کد خبر: ۵۸۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱ 07 July 2015
در رویدادی کمتر دیده شده، نقش هایی شبیه به نشان ستاره ی داوود بر روی سنگ قبرهای یک گورستان تاریخی در دامنه کوه سهند، باعث تعجب کارشناسان میراث فرهنگی شده است.
در دامنه های کوه سهند و در مجاورت اراضی کشاورزی روستای "غازان چای" گورستانی تاریخی وجود دارد که به گفته اهالی، متعلق به دوران قبل از اسلام است.

به گزارش تابناک یزد، گرچه همینک از این گورستان فقط سنگ قبرهایش باقی مانده و هرآنچه بود و نبود با هجوم حفاران غیرمجاز به تاراج رفته است اما سنگ قبرهایی با نقوش قدیمی همچنان خودنمایی می کند.

در بین علائم حک شده، نشان ستاره ی شش پر معروف به ستاره ی داوود بر روی برخی از گورهای قدیمی، تعجب کارشناسان حوزه باستان شناسی را به همراه داشته است.

این موضوع از آنجا جالب تر می شود که باستان شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی در صحت و سقم نقوش یاد شده ابراز تردید کرده و حتی با یکدیگر اختلاف نظر دارند!

عبدالرحمان وهاب زاده، مدیرکل اسبق میراث فرهنگی آذربایجان شرقی و صاحب نظر در حوزه آثار تاریخی صحت چنین آثاری را اینگونه مورد تردید قرار می دهد: به طور کلی در دوران قبل از اسلام تا سده ی پنجم هجری، داشتن سنگ قبر با نقوش یا خطوطی که نشانگر سن، جنسیت، دین یا ملیت فرد متوفی باشد در این منطقه معمول نبوده است.

وی با بیان اینکه وجود نشان ستاره ی داوود بر روی قبور قدیمی در گورهای تاریخی آذربایجان سابقه نداشته است می افزاید: البته این نشان و نقوش مشابه آن همواره در تاریخ وجود داشته و نمی توان از آن برداشت انحصاری داشت.

محمد رحمت پور باستان شناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه مجوزی برای انجام مصاحبه با خبرنگاران از سوی این اداره کل صادر نشده است تنها به این جمله بسنده می کند که در طول عمر حرفه ای خود با موردی مواجه نشده و نیاز به بررسی بیشتر دارد!

با اینحال، اما جالب ترین اظهار نظر از سوی مدیرکل سابق میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی مطرح می شود.

تراب محمدی با بیان اینکه در دوران مسئولیت خود در جریان چنین مواردی قرار داشته است می گوید: از ماجرای سنگ قبرهایی با نشان ستاره ی داوود، بوی توطئه یا حداقل شیطنت می آید!

وی با بیان اینکه بر اساس اسناد و مدارک تاریخی، وجود گورهایی با نشان های مشابه در منطقه ی آذربایجان وجود نداشته است خاطرنشان می کند: این حادثه نیاز به بررسی های بیشتر داشته و به نظر می رسد باید دستگاه های دیگری وارد ماجرا شوند.

محمدی احتمال اقدامات عمدی در این موضوع را مطرح کرده و ادامه می دهد: امروزه برخی از دولتهای بی هویت منطقه برای جعل تاریخ به هر اقدامی دست می زنند!

شاید این مقام سابق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کند اما از برخی همسایه های شمالی ایران که طی سالیان اخیر محل تاخت و تاز سازمان های صهیونیستی شده خبر می رسد عده ای با جعل سند و تاریخ سازی، بر آنند تا حاشیه ی غربی خزر را به عنوان یکی از قدیمی ترین سکونتگاههای یهودیان مطرح کنند.



خبرآنلاین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار