تابناک زنجان گزارش می دهد;
مدیرکل میراث فرهنگی زنجان گفت: زنجان گنجینه گران‌بهایی در حوزه طب سنتی و طب روز دارد و همچنین به‌دلیل تأثیر این شهر در پیشرفت حوزه سلامت، موزه سلامت زنجان راه‌اندازی می‌شود.
کد خبر: ۳۸۴۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۱ 26 February 2017
امروه نه تنها در کشور ما و بلکه در سطح جهان جمع‌آوری و نگهداری آثار و اشیا در مجموعه‌ها و موزه‌ها سابقه دیرینه یافته است و با توسعه دانش بشر نگرش ما به موزه و جایگاه آن از یک محل نگهداری و تماشای اشیا به محلی به محلی با مشخصات یک مرکز پژوهش و آموزش و یک مرکز فرهنگی برای گذران مطلوب اوقات فراغت با ره‌آوردهای علمی و تربیتی تعییر کرده است.
 
در این نگرش موزه، مؤسسه‌ای علمی فرهنگی است که تأمل و اندیشه و پژوهش مستقیم بر روی آثار گوناگون - از آثار طبیعی آفرینش و خلقت گرفته تا دستاوردهای فرهنگ و تمدن و هنر انسان - را میسر می‌سازد و متخصصان و بازدیدکنندگان عمومی را با هنر و اندیشه، صنعت و پیشه و امور اجتماعی و اقتصادی و شئون گوناگون زندگی دیروز و امروز آشنا و مأنوس می‌سازد.موزه به عنوان یک مؤسسه علمی ـ فرهنگی، نیازمند کارشناسان علاقه‌مندی است که با کسب دانش وآگاهی‌های علمی، و نگرش صحیح نسبت به موزه و جایگاه اجتماعی و آموزشی آن، بتوانند موزه‌ها را در راه توسعه و رشد فرهنگی، تربیتی و علمی کشور هدایت نمایند.امروزه حدود 100 موزه در کشورمان وجود دارد که آثار، اشیاء، اسناد ومدارک قابل توجهی در زمینه‌های متنوع باستان‌شناسی،‌ مردم‌شناسی،‌ هنرهای سنتی، اسناد و مدارک ، کتب ونسخ خطی، تاریخ طبیعی، زمین‌شناسی، گیاه‌شناسی، ‌پست و مخابرات، جواهرات و سکه‌ها... دارند.

خوشبختانه رویکرد توسعه موزه ها در زنجان باعث شده است تا افق هایی نو در عرصه توسعه فرهنگی و گردشگری این استان پدیدار گردد که در این رابطه به گزارش «تسنیم» یحیی رحمتی اظهار داشت: با توجه به اینکه زنجان گنجینه گران‌بهایی در حوزه طب سنتی و طب روز دارد و همچنین به‌دلیل تأثیر این شهر در پیشرفت حوزه سلامت، موزه سلامت زنجان راه‌اندازی می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری زنجان ادامه داد: از اهداف راه‌اندازی این موزه حفظ و صیانت از دستاوردهای ارزشمند استادان حوزه درمان، آشنایی با تاریخچه و نحوه شکل‌گیری حوزه پزشکی و حفظ و صیانت از دستاوردهای این حوزه است.

به‌گفته رحمتی، این موزه در ساختمان نخستین بیمارستان زنجان یعنی بیمارستان شهناز که در داخل بیمارستان شهید بهشتی کنونی قرار دارد احداث می‌شود.

وی بیان کرد: هم‌اکنون مراحل طراحی و تهیه طرح محتوایی این موزه درحالِ اجراست که پس از اتمام این مراحل، از اوایل سال 96، عملیات مرمت آن با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی زنجان آغاز خواهد شد.

رحمتی اظهار کرد: بیمارستان شهناز اولین بیمارستان ساخته‌شده در شهر زنجان است و همچون بیشتر بناهای دوره پهلوی اول با سبک معماری تلفیقی سنتی ایران و معماری مدرن غربی ساخته شده است.

وی افزود: این بنا، که از نظر ویژگی‌های معماری اهمیت زیادی دارد، از دیدگاه تاریخی نشان از تأثیر زیاد شهر زنجان در منطقه شمال‌غرب کشور در امر بهداشت و سلامتی ساکنان شهر دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری زنجان ادامه داد: طبق کتیبه کاشی‌کاری سردر ورودی بیمارستان، این بنا در سال 1316 در دوره پهلوی اول تحت‌عنوان بیمارستان در ضلع شمالی شهر قدیم زنجان در خارج از محدوده باروی شهر و در ضلع شمالی دروازه ارک در محل قبرستان قدیمی ساخته شده و ”شهناز" نام گرفته است.

وی گفت: این بنا در زمان حضور روس‌ها در شمال‌غرب ایران محل استقرار سربازان روس مستقر در زنجان بوده و پس از تخلیه، مجدداً در اختیار اداره بهداری وقت قرار گرفته است؛ پس از انقلاب اسلامی نیز نام بیمارستان به شهید بهشتی تغییر یافت.


- با تابناک زنجان همراه باشید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار