کد خبر: ۳۶۳۱۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۱ 19 January 2017
مقاله ای تحت عنوان "روحانی ممکن است به نخستین رئیس‌جمهور یک‌دوره‌ای ایران تبدیل شود" به نقل از المانیتور و ترجمه د.ع. مصلحی در سایت الف منتشر گردید، که همانند بسیاری از اخبار مرتبط با دولت بلافاصله به یکی از پربازدیدترین و پربحث ترین مطالب سایت تبدیل شد. برای اطمینان از اصالت مقاله و آشنایی با سایر نوشته های نویسنده مقاله فوق (علی هاشم) به سایت المانیتور مراجعه نمودم. این نوشته حاوی خلاصه ­ای از مشاهدات و جستجوهای بنده درخصوص مقاله مزبور می باشد. بدون هیچگونه پیش داوری قضاوت و نتیجه گیری را به خواننده محترم واگذار می نمایم.

سایت المانیتور در اوایل سال 2012 (اواخر سال 1390) توسط یک آمریکایی-سوری بنام جمال دانیل بنیان نهاده شد. مرکز این سایت خبری در واشنگتن آمریکا قرار دارد و عمده توجه آن به اخبار خاورمیانه و تحلیل های مربوط به آن می باشد. جمال که بنا به گفته خودش روابط نزدیکی با ولید معلم (وزیر خارجه سوریه) دارد، در مطبوعات آمریکا بعنوان مدافع و طرفدار حزب الله و دولت سوریه شناخته می شود.

سایت المانیتور بخش ویژه ای نیز تحت عنوان نبض ایران (Iran Pulse) دارد که در آن نویسندگان و خبرنگاران به بیان دیدگاه ها و نظرات خود می پردازند. یکی از نویسندگان این سایت علی هاشم خبرنگار پیشین الجزیره می باشد. علی هاشم که یک شهروند لبنانی است در رسانه هایی همچون بی بی سی، المنار و المیادین نیز فعالیت کرده است. وی در مصاحبه با خبرگزاری مهر، ایران را بعنوان قدرت منطقه ای معرفی نموده است.

علی هاشم در چهارم ژانویه 2017 در مقاله ای با عنوان "چگونه بزرگترین دستاورد روحانی به بزرگترین بدهی او تبدیل شد" به بررسی دلایل پیروزی روحانی در انتخابات 1392، روابط او با سایر ارکان قدرت در ایران، و بالاخره شانس پیروزی او در انتخابات پیش رو می پردازد. این مقاله با ترجمه گزینشی و تحت عنوان "روحانی ممکن است به نخستین رئیس‌جمهور یک‌دوره‌ای ایران تبدیل شود" با مترجمی د.ع. مصلحی در سایت الف منتشر گردید. در صورت تمایل، اصل مقاله را میتوانید اینجا بخوانید.

البته نکته عجیب ماجرا اینجاست که مقاله ای تحت عنوان "چرا روحانی ممکن است به نخستین رئیس‌جمهور یک‌دوره‌ای ایران تبدیل شود" در تاریخ دوم سپتامبر  2016 نوشته سعید جعفری، در سایت المانیتور منتشر گردیده است. برای خواندن اصل این مقاله نیز به اینجا رجوع کنید. سعید جعفری روزنامه نگار و نویسنده سایت  خبرآنلاین بوده و سابقه فعالیت در روزنامه هایی چون آسمان، خرداد، مثلث، مهرنامه، و هفته نامه صدا را نیز در کارنامه خود دارد. وی مقالات متعددی برای المانیتور نوشته که همه آنها از اینجا قابل دسترسی است.

فارغ از دیدگاه های نویسنگان مقالات فوق و اعتبار سایت المانیتور در دنیای خبر، متاسفانه مقاله منتشر شده در سایت الف سعی دارد (با تغییر محسوس ترجمه) انتخاب حسن روحانی را اگر نه غیر ممکن، تا حد زیادی دشوار نشان داده و چنین القا نماید که حتی ناظران خارجی نیز امیدی به موفقیت روحانی در انتخابات آتی ندارند. حال آنکه نویسنده مقاله اصلی یک روزنامه نگار ایرانی است و از دید یک شهروند به تشریح دیدگاه های خود از برنامه های حسن روحانی پرداخته است. عمق فاجعه آنجاست که تمام سایت های منتقد با برجسته کردن این مقاله و عنوان المانیتور سعی در تضعیف و خاموش کردن رای های خاکستری دارند. حتی اگر سایت الف بدون غرض دچار چنین خطایی گردیده، سایت های مهاجم این مقاله را دستاویزی برای تهاجم قرار داده و نوک پیکان را به سمت رییس جمهور فعلی نشانه رفته اند. فراموش نکنید چنین فضایی در ماه های پایانی دولت نهم و پیش بینی از یک دوره ای شدن دوران رییس دولت نهم، منجر به رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم گردید.

اینکه چرا عنوان یک مقاله برای متن یک مقاله دیگر بکار رفته، سوالی است که مترجم محترم قطعا پاسخی برای آن خواهد داشت، در غیر اینصورت تغییر مغرضانه عنوان یک مطلب انصاف و اخلاق حرفه ای ایشان را مخدوش خواهد نمود.

و البته اینکه سایت وزین الف بدون بررسی اصالت مقاله مزبور، و تشابه متن ترجمه با اصل مقاله نسبت به انتشار این مطلب نموده است، سوال های بیشتری را پدیدار می سازد که با رفتار پیشین در زمینه اخلاق رسانه ای و عدم وابستگی حزبی این سایت هماهنگ نیست. کمترین انتظار از سایت الف در این برهه این است که عنوان مقاله مزبور با ترجمه عنوان اصلی جایگزین نماید. این حقیر نیز تلاش خواهم نمود تا ترجمه مقاله سعید جعفری (با عنوان "چرا روحانی ممکن است به نخستین رئیس‌جمهور یک‌دوره‌ای ایران تبدیل شود") را برای سایت الف ارسال نمایم تا درصورت صلاحدید در سایت الف منتشر گردد. و البته ترجمه دقیق و صحیح مقاله علی هاشم با عنوان "چگونه بزرگترین دستاورد روحانی به بزرگترین بدهی او تبدیل شد" نیز در اختیار الف قرار خواهد گرفت.

اما سخن پایانی، انتخاب نشدن روحانی برای دور دوم ریاست جمهوری چیزی از ارزش های وی نخواهد کاست، همانگونه که انتخاب وی چیزی نخواهد افزود. تلاش های وی و تیم او به درستی و روشنی ثبت گردیده و تاریخ در این خصوص قضاوت خواهد کرد. صد البته این قضاوت دور نیست و برای قضاوت هر رییس جمهور چهار سال زمان پس از اتمام دوره وی کافی است! هیچ دولتی کامل و فارغ از خطا نیست، روحانی نیز کامل و فارغ از خطا نیست. اما هجمه های صورت گرفته به روحانی در عصری که همگان به اینترنت و تلفن هوشمند دسترسی دارند قابل قیاس با هیچ برهه و دولتی نیست. برای هجمه های بیشتر بایستی آماده بود، هوا بس ناجوانمردانه سرد است!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار