یادداشت میهمان;
با مطالعه سرگذشت فاشیسم مشاهده میکنیم این نظریه کاملا شکست خورده است ،افرادی مانند هیتلر و موسولینی شاید در ابتدا توانستند مقبولیتی در بین سربازان کسب کنند اما در جنگ جهانی دوم با شکست روبه رو شدند . مرگ رقت بار موسولینی این پیام را برای جهانیان در بر داشت که این تفکر در نهایت خشم و نفرت عمومی را برمی انگیزد .
کد خبر: ۳۷۴۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۹ 08 February 2017
این روزها همه جا صحبت از اظهارات فاشیستی ترامپ و موضع غیر منطقی او بر علیه ایران است. 

چگونه می شود فردی با این نگاه نژاد پرستانه رشد میکند و به این درجه و مقام میرسد؟ 

با مطالعه سرگذشت فاشیسم مشاهده میکنیم این نظریه کاملا شکست خورده است ،افرادی مانند هیتلر و موسولینی شاید در ابتدا توانستند مقبولیتی در بین سربازان کسب کنند اما در جنگ جهانی دوم با شکست روبه رو شدند . مرگ رقت بار موسولینی این پیام را برای جهانیان در بر داشت  که این تفکر در نهایت خشم و نفرت عمومی را برمی انگیزد.

هدف سیاسی فاشیسم استقرار و سلطه یک نظام خودکامه با برانداختن سوسیالیسم و آزادی های فردی است . فاشیسم از روش های عوام فریبانه برای کسب سلطه استفاده میکند :باور به نظریه نژاد یا قوم برتر،تلاش برای ترویج اختلاف های قومیتی و برترانگاری نژادی ،تبلیغات ملی گرایانه مبتنی بر نژاد و تبار و فرهنگ ،کوشش برای نادیده انگاشتن مخالفان و صاحبان اندیشه های متفاوت،کوشش برای جلب طبقات محروم و متوسط از جمله متعصبان اهل اطاعت کورکورانه و جوانان سرخورده و سرگردان ...

در خود بنگریم . تا چه اندازه روحیه و اعمال فاشیستی را در خود و پیرامون خود میبینیم ؟
تفکر نژاد پرستی و خود برتربینی نه تنها در میان افراد یک ملت میتواند ظهور کند که این تفکر در میان مذاهب و ادیان میتواند به شکل هولناکی بروز کند و امان از وقتی که همراه با جهل و نادانی باشد که نمونه اش را در عقاید و رفتار داعشیان مشاهده می کنیم .

این روزها جمعی از روشنفکر نماها جملات عجیب و فاقد سندی را از شاهان گذشته روایت میکنند و با مرتبط ساختن حمله لشکر سعد ابی وقاص به ایران ،با حقانیت اسلام سعی در جداسازی ایرانی بودن از مسلمان بودن دارند ، و برعکس این تفکر نیز در بین جریان مقابل رواج دارد و مظلوم تر از همه در این بین اسلام ناب محمدی است که مروج صلح طلبی ،آزادی ،دوستی و رحمانیت است.

از گذشتگان درس بگیریم راهی که اروپا رفت و در نژاد پرستی به افراط رسید و به شکست منجر شد و حال میبینیم که راز پیشرفت را در یکپارچگی ،وحدت و کنار گذاشتن تعصبات نژادی دانستند با مشاهده مرزهای بین کشور های شنگن این حقیقت به درستی عیان میشود .امیدوارم روزی مرزهای بین کشورهای اسلامی نیز به جای حصار و فضای امنیتی از دیدنی ترین نقاط این کشورها باشد. 

بیاموزیم تا زمانی که تعصبات افراطی نژادی ،قومیتی و ملیت را کنار نگذاریم راهی به سوی پیشرفت پیدا نخواهیم کرد . و به خود یادآور شویم هیچ کس بر دیگری برتری ندارد مگر به میزان تقوا و تشخیص این مقوله نیز تنها در اختیار ذات اقدس الهی است. 

یادداشتی از : سیده فاطمه موالی زاده - فعال فرهنگی و اجتماعی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جلیلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
بسیار عالی سیده بانو استفاده کردیم . درود برشما
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار