مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از کشاورزان خواست گوش به زنگ مبارزه با آفت "سن" باشند.
کد خبر: ۵۷۴۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷ 05 March 2018

 به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،فرهاد شریفی ، با بیان اینکه تاکنون مبارزه با سن در مزارع گندم و جو استان آغاز نشده، گفت: هنوز آفت سن در مزارع ریزش نکرده، اما به محض ریزش سن و رسیدن آن به مرحله  مبارزه، مبارزه با این آفت را آغاز خواهیم کرد.

وی با پیش بینی اینکه با گرم شدن هوا مبارزه با سن از چند روز آینده در مناطق گرمسیر استان آغاز خواهد شد، از کشاورزان خواست گوش به زنگ بوده و به توصیه های کارشناسان ترویج توجه کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اضافه کرد: مبارزه با آفت سن اگر به روال سالهای گذشته باشد از 10 تا 15 روز دیگر آغاز و تا حدود 20 خرداد در مناطق سردسیر استان ادامه خواهد داشت.

شریفی اضافه کرد: مبارزه با سن مادر در مرحله اول و از اواخر اسفند ماه و تا 15 اردیبهشت و به مدت حدود 45 روز انجام خواهد گرفت و مرحله دوم نیز که مبارزه با پوره است از 15 اردیبهشت تا حدود 20 خرداد ادامه خواهد داشت.

وی از کشاورزان خواست تا به توصیه های کارشناسان در مبارزه با آفت سن توجه داشته باشند تا مبارزه در مرحله اول به خوبی انجام گرفته و نیازی به مبارزه در مرحله دوم نباشد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه پیش‌بینی کرد: مبارزه با آفت سن در سطح 300 هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان انجام شود.

شریفی افزود: سال گذشته مبارزه خوبی را با آفت سن در سطح استان داشیم و در مجموع مبارزه با این آفت در سطح 350 هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان کرمانشاه انجام گرفت.

شریفی اضافه کرد: در صورتی که مبارزه با آفت سن نادیده گرفته شود، چه بسا تمامی محصول پوک شده و اصلا برداشت انجام نشود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه اشاره ای هم به مبارزه با علف های هرز داشت و اظهار کرد:  تاکنون مبارزه با علف‌های هرز در حدود سه هزار هکتار از اراضی مناطق گرمسیر استان انجام گرفته و پیش بینی می‌شود این میزان به بالای 450 هزار هکتار برسد.

شریفی با بیان اینکه سال گذشته مبارزه با علفهای هرز در سطح حدود 480 هزار هکتار از اراضی گندم و جو استان کرمانشاه انجام گرفت، افزود: با توجه به اینکه در مزارعی که تناوب زراعی را رعایت می کنند نیازی به مبارزه با علفهای هرز نیست،احتمالا امسال کاهش سطح مبارزه با علفهای هرز را شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: با عدم مبارزه کشاورزان با علف های هرز بین 30 تا 35 درصد افت تولید در مزارع گندم و جو اتفاق خواهد افتاد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بهترین زمان مبارزه با علفهای هرز را از مرحله پنجه زنی تا اوایل به ساقه رفتن گندم و جو عنوان کرد و افزود: در این مرحله علفهای هرز در مرحله سه برگی بوده که در برابر سموم حساس هستند و این زمان بهترین زمان مبارزه با علف های هرز خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به موجود بودن بیش از 15 نوع سم علفکش باریک برگ و پهن برگ
در استان برای مبارزه با علفهای هرز افزود: هیچ کمبودی برای تامین سم مورد نیاز کشاورزان در استان نداریم.

وی با اشاره به ضرورت تنوع بخشی به سموم مورد استفاده کشاورزان برای جلوگیری از ایجاد مقاومت، از کشاورزان خواست تا در انتخاب سم برای مبارزه با علفهای هرز حتما با کارشناسان جهاد کشاورزی مشورت کرده و با استفاده از سموم مناسب جلوی مقاومت به سموم را بگیرند. 

شریفی با اشاره به آغاز مبارزه با علفهای هرز در مزارع گندم و جو مناطق گرمسیری استان کرمانشاه از حدود دو هفته گذشته، اظهار کرد: مبارزه با علفهای هرز از حدود یک هفته قبل از وقوع بارندگی‌های استان آغاز و هم اکنون نیز مجددا از سرگرفته شده است.

شریفی یادآوری کرد: مبارزه با علف های هرز در مناطق سردسیر استان تا اواخر فروردین ادامه پیدا خواهد کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: به دلیل شرایط آب و هوایی امسال مرحله رشدی مزارع گندم و جو آبی
جلو افتاده و مبارزه با علف های هرز و سن در این مزارع به طور هم زمان انجام می‌شود، این در حالیست که در مزارع دیم این تطابق وجود ندارد. 

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار