در گفتگو با کارشناس رادیو و تلوزیون در حوزه تبلیغات و برند سازی مطرح شد:
یک کارشناس مدیریت تبلیغات، استراتژی پیام را مشخصه اصلی برندسازی دانست.
کد خبر: ۳۸۹۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۶ 06 March 2017
محمد صادقیه مولف و مدرس  حوزه برندسازی با بیان این مطلب به خبرنگار تابناک رضوی، اظهار کرد: نقطه پیوند فرآیند برند سازی و مخاطبان برند، شعار تبلیغاتی است که در فرآیند برندینگ برای معرفی برند به مردم با عنایت به استراتژی پیام ارائه می شود.
 
استراتژی پیام ؛ مشخصه اصلی برندسازی / برندسازی تجمل گرایی نیست 
 
وی افزود : در تعریف برند باید عرض کنم برند نوعی احساس و ادراک است که در ذهن مشتری و در اثر تجربیات مشتری در قبال استفاده از محصول و یا شنیده هایش از بازار ایجاد می‌شود، اما نکته‌ای که در تدریس هنگام آموزش برند سازی نیز بر آن تکیه می کنم و مهمتر از تعریف برند است آنکه برند چه چیزی نیست؟! در پاسخ به این سوال باید گفت: برند چیزی نیست که صاحبانش میگویند بلکه برند چیزی است که در ذهن مشتریان بالفعل و بالقوه شکل گرفته است.
 
وی بیان داشت:  مراحل گوناگون و نسبتا پیچیده ای برای اتخاذ یک استراتژی پیام و تبدیل آن به یک شعار تبلیغاتی وجود دارد، برند سازی یک فزآیند کاملا علمی محسوب می شود. در برندسازی ساختمان نیز این استراتژی دارای اهمیت است به عنوان مثال ساختمانی که در محیط شلوغ و پر ترافیک ساخته می شود نمی تواند در تبلیغ خود از آرامش در محل زندگی بگوید ; با توجه به آنچه عرض شد تصور میکنم توانسته باشم این نکته را تبیین کنم که حضور یک تیم مشاوره حرفه ای در حوزه برندینگ حتی پیش از آغاز به کار پروژه ساختمانی تاثیر به سزائی در موفقیت برندسازی پروژه و طبیعتا بازاریابی و فروش موفق آن نسبت به سایر رقبا خواهد داشت.  
 
وی افزود : در این میان یکی از وظایف مشاوران برندسازی ساختمانی نیاز سنجی مخاطبان برای اتخاذ استراتژی پیام و ایجاد وجه تمایز ذهنی برای مخاطبان بین یک پروژه ساختمانی با سایر رقباست.
 
صادقیه گفت: نتیجه برند سازی ایجاد حس اعتماد ذهنی برای مخاطبان نسبت به برندهای با کیفیت و صادق از یک سو و از سوی دیگر تامین سود سرمایه گذاری مناسب برای صاحبان سرمایه است، هر چند تاثیر بلند مدت این فرآیند می تواند ارتقاء کیفیت معماری ، طول عمر ساختمان ها و ایمنی آنها نیز باشد چرا که با این فرآیند حداقل انتظار و کیفیت در ذهن مردم و متقابلا میان سازندگان افزایش می یابد.
 
وی ادامه داد: در بحث برندینگ ساختمانی ما در کشورمان در حال گذار از سیستم سنتی ساخت و ساز و بازاریابی آن هستیم، در این میان آنچه که بسیار مهم می نماید فقدان یک برنامه مدون برای لحاظ کردن ارزشها و باورهای فرهنگی و اعتقادی جامعه در صنعت برندینگ ساختمان است، این حلقه مفقوده آثار خود را از کپی کاری نقشه های معماری ساختمان سایر کشورها تا کپی تبلیغات پروژه های ساختمانی آنها نشان میدهد.
 
وی ادامه داد: از طرفی ورود برند سازی به صنعت ساخت و ساز  و البته پاره ای عوامل دیگر سبب شده تا همچون گذشته شرط سود دهی پروژه های ساختمانی داشتن سرمایه و توان ساخت نباشد چرا که توقع و آگاهی مردم افزایش یافته و به امکانات جانبی و متریال بکار رفته در ساختمان نیز توجه می کنند و چون گذشته به تحقیق از همسایگان و بنگاه های املاک اطراف بسنده نمی کنند، آنها در درجه اول به دنبال محصولات شناخته شده هستند که در برند سازی موفق عمل کرده اند.
 
وی در مورد ورود برندینگ به ایران چنین ادامه داد: در ایران ورود برندینگ ساختمان از تهران آغاز شد و شهرهای بزرگ دیگر پس از آن به این حوزه پرداختند، با توجه به موقعیت خاص و پتانسیل ساخت و ساز مشهد به عنوان دومین کلان شهر مذهبی جهان اسلام به نظر میرسد مشهد در میان سایر شهرهای بزرگ رتبه اول را در برند سازی ساختمانی دارا باشد و با وجود کاستی ها و به نسبت مدت ورود به این حوزه آینده خوبی را می توان برای آن متصور بود.
 
صادقیه در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط فرهنگی و اعتقادی مردم در شهر مقدس مشهد آینده برندینگ را در این شهر چگونه ارزیابی می‌کنید افزود: آنچه در دوره های آموزش برندینگ نیز بسیار بر آن تاکید می‌کنم اینست که برای موفقیت برندینگ ساختمانی در خراسان رضوی بویژه شهر مقدس مشهد نکته ای که مهم و تاثیر گذار می نماید همگام سازی اصول ساختمانی و متغیرهای فرآیند برندینگ با ارزش‌ها و باورهای فرهنگی و اعتقادی مردم منطقه است، و می توان گفت توجه به این امر در حال حاضر کافی به نظر نمی رسد.
 
این مدرس برند سازی و تبلیغات با تاکید بر اینکه « برند سازی تجمل گرایی نیست» افزود: مرکز ثقل برندینگ آگاهی رسانی و اطمینان بخشی است اما نقطه اتکاء تجمل گرایی نیاز سازی کاذب برای مخاطب می باشد . اگر برندسازی به جای تاکید بر نیازهای واقعی مشتری و ملزومات فکری مخاطب روی نیاز های غیر ضروری تاکید کند آنگاه تبدیل به تجمل گرایی می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار