رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: حکم سلطان سکه صادر شد/پاسخ امیری درباره زمان معرفی وزرای پیشنهادی/احمد عراقچی با قرار وثیقه آزاد است و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۶۲۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵ 01 October 2018

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

مانیفست «نواصولگرایی» رونمایی می‌شود

مراسم رونمایی از مانیفست نواصولگرایی فردا (دوشنبه) در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) برگزار می‌شود.در این مراسم که با حضور دبیرکل، روسای کمیته‌ها، معاونین و اعضای شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت برگزار می شود، متن کامل مانیسفت نواصولگرایی رونمایی خواهد شد.به گزارش فارس، «نواصولگرایی» پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، از سوی محمدباقر قالیباف مطرح شد.

حکم سلطان سکه صادر شد

وکیل مدافع تعدادی از متهمان دلالان ارزی و پرونده باند وحید مظلومین ملقب به سلطان سکه از صدور حکم متهمان این دو پرونده خبر داد.حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای، امروز (یکشنبه) در حاشیه تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید دادگستری استان زنجان گفت: در پرونده مفسدان اقتصادی در دادگاه های ویژه، طی روزهای اخیر 35 نفر محکوم شدند که از این تعداد برای سه نفر با عنوان مفسد فی الارض در دادگاه بدوی حکم اعدام صادر شده است.علی رحیمی، وکیل مدافع چهار تن از متهمان پرونده دلالان ارزی و پرونده باند وحید مظلومین موسوم به سلطان سکه در گفت وگو با ایرنا، از صدور احکام شعبه دوم دادگاه های ویژه به ریاست قاضی سید احمد زرگر در این پرونده ها خبر داد.این وکیل دادگستری افزود: احکام دادگاه به متهمان در زندان ابلاغ شده اما هنوز برای ما به عنوان وکیل پرونده، چیزی ابلاغ نشده است.

نامه مرجع تقلید به رئیس‌جمهور درباره اربعین

مرجع تقلید شیعیان در نامه‌ای به رئیس‌جمهور گفت: با توجه به افزایش غیرمنطقی قیمت دلار و هزینه‌های جانبی لازم است تمهیداتی بیش از گذشته برای ارائه تسهیلات نقدی و غیر نقدی دیگر جهت تشرف زوار اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در نظر گرفته شود.نامه آیت‌الله علوی گرگانی به روحانی به شرح زیر است:
همان‌گونه که مستحضر هستید مراسمات عاشورای حسینی با شور و اشتیاق خیل عاشقان آن حضرت به‌طور گسترده برگزار شد و علیرغم تمام مشکلات اقتصادی که بر دوش مردم فشار زیادی را وارد کرده است، لکن مردم متدین ایران با نشان دادن ایمان و اخلاص خود این مراسم را برگزار کردند و حتی بخشی از هزینه زندگی خود را برای امام حسین علیه‌السلام اختصاص دادند.

حال با توجه به نزدیکی ایام زیارت اربعین حسینی علیه‌السلام و اشتیاق خیل عاشقان به حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی لازم است تمهیداتی اندیشیده شود تا هزینه این مراسم بین‌المللی که به نوعی بهترین جلوه تعظیم شعائر دینی است با کاهش قابل‌توجه همراه شود تا دل‌سوختگان حسینی محروم از آن نشوند.

شکی نیست که این نظام و مملکت با فرهنگ حسینی و درس گرفتن از قیام عاشورا فتنه‌ها و مشکلات را پشت سر گذاشته است و تمام مسئولین مملکتی از صدر تا ذیل مدیون خون اباعبدالله الحسین علیه‌السلام هستند، لذا با توجه به افزایش غیرمنطقی قیمت دلار و هزینه‌های جانبی لازم است تمهیداتی بیش از گذشته برای ارائه تسهیلات نقدی و غیر نقدی دیگر جهت تشرف زوار اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در نظر گرفته شود تا شاید از این طریق ادای دینی بسیار کوچک توسط مسئولین محترم نسبت به ساحت نورانی امامت شود.
اینجانب از تمام زائرین محترم درخواست می‌کنم در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی در ضمن ادعیه خود حتماً دعای فرج برای ظهور امام زمان علیه‌السلام و گشایش برای جامعه اسلامی و توفیق دولت محترم در مدیریت شرایط اقتصادی و گذر از گذرگاه‌های سخت فعلی را با همت جهادی و مدیریت صحیح درخواست کنند.

رونمایی از سلطان پوشک

عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: تمام واردات و صفر تا صد پوشک در ایران در اختیار یک فرد ترکیه‌ای بوده و مسئولان دولت تمام اختیارات در این بخش را به این فرد خارجی داده‌اند.احمد امیرآبادی فراهانی گفت: متأسفانه برخی دست‌های پشت پرده برای عصبانیت مردم فعالیت می‌کنند، مسئولانی که با تصمیم‌گیری‌های اشتباه و غیرمنطقی خود سبب ایجاد مشکلات معیشتی می‌شوند یا کالاهای اساسی مردم را به دست آن‌ها نمی‌رسانند و در نتیجه سبب ناامیدی و عصبانیت مردم می‌شوند.

مالزی هم جا زد

نخست وزیر مالزی اعلام کرد که این کشور بنا به تحریم‌های آمریکا، روابط تجاری خود با ایران را کاهش می‌دهد و یا به طور کامل متوقف می‌سازد.به گزارش روزنامه مالای میل، مهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی درباره عدم دادوستد با ایران اینگونه گفت: ما از این مسئله رنج خواهیم برد اما ما با باقی شرکای تجاریمان دادوستد می‌کنیم تا از شدت این مسئله بکاهیم.به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، چندی پیش در جلسه شورای امنیت تهدید کرد که هر کشوری که به روابط تجاری خود با ایران ادامه دهد، عواقب این کارش را خواهد دید.

احمد عراقچی با قرار وثیقه آزاد است

براساس اطلاعات به دست آمده احمد عراقچی معاون ارزی سابق بانک مرکزی با قرار وثیقه آزاد شده است.یک منبع آگاه درخصوص آزادی احمد عراقچی گفت: این فرد با توجه به انجام بخش عمده ای از تحقیقات با قرار وثیقه تعیین شده و سپس تأمین شده آزاد شده است. این فرد گفت: بازپرس پرونده به لحاظ محتویات پرونده و همچنین عدم نگرانی از فرار متهم و از بین رفتن اسناد و مدارک مربوط به پرونده برای وی قرار وثیقه در نظر گرفته است که این وثیقه تأمین شده است.در روز ۱۴ مرداد امسال بود که حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه گفت: در ادامه رسیدگی به پرونده اخلالگران در نظام پولی و ارزی کشور پرونده سه نفر از کسانی که تکمیل شده بود با صدور کیفر خواست به دادگاه ارسال شد و انشاالله بزودی دادگاه آنها شروع خواهد شد.وی ادامه داد: همچنین امروز چند نفر دیگر تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت شدند. یکی از آنها معاون ارزی بانک مرکزی است که البته شنیدم اخیرا کنار گذاشته شده بودند. معاون اول قوه قضاییه گفت: یک نفر از کارمندان معاونین رییس جمهور و چهار نفر از دلالان ارزی که در این خصوص فعالیت غیر مجاز داشتند، نیز امروز بازداشت شدند.

پاسخ امیری درباره زمان معرفی وزرای پیشنهادی

معاون پارلمانی رییس‌جمهور تاکید کرد: فعلا وزرا سر جای خود هستند و در وزراتخانه‌هایشان محکم و مستحکم مشغول به انجام وظیفه هستند فعلا نمی‌‌توانم زمان معرفی وزرای پیشنهادی را اعلام کنم.حسینعلی امیری درخصوص معرفی وزرای پیشنهادی دولت به مجلس ‌گفت: قانون اساسی به رییس‌جمهور اجازه می‌دهد تا سه ماه وزارتخانه‌های دولت را با سرپرست معرفی کند. بر این اساس، در موعد قانونی یعنی تا قبل از انقضای این سه ماه وزرای پیشنهادی معرفی خواهند شد.وی در واکنش به این سوال که سخنگوی هیات رییسه مجلس گفته است که وزرای پیشنهادی کار و اقتصاد طی هفته جاری معرفی می‌شوند، اظهار داشت: من نمی‌‌توانم زمان معرفی وزرای پیشنهادی را تعیین و اعلام کنم.معاون پارلمانی درخصوص گمانه‌زنی‌های انجام مبنی بر جابجایی وزرا تصریح کرد: فعلا وزرا سر جای خود هستند و در وزراتخانه‌هایشان محکم و مستحکم مشغول به انجام وظیفه هستند ولی در ابتدای کار دولت، همه اعضای دولت به رییس‌جمهور اعلام کردند در هر مقطعی و در هر شرایطی اگر ایشان تصمیمی در مورد اعضای دولت بگیرند، در راستای مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران عمل خواهند کرد.

پاسخ هاشمی به ادعای عجیب آخوندی

سید مهدی هاشمی در واکنش به ادعای آخوندی مبنی بر جعلی بودن مدرک تحصیلی وی نوشت: بدیهی است اینگونه ترورهای شخصیت درآستانه انتخابات نظام مهندسی ،نشان از میزان تقیدتان به «اخلاق حرفه ای» است.

سید مهدی هاشمی در واکنش به ادعای عباس آخوندی مبنی بر جعلی بودن مدرک تحصیلی مهندسی عمران وی در آستانه انتخابات نظام مهندسی، پاسخی را خطاب به وی منتشر کرد. در پاسخ هاشمی آمده است:

بسمه تعالی
جناب وزیر راه و شهرسازی
بازگشت به نشراکاذیب جنابعالی طی نامه شماره۸۸۰۸۱/۱۰۰/۰۲مورخ ۹۷/۷/۷ به آگاهی میرساند؛ باافتخار،اینجانب دانش آموخته "پیوسته کارشناسی ارشد "مهندسی معماری از دانشگاه آزاداسلامی واحدتهران مرکزی میباشم و مدت ها است که از رساله" دکتری" عمران خود دفاع کرده ام. از مقتضیات وزیری سیاسی که بر مسند فنی فعلا تکیه داده است همان به که اساسا" فرضیات غلطی که به توشیح تان رساندند، پاسخ ندهم.بدیهی است اینگونه ترورهای شخصیت درآستانه انتخابات نظام مهندسی ،نشان از میزان تقیدتان به "اخلاق حرفه ای" است.لکن خدشه بعمل آمده به مدیریت های علمی کشور و توهین و... بدون پیگیری قانونی نخواهد ماند.

دکترسیدمهدی هاشمی

سردار فدوی: اروپایی‌ها عددی نیستند

معاون هماهنگ کننده سپاه گفت: اروپایی‌ها عددی نیستند که بخواهند درباره موشک‌های ایران حرف بزنند. آن‌ها اصلا چه کاره هستند که بخواهند از این غلط‌ها کنند.سردار فدوی معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به ادعا‌های رئیس جمهور آمریکا درباره تحولات در خلیج فارس، گفت: آنچه مسلم است آمریکایی‌ها باید از منطقه غرب آسیا بروند و زودتر از همه باید از خلیج‌فارس بروند. نشانه این موضوع هم این است که آمریکایی‌ها مودب‌تر و حرف‌گوش‌کن‌تر شده اند.

دادگستری فارس: اتهام حاجتی فقط ارتباط با بهائیان نیست

علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان فارس آخرین جزئیات پرونده مهدی حاجتی عضو شورای اسلامی شهر شیراز را تشریح کرد و گفت: اخبار منتشره مبنی بر آزادی این فرد تایید نمی‌شود. وی با اشاره به موارد اتهامی عضو بازداشتی شورای شهر بیان کرد: در در این مورد از قاضی سوال کردم؛ صرفنظر از اینکه این فرد با یک فرقه ضاله ارتباطی داشته است، یا از این فرقه ضاله دفاعی کرده است یا خیر، اتهامات دیگری در سایر جرائم عمومی علیه وی مطرح است که قاضی در حال تحقیق در این خصوص می‌باشد. این مقام عالی قضایی در استان فارس همچنین با اشاره به جو سازی‌ها و غوغا سالاری‌های روز‌های گذشته ضد انقلاب و برخی در داخل در این مورد تاکید کرد: جو سازی‌ها هیچ تاثیری در روند رسیدگی به این پرونده نخواهد داشت و اجازه دخالت در این پرونده را نخواهیم داد و کسی حق ندارد در تصمیم قاضی که کاملا مستقل می‌باشد دخالت کند، این پرونده در چارچوب قانون رسیدگی خواهد شد و دستگاه قضایی توجهی به غوغاسالاری و تبلیغات سیاسی نخواهد کرد.

سوال مهم عباس عبدی از ولایتی: می‌خواهید ایران را یمن کنید؟

عباس عبدی در واکنش به سخنان اخبر ولایتی در خصوص الگو قرار داد مردم یمن نوشت: آقای ولایتی محتاط سخن بگویید. بطور معمول دوست ندارم وارد موضوعات شخصی افراد شوم و شخصیت آنان را خطاب قرار دهم. ولی سخنان اخیر آقای ولایتی مثل تیر به قلب هر خواننده‌ای فرو می‌رود.
آخر آقای محترم!داشتن حداقلی از انصاف هم خوب چیزی است.هنوز گفتگوی ایشان در باره خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد در یادها هست،و این که چگونه با رمل و اسطرلاب سعی شده بود که آن رانت بزرگ که اکنون دهها میلیارد ارزش دارد کم اهمیت جلوه داده شود.
بعدش درباره مدیریتهای متعددخانوادگی نیز سکوت کردند حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند؟مردم نیازی به این توصیه‌هاندارند اگرلازم باشد آن‌قدر شرف دارندکه از خودشان دفاع کنند ولی این دفاع،منحصربه دفاع دربرابر دشمنان خارجی نمی‌شود که باید وضعیت خیلی‌ها رادر داخل هم بررسی کرد.
اگر جایی بود که درباره افراد سوال می‌کردند و پاسخ می‌گرفتند؛ شاید امروز این قدر از کسانی نمی‌شنیدند که در عمرشان نه یک روز مبارزه کرده‌اند و نه جنگ. اگر منظورشان از این که گفته‌اند وضعیت ما بهتر از دیگران است وضعیت خودشان است کاملا درست است.

ولی اگر منظورشان وضعیت مردم است شاید در مقایسه با یمن حرفشان درست باشد. نکند می خواهند ایران را یمن کنند؟ بعلاوه مردم با لُنگ زندگی کنند و سعودی ها از دست انان عاجز شوند که چه بشود؟ که ایشان دهها پست و مقام داشته باشد؟

کنایه فلاحت پیشه به نصب 500 دوربین در ورزشگاه آزادی

حشمت الله فلاحت پیشه در نطق میان دستور جلسه علنی امروز بیان کرد: جمعه گذشته یکی از مسئولین با افتخار گفت ۵۰۰ دوربین در ورزشگاه آزادی نصب شده است تا دخترهای پسر نما را هنگام ورود بازداشت کنند. دوشنبه قبل از آن زمانی که با حسرت مشغول بررسی حادثه تروریستی اهواز بودم به این فکر می کردم که حتی اگر یکی از آن دوربین‌ها فضای پشت جایگاه را پوشش می‌داد اینگونه قلب ایران به درد نمی‌آمد. مواظب باشید راه را به انحراف نرویم. مشکل اصلی کشور نه تحریم خارجی است و نه کمبود بودجه داخلی بلکه مشکل عفلت از راهبرد جنگ سردی است که دشمنان علیه ما طراحی کردند.

اضافه خدمت سرباز فداکار حمله تروریستی اهواز بخشیده شد

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: ما به محض اطلاع یافتن از اینکه این سرباز فداکار، دارای اضافه خدمت است فورا دستور دادیم تمام اضافه خدمت او بخشیده شود. امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: سربازان ما عاشق خدمت هستند و نیازی به تقدیر ندارند، ولی ما مجتبی محمدی آن سرباز فداکار ناجی مردم اهواز را به نحو احسن و اکمل تشویق کردیم. فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: ما به محض اطلاع یافتن از اینکه این سرباز فداکار، دارای اضافه خدمت است فورا دستور دادیم تمام اضافه خدمت او بخشیده شود.

عضویت «کروبی» در «اعتمادملّی» نیازمند استعلام از مراجع ذی‌ربط

بهرام سرمست، مدیرکل سیاسی وزارت کشور و دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، درباره فرآیند تأیید اعضای منتخب شورای مرکزی احزاب گفت: برای این کار، از مراجع ذی‌ربط استعلام می‌کنیم و بعد در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بررسی می‌شود. وی درباره انتخاب مهدی کروبی به عنوان شورای مرکزی حزب اعتمادملّی گفت: من دبیر کمیسیون ماده ۱۰ هستم و مؤظف هستم
که گزارش‌ها و فرایند انتخاب شورای مرکزی احزاب را در به کمیسیون ارائه دهم و پس از اظهار نظر اعضا، بنده نظر کمیسیون را ابلاغ می‌کنم. سرمست با بیان اینکه کمیسیون، ترکیبی جامع‌الاطراف دارد و نظری که می‌دهد قانونی است، تصریح کرد: بنده نمی‌توانم نظر شخصی ارائه دهم.

نصب پرچم اسرائیل بر سردر شورای شهر شیراز

عده‌ای معترض به نصب بنر جنجالی در شیراز در حرکتی عجیب پرچم اسرائیل را بر سردر شورای شهر شیراز نصب کردند.

بسته حمایتی دولت جایگزین یارانه‌ها می‌شود

سلمان خدادادی در تشریح جزییات بسته حمایتی دولت از مردم، گفت: قرار بر این شده است که دولت ۱۱ میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش قرار داده و کارت آنها را شارژ کرده و برای هر کدام از آنها یک بسته حمایتی در نظر بگیرد و این روند جایگزین طرح هدفمندسازی یارانه‌ها خواهد شد. نماینده مردم ملکان، در انتقاد از این نوع اقدامات در جهت حمایت از بخشی از افراد جامعه، ادامه داد: در این مورد یک ناهماهنگی و پراکندگی وجود دارد، کما اینکه پیش از این هم ماهانه ۱۱۰۰میلیارد تومان بابت یارانه بدون تعیین جامعه هدف صورت می‌گرفت و مشخص نبود که در این زمینه به وضعیت همه افراد رسیدگی شده است یا نیازمندان شناسایی شده‌اند یا اینکه جامعه هدف در جریان این موضوع هستند که از این طریق تحت پوشش قرار دارند؟/ایلنا

ماجرای گوشی های وارد شده با دلار ۴۲۰۰ تومانی به کجا رسید؟

اجرا از روزی آغاز شد که وزیر ارتباطات با انتشار لیست دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشی تلفن همراه دست به افشاگری زد. در این زمان اعلام شد حدود ۷۳۰ هزار دستگاه تلفن همراه با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده ولی وارد بازار نشده است. آذری جهرمی با حضور چندین باره در مرکز موبایل چهارسو در تهران بارها اعلام کرد که به زودی با وارد شدن گوشی های تلفن همراه به بازار، قیمت متعادل شده و از حالت نجومی خارج می شود. اما با گذشت بیش از دو ماه و اعلام های مکرر مبنی بر ورود گوشی های وارد شده با قیمت مبتنی بر دلار ۴۲۰۰ تومانی به بازار، هنوز اتفاقی در این حوزه نیفتاده است.

دربی یک تبانی بود!

دربی کسل کننده عصر پنجشنبه تهران، همچنان تیتر رسانه های مختلف است و افراد مختلفی به نقد آن می پردازند. نویسنده یادداشت همشهری ورزشی اما نتیجه دربی را یک تبانی می‌داند. تبانی که این بار طرفین آن دو تیم یا تیم داوری نیستند. اتفاقی که در دربی تهران رخ می‌دهد، شیوه برگزاری آن است که همیشه باعث می‌شود این دربی با وجود تماشاگران پرشوری که برای تماشایش می آیند، کمتر خوشایند و جذاب از کار بربیاید. شیوه مدیریتی که می خواهد هواداران هر دو طرف را راضی نگاه دارد و ریسک این موضوع را نمی پذیرد که مثل همه دنیا ورزشگاه آزادی با درصدهای 90 به 10 میان هواداران تیم میزبان و میهمان تقسیم شود و همین موضوع روی نتیجه داخل زمین بازی هم تاثیر می گذارد./ همشهری

طبق چه شرایطی ایران از برجام خارج می‌شود؟ ظریف پاسخ داد

واشنگتن پست به نقل از وزیر امور خارجه ایران نوشت، در صورتی که مکانیسم ویژه اروپا برای حفظ توافقنامه هسته ای کارایی نداشته باشد، ایران از این توافقنامه خارج می شود. ظرف گفته است: ایران قصد دارد با فروش نفت و انجام معاملات بین المللی به جای دلار با سایر ارزها، با تحریم های آمریکا بر فروش نفت کشور مقابله کند. مکانیسم اصلی، حذف دلار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار