مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: کانون‌های بیماری تب برفکی در قم کاهش پیدا کرده که نسبت به ۱۰ سال گذشته بی نظیر بوده است.
کد خبر: ۶۶۴۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱ 08 October 2018

به گزارش تابناک قم، مهدی رفیعی در نشست خبری که در سالن جلسات اداره کل دامپزشکی برگزار شد، اظهار داشت: در شش ماه اول بیش از یک ونیم میلیون رأس دام واکسیناسیون شده که نسبت به سال گذشته 2 درصد افزایش پیداکرده است.

وی افزود: در زمینه نظارت بر فرآورده‌های دامی بیش از 12 هزار مورد نظارت و بازید انجام و بیش از 70 تن محصول فاسد شناسایی و معدوم شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: در شش ماه نخست سال جاری بیش از 7 میلیون طیور کشتار شده که بخشی از این طیور به‌صورت غیربهداشتی بوده که در مراحل بعدی معدوم و از بازار جمع‌آوری‌شده‌ است.

رفیعی با اشاره به حجم گوشت غیربهداشتی کشف‌شده در شش ماه نخست سال جاری ادامه داد: درمجموع 57 تن گوشت غیربهداشتی از کشتارگاه‌ها ضبط و از بازارهای مصرف جمع‌آوری‌شده است

وی خاطرنشان کرد: بیش از 9 میلیون و 100 هزار جوجه ریزی با کاهش 37 درصدی نسبت به سال گذشته در شش ماه نخست سال جاری در استان رخ‌داده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم ادامه داد: در طرح مایهکوبی بیش از 100 هزار رأس گاو گوساله از فردا به‌صورت کاملاً رایگان در کهک، خلجستان و سلفچگان انجام می‌شود، در بخش جعفریه هزینه واکسن توسط دامدار باید پرداخت شود.

رفیعی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های استان برای کنترل تب برفکی ابراز کرد: در مسئله تب برفکی گوسفندی بیش از 100 هزار رأس بز و گوسفند تحت واکسیناسیون قرارگرفته است، 400 هزار رأس نیز در ماه‌های بعدی واکسیناسیون می‌شود.

وی عنوان کرد: کانون‌های بیماری تب برفکی در قم کاهش پیداکرده که نسبت به 10 سال گذشته بی‌نظیر بوده است، برخورد با تخلفات مراکز فروش ماکیان و پرنده فروشی‌های دوره‌گرد از ابتدای هفته جاری آغازشده و برای پیشگیری از شیوع آنفولانزا این طرح ادامه خواهد داشت، پرنده فروشی‌های استان صرفاً مجوز فروش پرنده‌های زینتی را دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم تأکید کرد: دومین پست قرنطینه دامپزشکی استان از هفته جاری فعال‌شده و به‌صورت شبانه‌روزی مشغول نظارت و بازدید است، ضبط و توقیف دام و کود دامی و حیوانی از مهم‌ترین اقدامات این پست قرنطینه در استان است، باید 4 پست قرنطینه به دو پست موجود افزوده شود.

رفیعی با بیان عدم امکان صددرصدی قرنطینه دام و طیور در استان ابراز کرد: به علت تعدد راه‌های فرعی ورودی به قم امکان کنترل و قرنطینه صددرصدی در استان قم وجود ندارد، بنابراین باید قرنطینه به‌صورت موردی و با تعامل واحدهای تولیدی انجام شود، در راستای تخلفات مرغداری‌ها 38 پرونده تشکیل و برای 10 نفر از این افراد حکم حبس صادرشده است.

وی ادامه داد: 27 مرغداری غیرمجاز با ورود ماده 12 پلمب‌شده و از فعالیت آن جلوگیری شده است، الزام دوره‌های مهارت‌آموزی برای مرغداران یکی از کارهای موفق استان برای جلوگیری از آنفولانزا بوده که در حال اجرا است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم بیان کرد: در حال حاضر 7 شرکت مسئولیت پخش دارو و واکسن را در استان قم انجام می‌دهند، در سال گذشته بیش از 57 میلیارد تومان آنفولانزا به مرغداری‌های استان وارد کرده بود که توسط بانک کشاورزی و دامپزشکی به مرغداران پرداخت‌شده است، تراکم مرغداری‌ها در استان نسبت به سال گذشته کاهش پیداکرده است.

وی تصریح کرد: استان قم جزء 9 استانی بوده که احتمال وقوع آنفولانزا در آن زیاد است، قیمت مرغ و تخم تأثیر ملی است و در حال حاضر نیز ظرفیت تولید مرغ و تخم‌مرغ بیش از نیاز استان است، 8 درصد از مرغ و تخم‌مرغ کشور در قم تولید می‌شود، 10 درصد از مرغداری‌های کشور در قم واقع‌شده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار