مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد گفت : در اجرای طرح خاموشی چاه های کشاورزی در شهرستان ابرکوه، بخش قابل توجهی از کسری مخزن آب زیرزمینی منطقه جبران می شود.
کد خبر: ۵۳۷۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳ 13 December 2017
به گزارش «تابناک یزد»محمدمهدی جوادیان ‌زاده  با اشاره به بالا بودن میزان مصرف آب در بخش کشاورزی و نیز شرایط بحرانی آب های زیرزمینی، افزود: برای مدیریت برداشت آب با مصوبه شورای حفاظت منابع آب استان، برق 658 حلقه چاه کشاورزی شهرستان از امروز برای 23 روز قطع شد.
وی با تشریح اجرای نتایج مثبت طرح که برای نخستین بار در سال 1395 در دشت های ابرکوه و چاهگیر اجرا شد، یادآور شد که با اجرای طرح یادشده بخشی از افت سطح آب های زیرزمینی منطقه جبران شد.
وی اضافه کرد: طرح یادشده با هدف کاهش افت منابع آب های زیرزمینی در 2 دوره زمانی از 22 آذر تا 16 دی ماه و اول بهمن تا 21 بهمن با همکاری کشاورزان اجرا خواهد شد.
این مسئول اظهار امیدواری کرد که با همکاری مجدد کشاورزان و مسئولان ابرکوه، شاهد آثار مثبت طرح خاموشی چاه های کشاورزی در این شهرستان باشیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد ادامه داد: با توجه به اینکه با خاموشی چاه های کشاورزی درختان میوه و همچنین مزارع گندم و جو نیازی به آب ندارند، این طرح اجرا می شود.
جوادیان‌زاده با بیان اینکه خاموشی زمستانی چاه های کشاورزی به نفع بهره برداران و جامعه خواهد بود، ادامه داد: طرح یادشده در تمام دشت های استان در حال اجراست.
این مسئول با بیان اینکه باید با مدیریت برداشت آب ، از بروز بحران بی آبی یا کم آبی در استان پیشگیری کرد، گفت: بیشتر دشت های استان ممنوعه و ممنوعه بحرانی است و به عبارتی شاهد مرگ آبخوان ها هستیم .
جوادیان زاده تصریح کرد: وضعیت منابع آبی استان به دلیل افت قابل توجه سطح آب های زیرزمینی در شرایط بحرانی قرار دارد و در این راستا نیاز به بسیج همگانی برای حفظ و حراست از منابع آبی است.
وی افزود: پارسال برای نخستین بار در اجرای طرح خاموشی یک‌ ماهه چاه ‌های کشاورزی در استان یزد 44 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شد.
این مسئول تصریح کرد: برداشت های بی رویه و غیراصولی از منابع آب زیرزمینی در کنار خشکسالی های پیاپی، موجب افت شدید سطح آب منابع زیرزمینی شده است .
وی تعداد چاه‌های موجود استان را سه هزار و 679 حلقه ذکر کرد و یادآورشد : یک هزار و 500 حلقه چاه های آب استان با هدف مدیریت در برداشت آب با همکاری بهره برداران مجهز به سامانه کنتور هوشمند شد که تاثیر قابل توجهی در پیشگیری از کاهش آب و افزایش ذخیره منابع آبی داشته است .
مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد میزان بیلان منفی سالانه آب در استان را 252میلیون متر مکعب ذکر کرد که از سال 1393 مقرر شد با اجرای طرح ملی احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی، در پنج سال آینده این روند با مدیریت برداشت آب به صفر برسد .
این مسئول با بیان اینکه بهترین روش آبیاری در بخش کشاورزی اجرای طرح های آبیاری نوین است، گفت: 82 درصد آب استحصالی استان در بخش کشاورزی ، 11درصد در بخش شرب و بهداشت و بقیه در حوزه صنعت مصرف می شود.
همچنین رئیس شورای حفاظت منابع آب ابرکوه دیروز به ایرنا گفته بود: پارسال برای نخستین بار در اجرای طرح خاموشی یک‌ ماهه چاه ‌های کشاورزی در این شهرستان ، 15 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شد.
محمد محامدی افزود: با اجرای این طرح سطح آب سفره های زیرزمینی شهرستان در برخی مناطق تا 45 سانتیمتر افزایش یافت.
وی ادامه داد: ابرکوه با تدوام 2دهه خشکسالی، بحران کم آبی و نیز افت سطح منابع آب های زیرزمینی رو به روست، همه باید در بهره وری آب تلاش مضاعف کنند.
به گفته سرپرست فرمانداری ابرکوه ، تاکنون 90 درصد چاه ها با همکاری کشاورزان مجهز به سامانه کنتور هوشمند شده که تاثیر قابل توجهی در پیشگیری از کاهش آب و افزایش ذخیره منابع آبی شهرستان داشته است .
محامدی بیان کرد: سالانه بیش از 150 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی دشت ابرکوه برداشت می شود که 96 درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می شود.
این مسئول تصریح کرد: به خاطر کاهش شدید منابع آبی بسیاری از قنات ها خشک شد و در 40 سال گذشته از مجموع 91 رشته قنات هم اکنون 11 رشته آن ، آبدهی دارد.
هم اکنون 658 حلقه چاه کشاورزی و 11 رشته قنات، منابع تامین آب بخش کشاورزی شهرستان ابرکوه را تامین می کند.
سالانه از 15هزار هکتار اراضی زیرکشت ابرکوه بیش از 190 هزار تن محصول زراعی و باغی تولید می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار