معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران بر لزوم پایش و مدیریت عوامل خسارت زا زنده مزارع گندم در دوره داشت تاکید کرد.
کد خبر: ۷۱۹۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵ 27 February 2019

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران بر لزوم پایش و مدیریت عوامل خسارت زا زنده مزارع گندم در دوره داشت تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مازندران، محمدتقی شکوهی با اشاره به شرایط اقلیمی زمستان امسال، بارندگی ها و افزایش یک درجه ای دما نسبت به میانگین بلندمدت و نیز پیش بینی کارشناسان هواشناسی مبنی بر بارندگی های نرمال در ماه های آینده، پایش مزارع و مدیریت عوامل خسارت زا زنده گندم در دوره داشت را ضروری دانست و گفت: با توجه به بارش های امسال برای استقرار، سبز یکنواخت و مطلوب گندم، انجام اقدامات و عملیات دوره داشت محصول با روش های مبارزه با علف های هرز، آفات کلیدی سن و انواع بیماری های برگی و خوشه گندم مانند سفیدک سطحی، سپوریوز برگ و خوشه، لکه خرمایی، بیماری لکه نواری باکتریایی و فوزاریوم خوشه گندم بسیار مهم است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران به کشاورزان توصیه کرد: اقدامات پیشگیرانه از جمله کنترل شیمیایی برای سالم و فعال نگه داشتن اجزاء محصول با هدف فعالیت فتوسنتزی، سلامتی برگ ها و خوشه گندم که نقش مهمی در پر شدن دانه آن داشته و نیز دستیابی به بیشترین ظرفیت عملکرد ارقام را در دستورکار قرار دهند.
شکوهی با بیان اینکه سالم نگه داشتن 3 تا 4 برگ انتهایی ساقه و خوشه گندم به دلیل اثرگذاری آن در پر شدن دانه، کمیت و کیفیت محصول بسیار اهمیت است دارد افزود: برای کنترل و جلوگیری از خسارت کمی و کیفی ناشی از بروز و توسعه بیماری ها برحسب نیاز در چند مرحله سمپاشی انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار