کشاورزی حفاظتی و افزایش محصول گندم به عنوان هدف اصلی پروژه مشترک ایران و سیمیت عنوان شد.
کد خبر: ۵۸۹۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹ 11 April 2018

دکتر هانس جواخیم براون رییس برنامه جهانی گندم، دکتر ماهش کمار گاتالا آگرونومیست ارشد مرکز بین المللی تحقیقات ذرت و گندم (سیمیت)، دکتر محمد رضا جلال کمالی به نژادگر گندم و رییس دفتر مرکز بین المللی تحقیقات ذرت و گندم (سیمیت) در ایران، طی سفر به خوزستان از مزارع گندم در شمال و جنوب استان دیدن و با رییس مسولان سازمان جهاد کشاورزی استان گفتگو کردند.

محمد رضا جلال کمالی رییس دفتر مرکز بین المللی تحقیقات ذرت و گندم سیمیت در ایران گفت: پروژه مشترک ایران و سیمیت به منظور افزایش عملکرد گندم و بهره‌وری نظام‌های زراعی گندم بنیان در ایران است.

وی با بیان این‌که این پروژه بین وزارت جهاد کشاورزی و مرکز بین المللی سیمیت در سال ۱۳۹۵ به امضا رسیده و شامل دو بخش اصلی به نژادی گندم و کشاورزی حفاظتی است، افزود: عرصه کار نظام گندم‌های دیم و آبی است که گندم آبی در مناطق جنوب ایران بیشتر کشت می‌شود و سایت اصلی آن در خوزستان و مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد است.

جلال کمالی ادامه داد: کشاورزی حفاظتی از جمله اهداف این پروژه است که با اجرای پلتفرم‌های نوآوری برای مدیریت مزرعه با توجه به نظام‌های زراعی غالب هر منطقه مدنظر خواهد بود.

وی با بیان این‌که در پایان این پروژه قرار است عملکرد گندم آبی بهاره در مناطق جنوب ایران به میزان یک تن در هکتار افزایش یابد، افزود: چالش کار در جنوب خوزستان به دلیل محدودیت‌های محیطی مانند شوری آب و خاک، کمبود آب، گرما و ریزگردها بیشتر خواهد بود.

جلال کمالی یکی دیگر از اهداف اصلی این طرح را معرفی تکنولوژی‌های جدید در زمینه تولید ارقام مناسب گندم ومدیریت مزرعه برای شرایط تولید گندم در منطقه عنوان کرد و گفت: برای کشاورزی حفاظتی نیاز به دستگاه‌های مناسب است و قطعاً در این پروژه دستگاه‌های مکانیزاسیون امتحان شده در دیگر نقاط دنیا استفاده خواهد شد و بدون تأیید عملکرد مطلوب تحویل کشاورز داده نخواهد شد.

کیخسرو چنگلوایی رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این دیدار اظهار کرد: اولویت پروژه باید با مناطقی باشد که با وجود پتانسیل‌های خوب به دلیل مشکلاتی که خارج از اختیار کشاورز است تاکنون از نتیجه خوبی برخوردار نبوده‌اند.

محمد قاسمی نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این دیدارعنوان کرد: ارتباط با کشاورزان حوزه، گفتگو در مراحل اجرایی، استمرار جلسات با حضور مرکز تحقیقات و کارشناسان اجرایی و آماده سازی فضا در موفقیت این پروژه سهم بسزایی خواهد داشت.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار