تابناک زنجان گزارش می دهد;
یادگیری روش‌های پیشگیری از سرقت و سوء استفاده از اطلاعات تلفن همراه موجب می شود که با آرامش خاطر بیشتری از ابزارهای ارتباطی نوین از جمله تبلت ها و تلفن های همراه هوشمند استفاده نمایید.
کد خبر: ۳۷۹۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۱ 17 February 2017
امروزه دستگاههای تلفن همراه هوشمند به یکی از مهمترین ابزراهای ارتباطی در دسترس بخش عظیمی از جامعه ما بدل شده اند و به واسطه آنها علاوه بر ایجاد ارتباط با سایرین قادر شده ایم تا بخش زیادی از کارهای اداری و خدماتی مورد نیاز خود را بصورت اینترنتی و الکترونیکی انجام دهیم.

با این حال متاسفانه معمولا بخش زیادی از کاربران  تلفن های همراه هوشمند از دستگاههای خود برای ذخیره انواع اطلاعات مانند اطلاعاتی از جمله عکس، فیلم و شماره های تماس ، حساب های شبکه های اجتماعی و پیام رسان ، حساب های بانکی (همراه بانک) و ... استفاده می کنند اما هیچوقت به این موضوع نمی اندیشند که اگر تلفن همراه من سرقت شد و یا به دست فرد مجرمی افتاد چه بر سر اطلاعات من خواهد آمد و در ضمن به این نکته توجه نمی نمایند که هر دستگاهی که حاوی اطلاعات است بطور طبیعی قابل نفوذ هم خواهد بود و اين موضوع امنیت كاربران را تهدید می‌کند لذا اگر شما هم از کاربران تلفن های همراه هوشمند هستید توصیه می کنم حتما به نکات ذیل توجه داشته باشید
 
روش‌های پیشگیری از سرقت و سوء استفاده از اطلاعات تلفن همراه :

*قبل از ذخیره کردن هر گونه اطلاعات حساس و خانوادگی در تلفن همراه خود، لحظاتی تصور کنید که اگر این اطلاعات به دست یک فرد مجرم بیفتد چه اتفاقی برای شما رخ حواهد داد!

*تلفن همراه ، لپ‌تاپ، نت‌بوک و هرنوع  وسیله شخصی‌تان را از خود دور نکنید.
 
*به یاد داشته باشید گوشی‌های همراه شما جای مناسبی برای نگهداری عکس، فیلم، و تصاویر خصوصی و خانوادگی نیست، زیرا شاهد این بوده‌ایم که در چند سال اخیر سارقان گوشی‌های همراه از شهروندان به ویژه دختران در قبال عدم انتشار تصاویر خصوصی از آنها اخاذی نموده‌اند. پس هرگونه اطلاعات شخصی و خصوصی خود را در حافظه‌های جانبی مانند هارد‌اکسترنال ذخیره نموده و آن را در جای امنی نگهداری نمایید.
 
*وقتی تلفن یا تبلت خود را در اماکن عمومی مورد استفاده قرار می‌دهید، خیلی مضطرب و هیجان‌زده نشوید.

*تلفن همراه خود را به دیگران قرض ندهید و هیچگاه آن را در دست دیگران بدون مراقبت رها نکنید.
 
*وقتی از تلفن همراه خود استفاده نمی‌کنید، آن را در حالت قفل (Lock Screen) قرار دهید که کسی پس از برداشتن تلفن همراه شما با استفاده از آن به راحتی وارد حساب کاربری شما در سرویس‌های مختلف آنلاین و آفلاین و نرم‌افزارها نشود.

*حتما در تلفن همراه خود یک نرم افزار معتبر و رایگان ضد ویروس و ضد جاسوسی نصب کنید. (نرم افزارهایی مانند Avast  ، Malwarebytes  ، Comodo ، Bitdefender )
 
*وقتی از سرویس وایرلس عمومی (Wifi)  مانند فرودگاه ، راه آهن یا کافی شاپ استفاده می‌کنید ، در حساب‌های کاربری حساس خود مانند پست الکترونیک و حاسب های بانکی لاگین نکنید.
 
*قبل از مسافرت یک نسخه‌‌ پشتیبان  از اطلاعات وسیله‌‌ همراه خود تهیه کنید.
 
*نرم‌افزارهایی که برای پیدا کردن وسایل الکترونیکی به سرقت رفته به کار می‌روند را روی تبلت و گوشی خود نصب کنید. فعال کردن قابلیت حذف اطلاعات از راه دورنیز می‌تواند مفید باشد.(نرم افزارهای امنیتی دارای ویژگی Anti Theft در این زمینه می توانند به شما کمک کنند مانند  Avast Anti-Theft) 
 
*رمز قفل صفحه دستگاه خود را طبق استانداردهای موجود(انتخاب رمزی پیچیده و غیر قابل حدس که ترکیبی از حروف، کارکتر، رقم و عددمی باشد)انتخاب نمایید، تغییر رمز عبور رابه صورت دوره‌ای  انجام دهید.

* ترجیحا برای امنیت بیشتر از رمز عددی بجای رمز الگویی بهره ببرید.
*حالت رمزنگاری (Encryption) تمام حافظه دستگاه خود را از بخش تنظیمات امنیتی دستگاه خود فعال کنید تا اطلاعات دستگاه شما بدون داشتن رمز عبور قابل استفاده و بازیابی نباشد.
 
*بهتر است همیشه  pin کد دستگاه تلفن خود را در حال فعال انتخاب نمایید.
 
*ردیابی و مدیریت از راه دور را فعال کنید. از این طریق شما می‌توانید مدیریت گوشی خود را از راه دور کنترل نموده، این قابلیت می‌تواند در سرقت‌های فیزیکی گوشی تلفن همراه بسیار کارآمد باشد.
 
*استفاده از GPS، Wi-Fi و Blue tooth را محدود کنید‌ و زمانی که نیازی نیست آن را خاموش نمایید.

*اگر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنید ترجیحا حالت تایید دو مرحله ای (Two Step Verification) را فعال نمایید  هکرها به راحتی قادر به سرقت حساب شما نباشند.

* از نسخه های دستکاری شده و غیر رسمی شبکه های اجتماعی خارجی مانند موبوگرام ، فارسی گرام ، تلگرام نارنجی و ... استفاده نکنید.

*در هنگام استفاده از شبکه های اجتماعی به هیچ شکل بر روی فایل ها (نرم افزار ، عکس ، موسیقی و ...) و لینک های ارسالی از سوی افراد ناشناس و مشکوک کلیک نکنید.

* سعی کنید برای افزایش امنیت ارتباطات خود در شبکه های اجتماعی از بسترهای بومی و امن مانند سروش و سلام استفاده نمایید.

*نرم افزارهای مورد نیاز خود را تنها از طریق گوگل پلی و کافه بازار تهیه کنید و به هیچ شکل نرم افزارهایی را که بصورت اجباری توسط برخی سایتها در تلفن همراه شما دانلود می شوند را اجرا نکنید.

*در صورت برخورد با تهدید کنندگان اینترنتی حتما از تمام پیام ها و تهدیدات آنها اسکرین شات (Screen shot) و کپی  تهیه کنید و با مراجعه به دادسرا از فرد خاطی با ادله های خود شکایت نمایید.

*گزارشات مردمی و ادله های دیجیتال خود از مجرمین اینترنتی را می توانید از طریق بخش سامانه تعاملی سایت Gerdab.ir و Cyberpolice.ir به نهادهای مربوطه گزارش دهید تا با افراد خاطی برخورد گردد.

در پایان لازم به ذکر است که برخی از نرم افزارهای و اطلاعات ذکر شده در این راهنما در آدرس اینترنتی  yon.ir/BestApps  قابل دریافت و دانلود است و همچنین در بخش آموزش های می توانید به تفصیل از ویدئوهای آموزشی مربوطه را نیز مشاهده کنید.

- یادداشتی از: نوید کمالی - محقق و پژوهشگر خوزه رسانه و فضای مجازی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار