مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد؛
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تنها ۱۸ میلیون هکتار از خاک اراضی کشور قابلیت کشت دارد و ۲.۵ درصد اراضی کشور مختص استان است.
کد خبر: ۶۸۹۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸ 10 December 2018

به گزارش خبرنگارما ، عزیزاله شهیدی فر پیش ازظهر دوشنبه در همایش روز جهانی خاک، فرسایش آبی و بادی، آلودگی های زیست محیطی، زباله و تغییر کاربری های مجاز و غیرنجاز را چالش های خاک در استان یاد کرد و افزود: از ۱۶۰ میلیون هکتار از خاک، بیش از ۵۰ درصد غیرقابل کشت و زرع، ۱۸ میلیون هکتار خاک قابل کشت دارد.
وی با بیان اینکه ۱.۳ درصد خاک و مساحت کشور و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور در مازندران واقع شده است گفت: با همه هجوم ها و آسیب های جدی باید از خاک و اراضی محافظت کرد.
این مقام مسوول با اشاره به اینکه، خاک زیرساخت اصلی بخش کشاورزی و تولید را تشکیل می دهد افزود: تمام عناصر موجود در خاک در انسان نیز وجود دارد و نشانه وابستگی جدی انسان به خاک است و همه به خاک برمی گردیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، مقابله با چالش های فراروی سلامت خاک را ضروری دانست و گفت: فرسایش های آبی و بادی در استان عمدتا براثر عملیات های عمرانی انجام می شود این درحالی که در گذشته در کشاورزی، شخم به شیوه شیارکردن انجام می شود اما پس از چنددهه، شخم به شیوه برگردان تغییر یافت.
عضوشورای اداری مازندران افزود: شخم های برگردان آسیب های جدی به پیکره خاک استان وارد کرده است درحالی که چهار درصد گندم از سطح ۵۷ هزار هکتار مزارع استان به صورت مکانیزه انجام می شود.
این مقام مسوول با اظهار اینکه در حال حاضر ۱۰ هزار هکتار از مزارع گندم و کلزا تحت کشاورزی حفاظتی است تصریح کرد: علاوه بر این در زمینه بذرکاران نیز ۱۰ هزار هکتار از مزارع به صورت مکانیزه انجام می شود.
شهیدی فر با اشاره به وجود اراضی محدود در مازندران، تغییر کاربری ها را چالش مهم برشمرد و گفت: در حال حاضر هفت میلیون تن انواع محصولات در اراضی مازندران تولید می شود و ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی مختص مازندران است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار