رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از زیر کشت کلزا رفتن حدود ۱۲ هزار هکتار از اراضی زراعی این استان خبر داد.
کد خبر: ۶۷۷۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹ 06 November 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،خسرو شهبازی با اشاره به برنامه‌ریزی برای افزایش سطح زیر کشت کلزا در استان، اظهار کرد: امسال شاهد افزایش بیش از هفت هزار هکتاری سطح زیرکشت کلزا در استان بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: سال زراعی گذشته در مجموع 4700 هکتار از اراضی زراعی این استان زیر کشت کلزا رفته بود که این میزان در سال زراعی جاری و تاکنون به حدود 12 هزار هکتار رسیده که احتمالا این میزان اندکی افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه امسال وزارت جهاد کشاورزی سهمیه 15 هزار هکتاری برای کشت کلزا در استان در نظر گرفته بود، اظهار کرد: به دلیل مشکلاتی که برای تامین بذر و کود در استان با آن مواجه بودیم، این هدف گذاری محقق نخواهد شد.

شهبازی یادآور شد: برای تامین بذر کلزای مناطق سردسیری استان کمبودی نداشتیم، اما برای تامین بذر رقم بهاره مناسب مناطق گرمسیری کمبود داشتیم.

وی در ادامه اشاره ای هم به میزان تولید کلزای استان در سال زراعی گذشته داشت و گفت: سال زراعی گذشته در مجموع 24 هزارتن کلزا در استان کرمانشاه تولید شد .

شهبازی متوسط عملکرد کلزا در استان کرمانشاه را 3.5 تن در هکتار عنوان و پیش بینی کرد: امسال بین 35 تا 40 هزار تن کلزا در استان تولید شود.

وی با بیان اینکه در تمامی شهرستان های استان بجز دو شهرستان پاوه و ثلاث باباجانی به دلیل نداشتن اراضی زراعی قابل توجه کشت کلزا انجام می شود، گفت: در تلاشیم تا سال آینده در شهرستان ثلاث باباجانی هم کشت کلزا داشته باشیم.

شهبازی بیشترین سطح زیر کشت کلزای استان را به متعلق به سه شهرستان کرمانشاه، کنگاور و صحنه دانست.

به گفته شهبازی کشت کلزا در مناطق سردسیر استان کرمانشاه از 15 شهریور ماه آغاز و حداکثر تا هفته آینده در مناطق گرمسیر استان ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: کشت کلزا یکی از کشت‌های بسیار خوب بوده که با توجه به عملکرد بالا، قیمت خوب و خریداری به صورت خرید تضمینی می تواند کشت خوبی برای کشاورزان باشد.

وی ادامه داد: کلزا به صورت خرید تضمینی از کلزاکاران خریداری می‌شود و تمامی مطالبات کلزاکاران استان در سال زراعی گذشته پرداخت شده است.

وی ادامه داد: کشت کلزا در تناوب با گندم کشت بسیار خوبی است که می تواند در بازسازی ساختمان خاک و مقابله با آفات و امراض مزارع گندم اثرگذار باشد.

شهبازی یادآور شد: کلزا ریشه های عمیق دارد و از عمق خاک تغذیه می کند، لذا پرداختن به این کشت می‌تواند در افزایش مواد آلی خاک نقش مهمی ایفا کند.

وی در ادامه توسعه کشت کلزا را در خوداتکایی کشور در تولید روغن اثرگذار ارزیابی کرد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار