مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان البرز گفت که در سال زراعی جاری در 2 هزار و 680 هکتار از مزارع گندم و جو مبارزه با سن غلات انجام شده است.
کد خبر: ۵۹۶۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵ 25 April 2018

به گزارش تابناک : مرتضی امید بخش روز چهارشنبه با اشاره به اینکه سن گندم مهم ترین آفت در مزارع گندم و جو بیشتر نقاط کشور از جمله استان البرز می باشد، افزود: این آفت جدی گندم به صورت کمی (خسارت به ساقه و خشک کردن جوانه مرکزی و خشک کردن سنبله ها) و هم بصورت کیفی (خسارت مستقیم به دانه های گندم ) خسارت وارد می کند.
وی با بیان اینکه کنترل این آفت دارای اهمیت اقتصادی زیادی است، اظهار داشت: حد قابل تحمل سن زدگی دانه های غلات 2 درصد بوده و محصولی که بیشتر از این میزان دانه سن زده داشته باشد ،فاقد کیفیت نانوایی بوده و مراکز خرید گندم از این مقدار بیشتر سن زدگی را خریداری نمی کنند.
امیدبخش ادامه داد: با توجه به اینکه گندم از محصولات اساسی و استراتژیک کشور بوده و خودکفایی در این محصول در تامین امنیت غذایی خانواده های ایرانی نقش بسیار مهمی دارد، مدیریت حفظ نباتات استان البرز با فعال کردن شبکه های مراقبت بخش دولتی و خصوصی و پایش مداوم این آفت بدنبال تولید محصول گندم کمی و کیفی با درصد پایین سن زدگی است.
وی گفت: با توجه به اهمیت این موضوع ستاد سن غلات استان با مسئولیت مستقیم ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان از اسفند ماه تشکیل و با انجام عملیان کنترل بموقع ، این آفت را پایش می کند.
وی اضافه کرد: در سال زراعی جاری حدود 15 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت غلات (گندم و جو) می باشد که تا کنون در سطح 2 هزار و 680 هکتار از مزارع گندم و جو شهرستان های نظرآباد، ساوجبلاغ، اشتهارد و فردیس که به نرم مبارزه رسیده اند علیه سن غلات سمپاشی شده است.
استان البرز دارای حدود 75 هزار هکتار اراضی زراعی وباغی است.

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار