کارشناس مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، در 9 ماهه امسال تقریبا بیش از160 هزار راس دام سبک و سنگین به صورت غیرمجاز از استان خارج شده است.
کد خبر: ۶۹۹۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱ 06 January 2019

به گزارش تابناک خراسان شمالی ،ابراهیم تقوایی مقدم اظهار داشت: در این مدت 231 هزار و 356 راس دام سبک و چهار هزار و 100 راس دام سنگین با مجوز دامپزشکی از این استان خارج شده است. وی خاطرنشان کرد: برآورد می شود تقریبا معادل دوسوم آنچه دام سبک و سنگین با مجوز دامپزشکی از استان خارج شده، به صورت غیرمجاز جابه جا شده است. تقوایی اظهار داشت: دام هایی که با مجوز دامپزشکی از استان خارج می شود معمولا راهی کشتارگاه های استان های همجوار از جمله استان های شمالی، تهران و یا خراسان رضوی می شوند. وی با بیان اینکه دام های غیرمجاز به قصد قاچاق و یا فروش در سایر استان ها، از این منطقه خارج می شود خاطرنشان کرد: نداشتن گواهی بهداشتی حمل، بیمار بودن دام و یا قاچاق دام علت اصلی جا به جایی دام به صورت غیر مجاز است. کارشناس مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: جا به جایی غیرمجاز دام یکی از راه های اصلی برای انتقال بیماری ها و سرایت بیماری های مشترک میان انسان و دام به شمار می رود از این رو جلوگیری از این تخلف بسیار اهمیت دارد. وی اظهار داشت: واحد قرنطینه دامپزشکی هم به منظور حفظ و صیانت از سرمایه های دامی، با جابه جایی غیرمجاز دام بشدت برخورد می کند. تقوایی گفت: دام های غیرمجاز که در پست های قرنطینه شناسایی می شوند، با هماهنگی دستگاه قضایی یا به مبدأ عودت داده شده و یا راهی کشتارگاه می شوند و با متخلفین برخورد می گردد. کارشناس مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: در 9 ماهه امسال 264 دستگاه خودروی حمل غیرمجاز دام و محصولات و فرآورده های خام دامی در استان شناسایی و توقیف شده است .

وی اظهار داشت: 213 دستگاه از این خودروها با همکاری نیروی انتظامی استان در گشت های مشترک شناسایی شده است.

وی هدف از این اقدام را:

گامی در راستای پیشگیری از شیوع بیماری های دامی بین مناطق مختلف و جلوگیری از قاچاق دام توصیف کرد و همچنین کسب اطمینان از رعایت کامل ضوابط بهداشتی قرنطینه ای در زنجیره حمل و نقل دام و فرآورده های خام دامی عنوان کرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار