مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: پیش‎بینی می‎شود مبارزه علیه سن مادر در مزارع گندم و جوی استان به 60 هزار هکتار برسد.
کد خبر: ۴۱۳۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶ 26 April 2017

دکتر کیانوش حمیدیان مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان، سن گندم را از مهمترین آفات گندم و جو در ایران دانست و افزود: این آفت در اکثر مناطق گندمکاری ایران انتشار داشته و خسارت مربوط به سن معمولی گندم تاریخچه بسیار طولانی دارد.

وی با بیان اینکه تغذیه سن مادر از جوانه‎های مرکزی سبب زردی و پژمردگی گندم می ‎ شود، گفت: خسارت این آفت در سه دوره زندگی سن مادر، مرحله پوره و سن‌های بالغ نسل بهاره بودهو بیشترین ریزش سن‌های مادر در موقع پنجه‌زنی گندم است.

حمیدیان با توصیه به کشاورزان جهت مبارزه با سن مادر در زمان مناسب، تصریح کرد: زمان مبارزه با سن مادر وقتی است که بیش ‎ ترین جمعیت سن‌های موجود در اماکن زمستان گذران محل خود را ترک و تخلیه کرده باشند و در مزارع گندم قبل از مرحله تخم‌ریزی باشند که این امر باید مورد توجه جدی کشاورزان قرار گیرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان از آغاز مبارزه با این آفت در مزارع گندم و جوی استان خبر داد و گفت: تاکنون 8966 هکتار از این اراضی علیه سن مادر سم پاشی شده‎اند و پیش‎بینی می‎شود این آمار به 60 هزار هکتار برسد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تغییرات آب و هوایی این مبارزه تا 20 روز آینده ادامه دارد و بعد از آن به مدت 45 مبارزه با پوره این آفت انجام خواهد شد.  

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار