مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان حضور مدیر سازمان حفظ نباتات کشور در استان را نشانه اهمیت مبارزه همگانی باسن غلات و اهتمام ویژه کارکنان مدیریت حفظ نباتات استان، همچنین مدیریت‌های شهرستانی جهاد کشاورزی و کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی دانست.
کد خبر: ۴۱۷۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸ 02 May 2017
مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه تا کنون مبارزه با آفت سن در ۳۷هزار و ۷۹۵ هکتار از مزارع غلات همدان انجام گرفته است گفت: ۵۲ هزار و ۷۱۷هکتار از اراضی غلات استان زیر پوشش طرح مبارزه با سن غلات است.

به گزارش تسنیم؛ شهرام پیشه اظهار داشت: مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور طی دو روز از روند مبارزه با آفات سن غلات از 7 شهرستان استان بازدید کرد که مدیران و کارشناسان حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان ها نیز در این بازدید حضور یافتند و از کلیه مزارع شهرستان‌های استان شامل بهار،ملایر،کبودرآهنگ،نهاوند،اسدآباد،تویسرکان وفامنین بازدید کردند.

پیشه ور بیان کرد: در این بازدید دو روزه نحوه عملیات مبارزه با سن غلات در مرحله مادر، وضعیت رویشی محصولات کشت شده، مشارکت کشاورزان در امر مبارزه و نحوه‌ی فعالیت شبکه‌های مراقبت مورد بازدید، ارزیابی و بررسی قرار گرفت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد: تاکنون 52 هزار و 717هکتار از اراضی غلات استان تحت پوشش طرح مبارزه با سن غلات قرار گرفته است.

پیشه ور عنوان کرد: از این میزان 37هزار و 795 هکتار در مزارع گندم آبی و دیم استان و 14هزار و922 هکتار در مزارع جو آبی و دیم استان بر علیه سن غلات در مرحله مادر مبارزه انجام شده است.

وی بیشترین سطح مبارزه را تا مدت زمان حال در شهرستان اسدآباد با 15هزار و825 هکتار و پس از آن در شهرستان ملایر با 8هزار و 14 هکتار و شهرستان‌های تویسرکان و نهاوند به ترتیب با 7862 و 7750 هکتار اعلام کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان همدان حضور مدیر سازمان حفظ نباتات کشور در استان را نشانه اهمیت مبارزه همگانی با سن غلات و اهتمام وپژه کارکنان مدیریت حفظ نباتات استان، همچنین مدیریتهای شهرستانی جهاد کشاورزی و کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی دانست.

پیشه ور از کشاورزان به ویژه غله کاران استان خواست تا با مبارزه همگانی و به موقع با سن مادر و پوره سن ضمن افزایش عملکرد، کیفیت گندم و جو تولیدی خود را نیز افزایش دهند.

وی بیان کرد: رنگ حشره کامل سن، قهوه‌ای و زرد خاکی روشن تا تیره متغیر است، تعداد کمی از سن‌ها به رنگ‌های سیاه، قرمز و مسی رنگ دیده می‌شوند، سر «سن» به شکل مثلث است و روی آن دو عدد شاخک پنج بند و در قسمت سینه سه جفت پا قرار دارد که رنگ آنها مانند رنگ عمومی بدن سن است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان همدان درباره خسارت مربوط به سن‌های مادربه مزارع کشاورزی گفت:بعد ازپرواز درارتفاعات کوهستانی وترک محل‌های زمستان‌گذرانی به طرف مزارع سبز غلات صورت می‌گیرد و تغذیه از شیره ساقه و برگ‌های جوان و سبز گندم صورت می‌گیرد.

پیشه ور عنوان کرد: سن‌های مادر، خرطوم خود را به داخل نسوج سبز بوته‌ی گندم فرو کرده و از مواد غذایی بویژه پروتئین گلوتن گندم تغذیه می‌کنند، در این حالت، خوشه‌ها خشک و رنگ آن سفید می‌شود، خسارت در این مرحله کم و به جمعیت و تراکم حشره بستگی دارد اما چنانچه تعداد حشره در هر مترمربع مزرعه یک یا بیش از یک عدد باشد مبارزه شیمیایی ضرورت پیدا می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار