تابناک زنجان:
در ایران پیش و پس از انقلاب نهادهای مددکار اجتماعی مختلفی وجود داشته اند که نمونه شاخص پس از انقلاب آن کمیته امداد امام خمینی (ره) است که وظیفه مهم حمایت از اقشار بی بضاعت را بر عهده داد.
کد خبر: ۳۸۵۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۶ 28 February 2017
امروزه مددکاری اجتماعی به عنوان یک حرفه تخصصی مبتنی بر دانش ، اصول ، مهارت و روش های ویژه ای با هدف کمک به افراد ، گروه ها و جوامع مختلف است تا با تکیه بر آنها بتوانند  و امکانات موجود و در دسترس بتواند برای حل مشکل و یا رفع نیازهای اقشار هدف خود اقدام کنند تا به آنها استقلال و رضایت خاطر دست دهد.

البته مددکاری اجنماعی در طول تاریخ سابقه داشته و ریشه آن را باید در آموزه های مذهبی و فرهنگ انسانی اقوام مختلف جستجو کرد اما به شکل مدرن و سازمان یافته آن به دوران ابلاغ قانون فقرا در انگلیس بازمی گردد زیرا این قانون در سال 1601 میلادی مصوب شد و در تاریخ به قانون 43 الیزابت معروف گردید.

 پس از آن تاریخ و با تلاش های تامس چالمرز در سال 1814 میلادی اقدامات مختلفی برای رفع مشکلات مردم صورت گرفت که نتیجه آن شکل گیری یک رشته تخصصی با نام مددکاری اجتماعی شد.

مددکاری اجتماعی دارای شیوه های مختلفی است که توسط آن ها می توان به گروه های هدف خدمات لازم را ارائه کرد. 

در کشور ما نیز پیش و پس از انقلاب نهادهای مددکار اجتماعی مختلفی وجود داشته اند که نمونه شاخص پس از انقلاب آن کمیته امداد امام خمینی (ره) است که وظیفه مهم حمایت از اقشار بی بضاعت را بر عهده داد.

خوشبختانه این نهاد در سطح استانهای مختلف کشور از جمله زنجان فعال بوده و برنامه های حمایتی مختلفی را برای محرومین به اجرا می گذارد.

در این رابطه به گزارش «فارس» ، سید مسعود حسینی ظهر امروز در نشست خبری طرح حلقه مهربانی اظهار کرد: در حال حاضر 19 هزار و 800 خانوار زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی استان زنجان هستند.

وی با اشاره به اینکه نیازسنجی در استان انجام شده و در شهرستان‌ها نیز این احصا شده است، تصریح کرد: نیازها از قبیل یخچال، اجاق‌گاز، فرش، جاروبرقی و تلویزیون بوده است.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی استان زنجان با اشاره به اینکه در آستانه جشن نیکوکاری در تلاش هستیم که این نیازها احصا شود، گفت: در گام سوم جشن نیکوکاری نیز طبق نیازسنجی انجام شده و این امر مورد توجه قرار گرفته است.

حسینی با بیان اینکه طبق برنامه، جشن نیکوکاری در دو مرحله اجرایی می‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه مشارکت مردم در اجرای این طرح مطلوب بود.

وی با اشاره به اینکه، امسال جشن نیکوکاری با شعار «بهار همدلی، شکوه مهربانی، جشن نیکوکاری» در استان برگزار می‌شود، افزود: جشن نیکوکاری در قالب گام‌های ابلاغی 9 گانه مرکز برگزار می‌شود.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی استان زنجان با بیان اینکه مرحله دوم جشن نیکوکاری در روزهای ۱۸ اسفند در سطح مدارس، ۱۹ اسفند در سطح پایگاه‌های امداد و مراکز نیکوکاری و پایگاه‌های بسیج  و ۲۰ اسفندماه برگزار می‌شود، اضافه کرد: در برگزاری این جشن از ظرفیت مراکز نیکوکاری نیز استفاده خواهد شد.

حسینی با اشاره به فعالیت 18 مرکز نیکوکاری در استان زنجان گفت: در تلاش هستیم امسال از ظرفیت این مراکز بیشتر از سنوات قبل در کمک‌رسانی به جامعه هدف استفاده کنیم.

وی در ادامه به همکاری کمیته امداد در طرح «حلقه مهربانی» نیز تأکید کرد و افزود: در قالب این طرح نیازهای نیازمندان احصا شده است، اما در کمک مردم چه در جشن نیکوکاری و چه طرح «حلقه مهربانی» تأکید بر لباس نو و لوازم خانگی نو است.

- با تابناک زنجان همراه باشید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار