تولید گندم به عنوان محصول استراتژیک و مورد نیاز کشور، حائز اهمیت می باشد و بر همین اساس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان مبارزه با آفت سن گندم را با هدف تولید بیشتر و کنترل این آفت، در اولویت برنامه های خود گذاشته است. مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت : سطح زیر کشت گندم در هرمزگان 12هزار و 611 هکتار است و پیش بینی می شود امسال 50 هزار تن محصول برداشت شود.
کد خبر: ۵۷۹۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷ 14 March 2018

به گزارش تابناک : حمید دولتی افزود:  سن غلات خطرناک ترین آفت گندم است که هم بصورت کیفی و هم کمی بین 40 تا 100 درصد خسارت به محصول وارد می کند و تاکنون 70 درصد از حجم عمیلیات مبارزه سالیانه علیه سن مادر، در استان انجام شده است .

وی اذعان کرد: شهرستان های  رودان، میناب، حاجی آباد، بستک و پارسیان از مناطق عمده کشت گندم در استان هستند.

این مقام مسئول گفت : امسال به دلیل افزایش دما ، کاهش نزولات جوی و عدم پوشش مناسب گیاهی، اولین ریزش سن مادر 17روز زودتر در شهرستان حاجی آباد  آغاز شد.

دولتی تاکید کرد: مبارزه با آفت سن گندم باید از مراحل کاشت ، داشت و برداشت؛ پیگیری شود و با تغذیه مناسب، گندم  بیشتری را تولید کرد.

وی بیان داشت : کار بازدید روزانه از مزارع تحت پوشش در استان را 4 شبکه مراقبت شامل کارشناسان بخش دولتی و ناظرین شبکه مراقبت بخش خصوصی  (4 کلینیک گیاه پزشکی )  به عهده دارند.

دولتی ادامه داد : امسال 60 نفر کارشناس ،کار ردیابی آفت غلات ، برگزاری کلاس های آموزشی کشاورزان را به عهده دارند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان افزود: سن گندم از مهمترین آفاتی است که باید با برنامه ریزی مناسب با آن مبارزه شود تا بتوانیم به اهدافمان که  همان خوداتکایی در تولید گندم است دست یابیم.

این مقام مسئول اظهار داشت : همچنین این  مبارزه در سطح 1050 هکتار از مزارع جو استان در حال انجام است.

دولتی خاطرنشان کرد:کنترل آفت همگانی سن غلات می تواند در تولید محصول سالم  و افزایش عملکرد محصول نقش موثری داشته باشد.

وی  افزود: این آفت در مزارع گندم و جو هر سال با برگزاری نشست ستاد مبارزه با سن گندم شیوه های مبارزه با آفت ، رصد وضعیت وسایل حمل و نقل، بررسی تجهیزات سمپاشی ، بهره گیری از مشارکت مردمی، استفاده  شبکه مراقبت دولتی و خصوصی و بهره گیری از کارشناسان مجرب کشاورزی؛ ردیابی و کنترل می شود.

دولتی خاطرنشان کرد : با توجه به اهمیت موضوع سلامت محصول تولیدی خصوصا سن زدگی  امسال شرکت غله و خدمات بازرگانی استان قوانین سخت گیرانه تری را لحاظ کرده است و به همین دلیل کشاورزان باید توجه داشته باشند که برای تولید محصول سالم باید به طور جدی با آفت سن گندم مبارزه کنند.

وی افزود : فصل برداشت گندم در استان از اواخر اردیهشت  آغاز و تا پایان تیرماه ادامه دارد.

 

 

 

منبع : برنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار