صرفنظر از انتقاداتی که متوجه کلیت این طرح اقتصادی کشور است ،اما تکاپوی عجولانه دست اندرکاران سهام عدالت برای اخذ شماره حساب از تک تک دارندگان برگه های سهام عدالت، این روزها مشکلاتی رابه برخی خانواده ها ،خصوصادر مناطق محروم روستایی وعشایری استان ایلام تحمیل نموده است.
کد خبر: ۴۱۲۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۴ 23 April 2017

تابناک ایلام علی اصغراسدی؛"سهام عدالت" ،طرحی اقتصادی که در دولت سابق با هدف توزیع سرمایه وسهام شرکتهای دولتی دربین اقشار کم درآمد جامعه تصویب شد. اما این طرح در طول سالهای اخیر نتوانست از دایره شعار های پو پولیستی آن هم برای جلب رضایت اقشار کم درآمد کشور فراتر رود.

بدون تعارف باید گفت ،این سالها مسایل ومشکلات اقتصادی ،بعنوان پاشنه آَشیل کشور راه را برای شکل گیری شعارهای مورد پسند لایه های آسیب پذیر جامعه هموارتر کرده است .ایجاد طرح های اقتصادی شتاب زده نظیر پرداخت یارانه ها وسهام عدالت به این اقشار را می توان در زمره طرحها وبرنامه های شعار محوری قرار داد که تاثیرات مقطعی آن در اقتصاد از دوران کوتاه مدت انتخابات فراتر نرفته است .

در جریان اجرای طرح سهام عدالت و بعد از انحلال کارگزاری سهام عدالت در سال 88، مقرر شد مالکیت و مدیریت سبد سهام عدالت از سازمان خصوصی سازی به 30 شرکت‌ سرمایه‌گذاری استانی منتقل شود تا این نهادهای مالی نوظهور عهده‌دار مدیریت 35 تا 40 هزار میلیارد تومان دارایی های واگذار شده باشند.

در همین حال قرار بود این شرکت ها به دلیل برخورداری از شفافیت کامل در بورس یا فرابورس پذیرفته شوند و سپس به میزان پرداخت اقساط ، بخشی از سهام عدالت آزاد شود تا امکان داد و ستد سهام در بازار سهام فراهم شود،اما به رغم گذشت 7 سال از اتمام مهلت پذیرش در بورس و فرابورس شرکت های سرمایه گذاری استانی، هنوز هیچ نشانه و تحرکی برای این اقدام مهم ولی فراموش شده دیده نشده و این شرکت ها از آینده نامعلومی برخوردار شده اند.

اگر چه عمده شعارها و انتقادات مسئولین دولت یازدهم ،حول محور شعاری بودن این اقدامات دولت سابق متمرکز شده وشاید با توجه به سرنوشت مبهم این طرح بیراه هم نگفته اند ،اما با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم  ،گویا تصمیم گیران دولت یازدهم هم به یاد پرونده ای افتاده اند که سالها از خاک خوردن آن می گذرد!

بازگشایی سامانه سهام عدالت و احیا ء آن پس از یک دوره خواب چهار ساله، آن هم در ایام منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، این تصور را در بین عامه خصوصا افراد آگاه به حوزه سیاست واقتصاد کشور بوجود می آورد که رفتن به سمت پرونده سهام عدالت بیش ازآنکه برای گشایش در وضعیت اقتصادی مردم صورت گرفته باشد ،به حساب پیروی از شعارهای مطرود وپوپولیستی دولت سابق آنهم بهره برداری تبلیغاتی از وضعیت اقتصادی شکننده لایه های پایین جامعه گذاشته خواهدشد.

صرفنظر از انتقاداتی که متوجه کلیت این طرح اقتصادی کشوروشکل اجرای آن در مقاطع مختلف است،اما تکاپوی عجولانه دست اندرکاران سهام عدالت برای اخذ شماره حساب از تک تک دارندگان برگه های سهام عدالت، این روزها مشکلاتی رابه برخی خانواده ها ،خصوصادر مناطق محروم روستایی وعشایری استان ایلام تحمیل نموده است.

اجرای طرح اعلام وثبت  شماره شبا توسط دارندگان سهام عدالت باعث شده است تامردم  بسیاری از مناطق دور افتاده استان برای عزیمت به نقاط شهری ومراجعه به بانکها، متحمل هزینه ایاب وذهاب واحیانا مشکلات تامین مبلغ حداقل موجودی برای افتتاح حساب بشوند.

بدون شک اجرای این طرح در این ایام تنها به نفع بانکهایی تمام شده است که با تعیین سقف حداقل موجودی از 30تا 50هزارتومان ،خانواده هارا وادار به واریز این مبلغ برای افتتاح حساب ومعرفی شماره شبا به سامانه سهام عدالت بمنظور واریز سود سهامی می کنند که معلوم نیست که واریز آن قطعی خواهد بود یا خیر ؟ گرچه سوابق سوء استفاده از این طرح درراستای جلب آرای اقشار آسیب پذیر جامعه ،گویای واریز سود سهام به این حسابها به هرقیمتی خواهد بود!

به هرترتیب تبلیغات مستمر وموج ایجاد شده از حرکت جمعی دارندگان سهام عدالت به سمت معرفی شماره حساب حکایت دارد،افراد فاقد حساب نیز ناگزیرند برای افتتاح حساب و ثبت در سامانه سهام عدالت آن به بانکهای استان مراجعه کنند ،اما فرصت طلبی بانکها از شرایط بوجود آمده تنها درراستای بهبود وضعیت نقدینگی و افزایش آمارهای خود ،نباید به تحمیل شرایطی سخت به مردم محروم استان منجر شود .

سنجیده ترآن است که مسئولین عزیز ، این موضوع را به بانکهای استان گوشزد نمایند که از خلق قوانین منفعت طلبانه درراستای تعیین حداقل موجودی های کذایی برای افتتاح حساب خودداری نمایند .بدیهی است افزایش نظارت مسئولین استان دراین شرایط حساس ،ضمن پیشگیری از  تعیین مبالغ بالا بعنوان حداقل ها برای افتتاح حساب وکاهش  فشار اقتصادی ومالی بر مردم استان از حرکت بانکها به سمت ایجاد قوانین سلیقه ای جلوگیری خواهد کرد.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
-
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
من نمیدونم حسابی که برای بجه افتتاح میسه وسالی یک بار در حالت خوشبینانه پول سهام واریز میشه وسریع خالی میشه به چه دردی جز اتلاف منابع میخوره سود سهام رو به حساب سرپرست خانوار واریز کنن بهتره این همه تجمع هم از بین میره
يوسف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
خدا بداد كارمند بانك برسه با اين شلو غي ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار