مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم گفت: سطح زیرکشت گیاه کم آبخواه منداب در اراضی این شهرستان ١٠درصد افزایش یافت.
کد خبر: ۷۰۸۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 28 January 2019

مجتبی آغاز مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم با اشاره به اینکه گیاه منداب نسبت به کم آبی مقاوم و سازگاری بالایی با شرایط آب‌ و هوایی منطقه دارد، گفت: در سال زراعی جاری سطح زیرکشت گیاه منداب در شهرستان خاتم ١٠ درصد افزایش یافته است و این گیاه با هدف تامین کود سبز در خاک و تناوب زراعی در مزارع گندم و جو انجام می شود.

وی افزود: سطح زیر کشت این گیاه در سال زراعی جاری ۶۵٠هکتار است که به منظور ترویج کشت این گیاه با نظارت مدیریت جهاد کشاورزی به ازای هر هکتار ١٠کیلو بذر رایگان بین کشاورزان منطقه توزیع شد که باید در مرحله گلدهی به منظور افزایش مواد آلی به خاک برگردانده شود.

آغاز تصریح کرد:گیاه منداب گیاه کم آبخواه، نوع سیستم توسعه ریشه، حجم بالای اندام هوایی گیاه و ازت موجود در این گیاه که باعث اصلاح وغنی سازی خاک و کاهش شوری زمین زراعی می‌شود و از همه مهمترین دلایل انتخاب این گیاه تحت عنوان کود سبز می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم با اشاره به اینکه گیاه منداب با داشتن ریشه‌های عمیق و گسترده باعث ایجاد منافذ در خاک، اصلاح فیزیکی خاک و جلوگیری از رشته شدن مواد غذایی داخل خاک می‌شود، گفت : در گذشته هر زمانی، که آفت و بیماری‌های زراعی در مزارع گسترش داشت کشاورزان باکشت این گیاه، خاک را ضدعفونی و باقارچ و آفت‌های کشتزار‌های گندم و جو مبارزه می‌کردند که این شیوه مبارزه با آفت در بعضی از مزارع وجود دارد.

آغازگفت: دانه‌های روغنی این گیاه در صنعت روغن کشی و علوفه آن در تعلیف دام استفاده می شود.

آغاز به خواص گیاه منداب اشاره و بیان کرد: این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان‌های طبیعی ویتامین C، ویتامین k. و ویتامین A. است که بارادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌های سرطان، سرماخوردگی و آب مروارید چشم می شود.

آغاز همچنین ازکشت و برداشت این محصول در شهرستان خبرداد و گفت:گیاه کم آبخواه منداب در اوایل مهر ماه کشت و در اردیبهشت ماه برداشت می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار