یک دوهفته نامه وابسته به جناح اصولگرای یزد در تازه ترین شماره خود در مطلبی با عنوان 'یزد جهانی در زلزله ای عبرت جهانی خواهد شد؟!' به وضعیت استان خشت و گلی یزد در صورت وقوع زلزله پرداخته است.
کد خبر: ۵۴۳۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹ 26 December 2017

به گزارش «تابناک یزد»؛ در بخشی از این مطلب آمده: در ایران به طور متوسط سالانه حدود 200 زلزله با بزرگای بین چهار تا پنج، 20 زلزله با بزرگای پنج تا 6، 2 زلزله با بزرگای 6 تا هفت و در هر دهه 2 زلزله با بزرگای بیش از هفت ریشتر مورد انتظار است و ثبت می شود و در استان یزد روزانه سه زلزله هرچند خفیف به وقوع می پیوندد.
در طول 50 سال گذشته مقایسه زلزله در ایران و سایر کشورهای جهان نشان می دهد در کل دنیا 470 هزار نفر در جهان فوت نموده اند و این رقم در ایران 114 هزار نفر بوده است.
به باور همه کارشناسان و مسئولان، کیفیت ساختمان ‌ها در ایران پایین است. اما پرسش اساسی اینجاست که در پایین بودن کیفیت ساختمان ‌ها کدام یک از دستگاه ‌های مسئول سهم بیشتری دارد؟.
مهم ترین علت پایین بودن کیفیت ساخت و ساز در کشور و استان، ناشی از عدم شفافیت در توزیع مسوولیت و فقدان گردش کار میان عوامل اجرایی مختلف (شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان) و به عبارت دیگر موازی کاری های موجود در قانون است، که برای افزایش طول عمر ساختمان ها و حفظ سرمایه ملی بهتر است این موانع مرتفع شود.
چهار عامل «بی ‌انضباطی ‌شهری»، «طراحی»، «اجرای نامناسب» و «استفاده از مصالح غیراستاندارد» را در کاهش مقاومت و عمر مفید ساختمان‌ ها می توان موثر دانست.
به گفته یکی از مسئولین نظام مهندسی ساختمان استان یزد «بین 50 تا 70 درصد ساخت و سازهای در استان به صورت خلاف قانون و ضابطه انجام می گیرد و در این بخش در کشور در صدر قرار داریم» آری باز هم رکورددار هستیم!
براستی یزد جهانی با این ساختمان های خشت و گلی مقاوم نشده و ساخت و ساز غیر اصولی و مهندسی در زلزله دیگر جهانی خواهد بود یا به تلی از خاک و آیینه عبرت جهانیان تبدیل خواهد شد! در این وانفسا ما در چه جایگاهی قرار داریم؟ استان یزد در تخلفات ساخت و ساز در کشور رکورد دار است نزدیک به 70 درصد ساخت و سازها بدون پروانه یا با تخلف از قانون ساخته می شود؟!
خدا را شکر نه هیچ کس مسئول رسیدگی و پاسخگویی به آن است نه متولی دارد؟ فقط هر از گاهی یکی 2 تا مسئول که خود را بیشتر مدیر و رئیس می داند تا مسئول عملکرد زیر مجموعه خود، به خاطر خالی نبودن عریضه و ابراز وجود! با یک ژست طلبکارانه و لبخندی نمکی و حق به جانب! فقط حرف می زند و شعار می دهند! ولی نمی دانم چرا این مشکل نه تنها حل نمی شود بلکه هر روز ابعاد حادتری به خود می گیرد تا جایی که بدون پروانه ساختن نه تنها ارزان تر است بلکه دردسر و بوروکراسی اداری آن به مراتب کمتر می باشد!! به طوری که مهندس و غیر مهندس دیگر نمی شناسد از هر که سئوال کنی می گوید «برو بساز بعد خلافی آن را پرداخت کن خیلی به نفع است».
در کشور ما زلزله خبر می‌کند، ولی مسئولان و دستگاه‌ های متولی بی ‌خبر هستند و فقط حین زلزله در صحنه حاضر می‌شوند؛ ای کاش مسئولین و مردم برای لحظه ای هم که شده بخود بیایند و برای یک بار هم شده از این حجم ساخت و ساز خلاف ضابطه و قانون جلوگیری کنند. ای کاش بعضی از مهندسین تعهد و اخلاق مهندسی را با امضاء فروشی دفن نمی کردند و همچنین شهرداری ها در مقابل تخلف ساختمانی «سر را زیر برف » نمی کرد و «خود را به کوچه علی چپ» نمی زد و به عنوان منبع درآمدی برای خود محسوب نمی کردند.
ای کاش هزینه قانون مداری کمتر از تخلف بود! ای کاش نقشه اجرا با نقشه پروانه شهرداری سنخیتی داشت و دو نقشه ای و دور زدن قانون رسم نمی شد! و ای کاش یاد می گرفتیم در هر کاری پیشگیری بهتر و کم هزینه تر از درمان است و ای کاش...
شاید در زلزله ای دیگر تمام زرنگی ما نقش بر آب و بر ملا شود و آن روز در مقابل تلی از خاک و... باید افسوس خورد و به گذشته ای که امروز است نگریست.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
نادری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
دورود به شرفت.
گل گفتی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
عالی بود .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۷
خشه خو
خش مونه
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
یک عامل دیگر تخریب سریع منازل ، بزرگ کردن و حذف دیوار و سرهم کردن و سالنی کردن آنهاست که سقف بزرگ براحتی فرو میریزد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار