبات و انتقادها مبنی بر اینکه چرا شهرداری تهران نسبت به ساخت اتوبان و بزرگراه اهتمام ویژه دارد؟ گفت: ساخت شبکه بزرگراهی به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی شهر در برنامه‌های اول، دوم و سوم و همچنین در طرح‌های جامع و تفصیلی مورد تاکید قرار گرفته است و تا زمانی که حتی یک کیلومتر اتوبان سازی از برنامه باقی مانده باشد همت خود را بر این مهم معطوف می‌کنیم، هر چند که 90 درصد شبکه بزرگراهی مصوب محقق شده و امیدواریم تا پایان مدیریت فعلی شهر که پایان شهریور ماه سال 96 می‌شود، نسبت به تکمیل شبکه بزرگراهی اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.(تصویر پایین)

رشد 120 درصدی تقاطع‌های غیر هم سطح شهر تهران
جاوید در بخش دیگری از سخنان خود در مورد دستاوردهای شهرداری تهران در خصوص اولویت ساخت تقاطع‌های غیر همسطح گفت: تعداد پل‌ها و تقاطع‌های غیر همسطح تا سال 84 تنها 157 پل بوده اما طی 11 سال اخیر با رشد 123 درصدی مواجه بودیم به گونه‌ای که شاهد افزایش تعداد پل‌ها و تقاطع‌های غیر همسطح از 157 پل به 350 پل و تقاطع غیر همسطح هستیم.
وی با بیان اینکه با مشاهده نقشه پراکنش تقاطع و پل‌های غیر همسطحی که طی 11 سال اخیر ساخته شده‌اند متوجه می‌شویم که همه شهر از توسعه تقاطع‌ها و پل‌ها سهم برابر داشته‌اند ادامه داد: این مسئله مؤید توجه مدیریت شهری به توزیع عادلانه زیرساخت‌ها است چرا که معتقدیم وجود این پل‌ها موجب بهبود جریان ترافیک می‌شود.(تصویر پایین)

19 برابر شدن شبکه تونلی شهر تهران
وی در ادامه این نشست خبری خود با بیان اینکه در گذشته تا سال 84 تنها یک کیلومتر تونل ساخته شده بود که آن هم مربوط به یک تجربه ناموفق در تونل امیرکبیر بود گفت: حالا طی 11 سال اخیر شاهد آن هستیم که 20 کیلومتر تونل دیگر توسط مدیریت فعلی ساخته شده و شاهد رشد 19 برابری ساخت شبکه تونلی شهر تهران هستیم.
جاوید با بیان اینکه چهار تونل شهدای غزه، آرش، اسفندیار، ضرب علی زاده و تونل شهید شوشتری نیز به زودی وارد مدار می‌شود که جمع این چهار تونل به 20 کیلومتر می‌رسد تصریح کرد: تونل شهدای غزه، آرش ـ اسفندیار و ضرب علی زاده تا پایان نیمه اول 96 به پایان می‌رسد و احداث تونل شهید شوشتری نیز در حال اخذ مجوز از محیط زیست است.(تصویر پایین)

رشد 22 درصدی شبکه آب‌های سطحی شهر تهران
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در ادامه از رشد 22 درصدی شبکه آب‌های سطحی طی 11 سال اخیر خبر داد و گفت: تا سال 84، طول شبکه جمع آوری آب‌های سطحی 423 کیلومتر بوده اما طی 11 سال اخیر با رشد 22 درصدی شاهد افزایش طول شبکه جمع آوری آب‌های سطحی به 514 کیلومتر هستیم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری طی 11 سال اخیر تنها 22 درصد رشد در افزاش طول شبکه جمع آب‌های سطحی داشته به ایسنا گفت: قبل از روی کار آمدن مدیریت فعلی شهری اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده و کار کمتری برای ما به یادگار مانده است.
وی با بیان اینکه بر اساس اسناد بالادستی 550 کیلومتر شبکه جمع آوری آب‌های سطحی داریم که 500 کیلومتر آن محقق شده و 20 کیلومتر نیز در دست احداث است گفت: اما در بازنگری این بخش سند در نظر داریم تا افق 25 سال اخیر 100 کیلومتر به طول این شبکه اضافه کنیم که البته مطالعات آن تا پایان امسال به پایان می‌رسد اما کم توجهی به این مسئله نشده است.(تصویر پایین)

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران  در بخش دیگری از سخنان خود با مقایسه اعتبارات دو دوره گذشته با احتساب نرخ تورم گفت: در 10 سال اول که شامل سال 74 تا 84 می‌شود اعتبارات معاونت فنی و عمرانی 6300 میلیارد تومان بوده است که این رقم بر اساس شاخص نرخ تورم محاسبه شده اما در 11 سال اخیر حدود 25 هزار میلیارد تومان که چهار برابر دوره اول می‌شود به عمران، آبادانی و توسعه زیرساخت‌ها توجه شده است.
وی با اشاره به تحریم‌های خارجی و اختلاف نظر و سلیقه دولت‌های مختلف خاطر نشان کرد: مدیریت شهری فعلی طی 11 سال اخیر از حمایت مستقیم دولت‌ها کم بهره و در برخی موارد بی بهره بوده است اما با این حال اجازه نداده است که آثار این تحریم‌های داخلی و خارجی بر چهره شهر بنشیند و این توجه مالی چهار برابری گواه این ادعا است که به لطف خدا توانستیم اثر ماندگاری در شهر بگذاریم.
تشریح سناریوهای پل صدر
وی در ادامه در تشریح و معرفی پروژه‌های شاخص بهره برداری شده طی 11 سال اخیر گفت: یکی از پروژه‌های بزرگ بهسازی و احداث بزرگراه آزادگان بود که طول کل پروژه حدود 24 کیلومتر بود که یکی از پر ترددترین معابر ترانزیتی شهر تهران محسوب می‌شود که توانست شعاع وسیعی از ترافیک مسیرهای اطراف خود را تسهیل کند.
وی در ادامه به پروژه احداث بزرگراه امام علی با طول 19 کیلومتر اشاره و اظهار کرد: بزرگراه امام علی در تسهیل ترافیک درون شهری نقش بسیاری داشته است چرا که بزرگراه امام علی، یک بزرگراه درون شهری می‌شود که حدودا 7000 واحد برای ساخت این بزرگراه تملک شد که بالاترین میزان تملک را داشته است.
وی در ادامه به پروژه احداث تونل نیایش اشاره کرد و گفت: این تونل رفت و برگشت 10 کیلومتر طول دارد که در مقیاس جهانی توانسته مدال نقره انجمن جهانی مدیریت پروژه را دریافت کند.
جاوید در ادامه به بزرگراه طبقاتی صدر که 11 کیلومتر طول دارد نیز اشاره کرد و افزود: برای احداث این پروژه 1300 میلیارد تومان هزینه شده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در پاسخ به برخی انتقادات در خصوص چرایی احداث این بزرگراه طبقاتی با بیان اینکه انتقادات دلسوزانه را به جان می‌خریم اما پل صدر یک پروژه مستقل نیست و این پل طبقاتی مکمل تونل نیایش است گفت: تونل نیایش و پل صدر در کل یک پروژه هستند.
وی با بیان اینکه ما برای تعریض بزرگراه صدر سه راه داشتیم گفت: ادامه تونل نیایش، تعریض سطح بزرگراه صدر و همچنین احداث پل طبقاتی از گزینه‌های پیش روی ما بود اما ادامه تونل نیایش با توجه به طول زیاد تونل از نظر پدافند غیر عامل و تهویه گزینه درستی نبود و این در حالی بود که باید دسترسی‌هایی در خیابان‌های قیطریه، بلوار کاوه و ... ایجاد می‌کردیم اما چالش‌های فنی زیاد و حجم تملک زیاد در این مناطق باعث شد که گزینه امتداد تونل از دستور خارج شود و این در حالی بود که هزینه احداث تونل به جای پل طبقاتی صدر 2.5 برابر بیشتر از احداث پل طبقاتی بود.
وی با بیان اینکه گزینه تعریض سطح بزرگراه صدر نیز به دلیل همجواری این بزرگراه با املاک گرانقیمت الهیه، دروس، قیطریه و کامرانیه موجب شد که در انتخاب این گزینه نیز دقت بیشتری داشته باشیم گفت: تعریض دو طرفه بزرگراه صدر هزینه را تا پنج برابر و زمان احداث پروژه را نیز تا سه برابر افزایش می‌داد و سرانجام به دلیل اهمیت زمان احداث و چالش‌های بافت مسکونی این گزینه نیز در مهندسی ارزش تایید نشد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه متاسفانه برخی منتقدان عنوان کردند که هزینه پل صدر 7000 تا 10 هزار میلیارد تومان است گفت: با این حال باید بگویم تنها 1300 میلیارد تومان تا به امروز برای احداث بزرگراه طبقاتی صدر هزینه کرده‌ایم. هر چند که سعی داریم تا پایان امسال اسناد پل صدر را ببندیم تا عدد دقیق هزینه‌ها مشخص شود اما ممکن است در کل عدد 1300 میلیارد تومان تنها شاهد افزایش پنج تا 100 میلیارد تومانی و نه بیشتر باشیم.
وی همچنین با بیان اینکه 2700 میلیارد تومان نیز برای احداث تونل نیایش هزینه کردیم گفت: این پول برای دو پروژه مستقل، معقول است و از آنجایی که من به نیت منتقدان شکی ندارم احتمالا بیان این اعداد ناشی از بی اطلاعی آنها است.
جاوید همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به احداث پروژه دریاچه شهدای خلیج فارس که ظرفیت آبگیری آن 6.5 میلیون متر مکعب است ادامه داد: تصفیه خانه دریاچه شهدای خلیج فارس نیز تا پایان بهمن ماه به بهره برداری می‌رسد.
تونل شهید متوسلیان در انتظار سرمایه گذار بخش خصوصی
وی همچنین در خصوص احداث برج میلاد نیز آن را ششمین برج مخابراتی جهان دانست و گفت: البته ساخت فاز یک آن که شامل راس سازه است بر عهده معاونت فنی و عمرانی سپرده شده بود و برای تکمیل فاز دوم که شامل هتل و مجتمع تجاری است باید نسبت به جذب سرمایه گذار بخش خصوصی اقدام شود.
جاوید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آخرین وضعیت تونل صیاد شیرازی با بیان اینکه در حال حاضر پایان بزرگراه صیاد شیرازی به یکی از میدان‌های سطح شهر متصل می‌شود عنوان کرد: این مسئله از لحاظ ترافیکی درست نیست و بر همین اساس امیدواریم با جذب سرمایه گذار بخش خصوصی تونل 10 کیلومتری صیاد تا آزادگان که به نام شهید متوسلیان نامگذاری خواهد شد تکمیل شده تا اتوبان صیاد شیرازی نیز بتواند نقش مشابه بزرگراه امام علی ایفا کند.
وی با بیان اینکه به طور میانگین می‌توان گفت در 11 سال اخیر ماهانه یک پروژه افتتاح شده است تصریح کرد: 55 پروژه نیمه تمام باقی مانده است که امیدواریم تا پایان نیمه اول سال آتی این مهم محقق شود.
وی در مورد سرانجام بزرگراه شهید شوشتری نیز با بیان اینکه نگاهمان به ساخت این بزرگراه کاملا امید به آینده و در نظر گرفتن مصالح عمومی است گفت: امیدواریم با موافقت سازمان محیط زیست ساخت این تونل نیز به سرانجام برسد.
اتمام 55پروژ نیمه تمام در دستور کار
جاوید با بیان اینکه اخیرا مطالعات زیست محیطی و ترافیکی ساخت بزرگراه شهید شوشتری را به سازمان محیط زیست ارائه کردیم اظهار کرد: امیدواریم مسئولان وقت محیط زیست نیز دستوری در راستای تسریع امور بدهند.
وی با بیان اینکه نباید یک پروژه شهری چالش زیادی برای محیط زیست داشته باشد گفت: حفاظت از سرخ حصار رکن تصمیم گیری‌های ما در خصوص بزرگراه شوشتری است و قطعا بدون لحاظ کردن نظر سازمان محیط زیست هیچ کار عمرانی صورت نمی‌گیرد و امیدواریم با توجه به پیوست زیست محیطی خوبی که با همکاری اساتید دانشگاه تهیه کردیم نظر مثبت سازمان محیط زیست برای ساخت این تونل را کسب کنیم.
جاوید همچنین در خصوص سرانجام پروژه ادامه بزرگراه کردستان تا چمران نیز با بیان اینکه ادامه این دسترسی به شکل تونل دو کیلومتری در نظر گرفته شده است گفت: در حال حاضر در حال مذاکره با سازمان صدا و سیما هستیم.
وی با بیان اینکه اولویت معاونت فنی و عمرانی اتمام پروژه‌های نیمه تمام است گفت: اگر این 55 پروژه نیمه تمام به اتمام برسد شاهد بهبود در شاخص‌ها هستیم به گونه‌ای که رشد شبکه‌ بزرگراهی که در حال حاضر 80 درصد است به 86 درصد رسیده و در حوزه احداث پل و تقاطع‌ها نیز به رشد 166 درصد و در حوزه تونلی نیز شاهد رشد 21 برابری و در حوزه توسعه شبکه آب‌های سطحی نیز شاهد رشد 29 درصدی خواهیم بود.
توجه به فضای زیرسطحی به جای بزرگراه سازی، از این پس
پاسخ به شبهات تونل آرش ـ اسفندیار
جاوید در ادامه با بیان اینکه بزرگراه‌های تهران بر اساس طرح جامع و برنامه‌های توسعه‌ای شهرداری تهران ساخته می‌شود گفت: با تکمیل برنامه‌های شهرداری تهران در خصوص تکمیل پروژه‌های بزرگراهی پایتخت نگاهمان به فضای زیرسطحی و شبکه تونلی خواهد بود.
وی در خصوص انتقادات مطرح شده در مورد پروژه تونل آرش-اسفندیار با بیان اینکه این پروژه در بودجه سال 94 و 95 کد پروژه مصوب دارد افزود: این کدپروژه‌ها مصوبه شورای شهر تهران را نیز اخذ کرده هر چند که اگر حالا اعضای شورای شهر پیشنهاد و یا ابهامی در خصوص این پروژه دارند قطعا به آن گوش فراخواهیم داد و اگر ثابت شود که مسیر حرکتمان در این پروژه درست نیست به سرعت آن را احداث می‌کنیم.
معاون شهردار تهران در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اینکه این پروژه شهری را یک منطقه آغاز کرده است گفت: بودجه این پروژه در منطقه سه دیده شده و با حمایت‌های مالی این منطقه معاونت فنی و عمرانی کار را پیش می‌برد و مطالعات لازم و مجوزهای کافی را داشته است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا به جای پل صدر، شهرداری نسبت به توسعه خطوط مترو اقدام نکرد؟ پاسخ داد: زندگی انسان‌ها باید متوازن جلو برود و نباید رشد یک مقوله را منوط به بقیه آیتم‌ها کنیم و بنا به دلایلی که در بالا توضیح دادم در افزایش ظرفیت بزرگراه صدر به عنوان یک ضرورت تعیین شده بود هر چند که تامین منابع لازم برای تونل صدر و نیایش با فاینانس خارجی بود و به بودجه شهرداری فشار نیاورد.
هزینه 7میلیارد تومانی آبندی تونل توحید
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران همچنین در مورد سرانجام تونل توحید نیز با بیان اینکه  این تونل  به طول 4.3 کیلومتر، است گفت: این تونل دارای اشکالاتی در بهره برداری است اما ساخت آن تجربه‌ای موفق بود.
وی در تشریح مشکلات این تونل گفت: مشکل تهویه با بسته شدن قسمت های باز در میانه تونل تا 99 درصد حل شد و مابقی آن طبیعی است اما درباره مشکل چکه کردن آب نیز باید بگویم که در 1.5 سال اخیر 2 بار چکه کردن آب اتفاق افتاده که یک دقیقه هم تونل بسته نشده و عملیات به سازی آن نیز در اواخر این ماه به پایان می رسد که تا 90 درصد تأثیرگذار است و  هزینه آن هم حدود هفت میلیارد تومان محاسبه شده است.
خداحافظی شهروندان تهرانی با برخی پل‌ها
جاوید در ادامه با اشاره به برچیده شدن پل گیشا و ایجاد یک فضای زیرسطحی به جای پل گیشا گفت: هفت پل حافظ، گیشا، کریمخان، پل چوبی و ... به طور موقت و برای نیاز آن زمان تاسیس شده بود که در حال حاضر مشاوری انتخاب کرده‌ایم که یک به یک این پل‌ها را از نظر ایمنی و سازه بررسی کنند و هر کدام که ویژگی‌های لازم برای ادامه بقا را نداشته باشد، جمع آوری خواهد شد و هر کدام که ماندنی شدند با آسفالت و مقاوم سازی، بهسازی می‌شوند.
وی همچنین در مورد تونل امیرکبیر با بیان اینکه این تونل یک پروژه نیمه تمام بود که در دهه 70 آغاز اما بلاتکلیف رها شده بود ادامه داد: بهترین کاری که می توانستیم برای این پروژه نیمه تمام انجام دهیم آن بود که به واسطه یک زیرگذر این تونل را به بزرگراه امام علی متصل می‌کردیم هر چند که اگر از ابتدا طراحی آن در اختیار ما بود یا آن را احداث نمی‌کردیم یا تونل را طولانی‌تر طراحی می‌کردیم تا خروج خودروها از منطقه 12 در راستای طرح ارتقای کیفیت زندگی میسر شود اما این پروژه نیمه کاره به دست ما رسید.
جاوید در خصوص پروژه‌های معاونت فنی و عمرانی که بر اساس جدول زمانبندی شده تا پایان مرداد 96 به اتمام می‌رسند گفت: بزرگراه شهید حکیم، تونل شهدای غزه، تقاطع غیر همسطح حکیم – دهکده المپیک و حکیم – بلوار تعاون، تقاطع غیر همسطح بزرگراه ارتش با بزرگراه‌های امام علی و صیاد شیرازی،‌ تقاطع غیر همسطح ثامن بزرگراه دولت آباد، بزرگراه شهید بروجردی، سه راه تقی‌آباد، محور اصلی بزرگراه یادگار امام، زیرگذر استاد معین و آزادی، احداث تقاطع غیر همسطح چمران – جلال آل احمد، تونل آرش و اسفندیار، بهسازی محوطه برج آزادی، پارکینگ طبقاتی نیایش، مجتمع تحقیقاتی رویان، زیرگذر و تونل ضرب علی زاده، آب بندی تونل توحید، در دستور کار قرار دارد.
برچسب ها: شهرداری تهران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار