معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از مبارزه بیولوژیک در سطح 31 هزار هکتار از مزارع استان در سال زراعی جاری خبر داد.
کد خبر: ۴۹۰۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲ 06 September 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،کیومرث اکبری ، با اشاره به ادامه دار بودن مبارزه بیولوژیک در مزارع استان در سال زراعی جاری، پیش بینی کرد: تا پایان سال زراعی میزان مبارزه بیولوژیکی در سطح مزارع  استان به 32 هزار هکتار برسد.

اکبری با اشاره به وجود 18 واحد تولید عوامل مفید مبارزه بیولوژیک در سطح استان، اظهار کرد: در حال حاضر مبارزه بیولوژیک در سطح مزارع استان کرمانشاه با استفاده از دو عامل زنبور هابروبراکون و زنبور تریکوگراما انجام می‌شود، ضمن اینکه در برخی از گلخانه‌های استان نیز از کنه های مفید وارداتی استفاده می‌شود.

معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه مبارزه بیولوژیک با استفاده از زنبور هابروبراکون در مزارع ذرت، گوجه‌فرنگی، نخود و چغندر قند انجام می‌شود، افزود: مبارزه بیولوژیک با زنبور تریکوگراما در مزارع گندم و باغات انار استان انجام می‌شود.

اکبری با اشاره به برنامه‌ریزی برای مبارزه بیولوژیکی در سطح حداقل 35 هزار هکتار از مزارع استان در سال زراعی آینده، اظهار کرد: در صورت وجود اعتبارات بیشتر مبارزه بیولوژیکی می‌تواند در سطح بسیار بیشتری از مزارع استان عملیاتی شود.

 اکبری در ادامه با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی برای سمت و سو دادن کشاورزان به سمت مبارزه بیولوژیک، اظهار کرد: باید با فرهنگ سازی کشاورزان را به استفاده از مبارزه بیولوژیک ترغیب کرد.

وی هزینه‌های مبارزه بیولوژیک را خیلی پایین تر از هزینه سم پاشی عنوان کرد و از  کشاورزان خواست تا مبارزه بیولوژیک با آفات را در برنامه خود قرار دهند.

 اکبری اشاره‌ای هم به مزایای مبارزه بیولوژیک داشت و افزود: در این نوع از مبارزه از هیچ سمی برای مبارزه با آفات استفاده نمی‌شود، لذا محصول تولیدی از سلامت بیشتری برخوردار خواهد بود.

 این مسئول اضافه کرد: عدم استفاده از سم باعث خواهد شد تا علاوه بر اینکه محیط زیست سالمی داشته باشیم، از منابع آب و خاک نیز حفاظت شود.

به گفته اکبری استان کرمانشاه در سال های اخیر همواره در حوزه توسعه مبارزه بیولوژیک رتبه های اول  کشور را در اختیار داشته است.



منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار