مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گلستان :
مهندس تقی کمال‌غریبی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به رشد مطلوب اعتبارات این بخش در استان گفت: در سال گذشته ۲۲۵ میلیارد تومان برای بخش آب و خاک در استان گلستان اختصاص یافته است .
کد خبر: ۴۰۹۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰ 18 April 2017
مهندس تقی کمال‌غریبی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به رشد مطلوب اعتبارات این بخش در استان گفت: در سال گذشته ۲۲۵ میلیارد تومان برای بخش آب و خاک در استان گلستان اختصاص یافته است .

 مهندس تقی کمال ‎غریبی پیش از ظهر دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار داشت: برای مدیریت آب و خاک و بهره ‎بردارانی که در استان از اماکن و تجهزات زیرساختی استفاده می ‎کنند سال 1395، سال خوبی بود .

وی با بیان اینکه سقف اعتبارات ما در استان بیشتر شده، تصریح کرد: در سنوات گذشته و در سال 1392 اعتبارات ملی و استانی ما 43 میلیارد تومان بود، در سال 1393 این میزان به 80 میلیارد تومان رسید.

اعتبارات آب و خاک در 1395 رشد خوبی داشت

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه 94 میلیارد تومان در سال 1394 اعتبارات برای ما در نظر گرفته شد،  یادآور شد: این میزان اعتبار در سال 1395 به   225 میلیارد تومان افزایش یافت و این اعتبارت خوب و قابل توجه ‎ای بود.

مهندس کمال ‎غریبی به زهکشی استان گلستان اشاره کرد و یادآور شد: بیش از دو دهه بود که مسئله مورد پیگیری بود که در حال حاضر مطالعه آن آغاز شده و 10 هزار هکتار آن در حال انجام شدن است.

   
وی ‎ با بیان اینکه دولت 50 میلیارد تومان اعتبار برای این زهکشی در نظر گرفته، گفت: 280 هزار هکتار از اراضی شمالی استان قرار است زهکشی شود و این میزان، اعتبار خوبی بود.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان به ماندابی آب در مزارع اشاره کرد و گفت: امسال برای نخستین بار 3 میلیارد تومان اعتبار برای ماندابی مزارع در نظر گرفتیم.

طرح ماندابی در 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی جنوبی گلستان اجرا می ‎شود

مهندس کمال ‎غریبی با بیان اینکه برای 50 هزار هکتار طرح زهکشی ماندابی برای مزارع جنوب گلستان در نظر گرفتیم، گفت: این میزان اراضی می ‎تواند آب برای دیگر اراضی کشاورزی تولید کند.

وی تاکید کرد: در شمال استان وقتی بارندگی خوب اتفاق می ‎افتد عملکرد مزارع گندم به 5 تا 7 تن عملکرد می ‎رسد اما در شمال عملکرد مزارع با وجود میزان بارش زیاد کمتر از 3 تن می ‎شود و این به علت عدم توجه به زهکشی اراضی است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان با زهکشی زیرزمینی درصدد این هستیم که این مشکلات را رفع کنیم، تاکید کرد: زمانی که سیل در مزارع جاری می ‎شود می ‎توان با بندهای انحرافی سرعت سیل را کم کنیم و این طرح در دستور کار قرار دادیم.

مهندس کمال ‎غریبی با آب منطقه ‎ای استان گلستان برای مهار سیلاب درحال رایزنی هستیم، یادآور شد: در روستای محمد آباد، مازیاران و زرین گل طرح تسطیح، شبکه ‎سازی و مدیریت مشارکتی آب را آغاز کردیم.

وی بیان داشت: میزان کشت شالی با این مدیریت آب در این روستاها افزایش یافت و توانستند کشت 4 برابر داشته باشند و حتی آب مازاد نیز داشته باشند.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان تاکید کرد: روش ‎های نوین آبیاری، تسطیح در بالادست و شبکه ‎سازی از موضوعاتی است که می ‎تواند به مدیریت آب در پایین دست منجر شود و مدیریت آب ‎های زیرزمینی نیز براین اساس اتفاق بیفتد.

طرح انتقال آب در 500 کیلومتر به مزارع گلستان در حال اجرا است

مهندس کمال ‎غریبی با بیان اینکه برخی افراد 3 برابر مجوز برداشت از آب ‎های زیرزمینی استفاده می ‎کنند، گفت: در سال 1395، 20 میلیارد تومان از اعتبارات ملی و استانی برای 500 کیلومتر در قالب طرح انتقال آب با لوله در نظر گرفتیم و کارهای اجرایی آن را آغاز کردیم.

وی ادامه داد: این طرح از سال 1392 آغاز شده و همه کشاورزان نیز در مقطع نخست به دنبال اجرای این طرح هستند اما در اجرای این طرح به دلیل اینکه در آغاز کار هستیم و بهره ‎برداران زیادی درصدد این هستند که از این طرح برخوردار شوند نتوانستیم نیاز همگان را تامین کنیم.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان به موضوع نابودی دشت گرگان اشاره کرد و افزود: قبل از دهه 70 بیشتر از آب رودخانه بهره ‎برداری می ‎کردند اما پس از آن مجوز چاه داده شده اما فردی نیامد که طرح آب ‎بندان را در آن دوره اجرایی کنند.

مهندس کمال ‎غریبی با بیان اینکه این مشکل فرونشست دشت گرگان در حوزه اترک نیز در حال اتفاق افتادن است، گفت: باید پمپ و یا سدی که بتواند آب را در حوزه آبی ذخیره کند وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه از حق‌آبه ما استان خراسان بهره ‎مند می ‎شود، گفت: ذخیره ‎سازی و راه ‎اندازی آب ‎بندان از موضوعاتی است که باید در بحث مدریت آبی در حوزه ‎های مختلف استان اتفاق بیفتد.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان به پایش خاک در اراضی شیبدار اشاره کرد و تاکید کرد: موضوع انتخاب نهال برای کشت در اراضی شیبدار در نظر گرفتیم و اعتبارات خوبی را در این خصوص برای گلستان در نظر گرفته شده است.

مهندس کمال ‎غریبی با بیان اینکه بهره‌برداران ما در قالب تشکل ‎های تولید باید اقدام کنند، افزود: در سال 1395 در مرحله نخست 6 میلیارد و 600 تومان، در مرحله دوم 18 میلیارد تومان و در مرحله سوم 15 میلیارد تومان برای آبیاری تحت فشار مزارع در نظر گرفته شده است.

بهره ‎برداری 9 هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان از سیستم آبیاری تحت فشار

وی با بیان اینکه در مدت 2 سال گذشته 9 هزار هکتار از اراضی استان گلستان از سیستم آبیاری تحت فشار استفاده می ‎کنند، خاطرنشان کرد: استفاده از چاه ‎های مشترک، نقدینگی و باور اینکه ما مشکل آب در استان گلستان داریم در بین کشاورزان از موضوعاتی است که سبب شده استقبال خوبی از اجرای این طرح برویم.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان یادآور شد: گنبدکاووس، آق ‎قلا، کردکوی، بندرگز از اجرای این طرح استقبال کردند اما در مرکز استان اجرای این طرح مورد استقبال قرار نگرفته است.

مهندس کمال ‎غریبی اظهار داشت: برای اجرای آبیاری قطره ‎ای 85 درصد سهم دولتی و 15 درصد سهم آورده کشاورزان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: طرح ‎های ماشین ‎های آبیاری سنتر 6 میلیون تومان، قطره ‎ای و میکرو هکتاری 7 میلیون تومان است و حداقل زمینی که هر کشاورز باید داشته باشد، 3 هکتار است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه 7 هزار هکتار برای مزارع گلستان اجرای طرح آبیاری تحت فشار در نظر گرفته ‎ایم که در سال 1395 این امر انجام شد و انتظار ما این است که بیش از 7 هزار هکتار در گلستان انجام شود.

مهندس کمال ‎غریبی گفت: 120 هزار هکتار از اراضی استان برای آبیاری تحت فشار در دهه 70 مورد توجه قرار گرفته بود و با توجه به شرایط فعلی و آب ‎بندان ‎ها و حق ‎آبه ‎ها این میزان افزایش پیدا کرده است.

وی افزود:270 میلیارد تومان در 12 هکتار از رودخانه ‎های مرزی از محل صندوق توسعه ملی برای مجهز شدن به سیستم ‎های نوین آبیاری در نظر گرفته شده که 350 هکتار آن را اجرا کردیم.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان تاکید کرد: در حوزه اترک بحث تامین و انتقال آب مورد توجه قرار گرفته و با ایستگاه ‎های پمپاژ در صدد این هستیم که آب را به مزارع دیگر در شعاع حتی 12 کیلومتری انتقال دهند.

مهندس کمال ‎غریبی افزود: با توجه به محدوده اعتباری 5 هزار کیلومتر امکان سنجی طرح انتقال آب در نظر گرفته شده و طرح قابل اجرای ما در استان در حال حاضر 2 هزار کیلومتر است.

وی یادآور شد: خرید لوله و اتصالات در اجرای طرح انتقال آب با لوله ‎کشی با دولت است و اجرای طرح با بهره ‎برداران است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان گفت: در شرایط عادی که همه چیز ایده ‎آل باشد 3 تن گندم برداشت می ‎کنید و زمانی که اجرای سیستم آبیاری تحت فشار داشته باشید بیش از 5 تا 7 تن  گندم برداشت خواهیم داشت.

مهندس کمال ‎غریبی به پروژه ‎های سال 1395 در استان گلستان اشاره کرد و افزود:  اعتبارات اراضی شیبدار 9 میلیارد و 700 میلیون تومان، تجیز و نوسازی سد وشمگیر یک میلیارد تومان، یک میلیارد تومان برای سد گلستان، تجهیز و نوسازی سد قره سو یک میلیارد و 750 میلیون تومان، تجهیز و نوسازی شالیزاری گرگان رود 250 میلیارد تومان، زهکشی قره ‎سو و گرگان رود 3 میلیارد تومان و اجرای زهکش ‎های درجه 3 و 4 در اراضی شمال استان 50 میلیارد تومان، آبیاری تحت فشار 43 میلیارد و 500 میلیون تومان، انتقال آب با لوله 10 میلیارد تومان، اجراری طرح زهکشی در منطقه ساری ‎بخش 10 میلیارد و 50 میلیون تومان از جمله اعتبارتی بود که در سال 1395 تخصیص داده شده بود.

وی به پروژه ‎های استانی اشاره کرد و گفت: احداث و مرمت جاده ‎های بین مزارع 10 میلیارد و 858 میلیون تومان، پروژه برای آب ‎بندان و بندهای انحرافی بیش از 9 میلیارد تومان، احداث کانال ‎های آبیاری 2 میلیارد و 570 و انتقال آب با لوله 10 میلیارد تومان، مطالعات اراضی 750 میلیون تومان در سال 1395 در نظر گرفته شده بود.


منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار