مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت که در سال زراعی جاری تا کنون 1200 هکتار از مزارع این استان زیر پوشش کشت دانه روغنی کلزا قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۱۳۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵ 23 October 2017
به گزارش تابناک : علی حیدری روز دوشنبه درجمع خبرنگاران با اشاره به اینکه کشت کلزا از نیمه شهریور ماه سال جاری آغاز شده، افزود: برای کشت این محصول در سال زراعی جاری 14 هزار و 300 کیلوگرم بذر کلزا برای کشت در مزارع این استان در سال زراعی جاری تامین شده است.
وی اظهار داشت: برای عملیاتی کردن کشت محصول یاد شده تاکنون نهاده های مصرفی شامل کودهای شیمیایی، سموم علفکش و بذور مورد نیاز تأمین و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
حیدری افزود: برای کشت کلزا در سطوح ابلاغی سهمیه بذور مورد نیاز در 2 گروه ارقام آزادگرده افشان(OP) و گروه هیبرید تهیه و در اختیار عوامل توزیع شهرستانی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه ارقام هیبرید عمدتاً از ارقام خارجی فرانسوی، آلمانی و سوئیسی می باشد، اظهار داشت: مقدار مصرف بذور هیبرید حدود 4 کیلوگرم برای تأمین سطح سبز 30 تا 40 بوته در مترمربع و در ارقام OP مقدار بذر حدود 6 کیلوگرم برای تولید 50 تا 60 بوته کلزا در مترمربع توصیه شده است. 
مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی البرز اضافه نمود: براساس آخرین گزارشات جمع آوری شده از شهرستان های تابعه تا این تاریخ بیشترین سطح کشت مربوط به شهرستان نظرآباد و کمترین سطح کشت مربوط به شهرستان فردیس است.
وی اظهار داشت :در برنامه ابلاغی وزارت جهادکشاورزی در خصوص استفاده بهینه از منابع آبی در سال زراعی جاری مقرر است حدود 30 هکتار از اراضی تحت کشت گیاهان دانه روغنی با استفاده از روش تیپ آبیاری گردند. 
وی گفت: براساس این برنامه تا سال 1404 حدود 440 هکتار از مزارع محصولات دانه روغنی با استفاده ار روش آبیاری میکرو (تیپ ) آبیاری خواهد شد.
همچنین برای تحقق برنامه کشت کلزا در سال زراعی 97-96 حدود 30 نفر از کارشناسان ستادی و شهرستانی در امر ترویج و توسعه کشت محصول کلزا در سطح استان در امر نظارت بر کشت و تنظم ادوات کاشت مشارکت دارند.
حیدری گفت: مقدار توزیع نهاده کود شیمیایی در بین کشاورزان کلزاکار از انواع کود فسفاته 12 تن، ازته حدود 7 تن و پتاسه نیز حدود 8 و نیم تن بعنوان کود پایه علاوه بر ترکیبات محرک رشد خاک کاربرد بوده است.
همچنین برای تحقق برنامه علاوه بر اقدامات فوق وزارت جهادکشاورزی نسبت به تخصیص سهمیه 10 دستگاه ریزدانه کار با یارانه 50 درصدی (حداکثر 40 میلیون ریال به ازای هر دستگاه) و تأمین و ابلاغ اعتبارات مربوط به هزینه کشت در قالب اعتبارات سرمایه در گردش به ازای هر هکتار 30 میلیون ریال نیز اقدام نموده که موارد مورد اشاره در دست اجرا است.

***توزیع 2500 تن انواع بذورگندم و جو در طبقات مختلف بذری
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در ادامه به کشت محصول استراتژیک گندم در مزارع استان نیز اشاره کرد و گفت: برنامه کشت غلات پاییزه با توزیع 2500 تن انواع بذورگندم و جو در طبقات مختلف بذری و در جهت سیاست های ابلاغی وزرات جهاد کشاورزی شروع شد.
وی افزود: براساس برنامه ابلاغی سطح کشت محصول گندم در سال زراعی جاری 9800 هکتار می باشد که حدود 2/2 درصد کاهش را سطح نشان می دهدکه برای جبران کاهش سطح که به منظور صیانت از منابع آبی و برقراری الگوی مناسب کشت صورت می گیرد، افزایش عملکرد در واحد سطح هدف گذاری شده است.
حیدری اظهار داشت: مقدار بذور ارقام مختلف گندم برای کشت توسط کشاورزان در طبقه پرورشی 3 حدود 20 تن، در طبقه مادری حدو 65 تن، در طبقه گواهی شده حدود 1500 تن میباشد که براساس آخرین استانداردهای ابلاغی وزارت جهادکشاورزی و تحت نظارت مستقیم مؤسسه ثبت و گواهی بذر و نهال و پس ازطی مراحل بوجاری و ضدعفونی تهیه شده است. 
وی گفت: براین اساس سطح پوشش مزارع گندم با بذور اصلاح شده حدود 75 درصد از مزارع کشت گندم خواهد بود.
مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی البرز افزود: همچنین تنوع بخشیدن به ارقام گندم برای شرایط اقلیمی مختلف استان از رویکردهای سازمان جهاد کشاورزی بوده و در این راستا 2 رقم گندم جدید به 5 رقم قبلی اضافه شده و یکی از ارقام قبلی نیز حذف شده است.
وی تاکید کرد: در قالب برنامه طرح خوداتکائی گندم در سال زراعی 97-96 طرح ها دیگری همچون؛ طرح انتخاب مشارکتی ارقام مختلف گندم توسط کشاورزان در سطح هکتار و با استفاده از 4 رقم گندم، طرح مقایسه تراکم در قالب 4 تراکم متفاوت، طرح مقایسه تغذیه گیاهی در 3 مرحله و در 3 مزرعه الگویی، طرح اجرای کشاورزی حفاظتی در سطح 350 هکتار، توسعه کشت با آبیاری میکرو درسطح 620 هکتار و طرح انجام آزمون خاک به تعداد 80 نمونه در دست اجرا می باشد.

***کشت جو در 9187 هکتار 
حیدری اضافه کرد: در محصول جو نیز سطح ابلاغی 9187 هکتار در سال زراعی 97-96 است که در مقایسه با سطح ابلاغی سال زراعی 96-95 دارای افزایش می باشد.
وی گفت: برای کشاورزان جوکار علاوه بر طبقات پرورشی 3 و مادری، حدود 650 تن بذور گواهی شده استاندارد با استفاده از ارقام اصلاح شده پس از بوجاری و ضدعفونی تدارک دیده شده است. 
وی افزود: برای تنوع بخشیدن به ارقام به منظور جوابگویی به انتظارات کشاورزان در اقلیم های مختلف استان نیز 7 رقم جو با خصوصیات مختلف از جمله مقاوم به شرایط شوری خاک و تنش آبی تهیه و در حال توزیع می باشد.
حیدری اظهار داشت: در طرح افزایش تولید جو نیز طرح های مختلفی در سال زراعی 97-96 در استان البرز به اجرا درخواهد آمد که اجرای آبیاری میکرو در سطح 172 هکتار، مقایسه ارقام به صورت مشارکتی در سطح 6 هکتار و با استفاده از 4 رقم جو، طرح تغذیه گیاهی در سطح 6 هکتار و در3 مرحله و اجرای کشاورزی حفاظتی در سطح 350 هکتار از اراضی جو از جمله این طرح هاست.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار