سیل اخیر مازندران نه تنها به محورهای ارتباطی و واحدهای مسکونی خسارت زده بلکه بخش قابل توجهی از اراضی زراعی و باغی این استان نیز با مشکلات و خسارت بسیار زیادی رو به رو است.
کد خبر: ۷۳۰۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳ 01 April 2019

سیل اخیر مازندران نه تنها به محورهای ارتباطی و واحدهای مسکونی خسارت زده بلکه بخش قابل توجهی از اراضی زراعی و باغی این استان نیز با مشکلات و خسارت بسیار زیادی رو به رو است.

نکا یکی از شهرستان هایی است که اراضی باغی و زارعی آن در سیل اخیر خسارت های فراوان و بعضا جبران ناپذیری دیده است.

برخی باغ ها و اراضی زراعی این شهرستان نیاز به احیای 100 درصدی دارند، حتی دامداران نکایی نیز در مناطق بالاددست از گزند خسارت‌های سیل مصون نماندند به گونه ای که بسیاری از آنها در منطقه هزار جریب به خصوص روستای کلارودبار و اطراف آن به دلیل رانش زمین شاهد تلفات دام های خود بوده اند.

منطقه قره طغان یا به زبان محلی ها جاده نیروگاه شهرستان نکا نیز درگیری زیادی با سیل داشته به طوریکه بیشتر اراضی زراعی و باغی روستاهای اطراف این منطقه دچار خسارت های جبران ناپذیری شدند. هرچند مسئولان مختلفی اجرایی و نمایندگان مجلس، بارها از این مناطق دیدن کردند اما به نظر می‌رسد باید یک برنامه جدی‌تر برای جبران این خسارت ها تدوین شود تا مردم در کنار رنج تخریب و خسارت خانه‌هایشان، بیم از دست دادن اراضی خود را نداشته باشند.

لایروبی نشدن رودخانه؛ عامل اصلی خسارت سیل

در این راستا، یکی از کشاورزان منطقه قره طغان نکا، با بیان اینکه عدم مدیریت درست در لایروبی رودخانه‌های این منطقه موجب بروز چنین خسارتی شده است، اظهار کرد: اگر لایروبی درست صورت می گرفت و عرض رودخانه بیشتر می شد یقینا آب از محدوده رودخانه طغیان نمی کرد و به باغات اطراف آسیبی وارد نمی کرد.

وی با بیان اینکه لایروبی رودخانه به صورت کامل انجام نشده و این کم‌کاری موجب خروج آب از رودخانه و خسارت های 50 تا 100 درصدی به اراضی و حتی چاه های آب شده است، تصریح کرد: خسارت های وارد شده زیاد است، زمینی که برای آن 15 سال زحمت کشیدیم در یک شب، از بین رفت و تنها انتظار ما از مسئولان، لایروبی درست رودخانه است تا این خسارت سال بعد تکرار نشود.

خسارت سیل به 5 هزار هکتار از اراضی باغی و زارعی شهرستان نکا

محمد پناهی یکی از کارمندان مرکز خدمات جهاد کشاورزی منطقه قره طغان نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه وسعت تخریب در اراضی زراعی و باغی بسیار بالاست، اظهار کرد: برخی از باغداران تمام زندگیشان یک هکتار زمین بود که در گل و لای ناشی از سیل اخیر مدفون شد و نیاز به احیای 100درصدی دارد.

وی با اشاره به اینکه بررسی های کارشناسان جهاد کشاورزی برای برآورد خسارت های ناشی از سیل در این منطقه ادامه دارد، تصریح کرد: نزدیک به 5 هزار و 500 هکتار از اراضی باغی شهرستان نکا خسارت دیده است.

پناهی در ادامه افزود: ارتفاع آب در منطقه قره طغان به بیش از 3 متر رسیده بود و بسیاری از باغ ها در گل و لای مدفون شده بودند.

مجید بهادری مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه پس از وقوع سیل، این سازمان تمام تلاش خود را برای برآورد خسارت های وارد شده به اراضی زراعی و باغی انجام داده است، گفت: تمامی کارشناسان جهاد کشاورزی در مناطق سیل زده در حال برآورد خسارت های سیل اخیر هستند و یقینا این برآورد در تخصیص منابع حمایتی از باغداران و کشاورزان آسیب دیده تاثیرگذار خواهد بود.

خسارت 330 میلیارد تومانی شرق مازندران از سیل

علی‌محمد شاعری، نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه خسارت شهرستان های شرق استان که درگیر سیل شده اند را برآورد کرده‌ایم، اظهار کرد: سیل اخیر عمدتا به محورهای ارتباطی، واحدهای مسکونی و اراضی زراعی و کشاورزی خسارت وارد کرده است که توسط تیم های تخصصی، بررسی و میزان خسارت ها برآورد به ستاد مدیریت بحران استانداری ارسال شد.

وی، میزان خسارت سیل در سه شهرستان شرقی مازندران را 330 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: سیل اخیر، 180میلیارد تومان در نکا، 100 میلیارد تومان در بهشهر و 50 میلیارد تومان در گلوگاه به محورهای ارتباطی، واحدهای مسکونی و اراضی زراعی و باغی آسیب وارد کرده است.

شاعری بیشترین خسارت را مربوط به بخش کشاورزی دانست و تاکید کرد: اراضی باغی، مزارع گندم، کلزا، دامداری ها و مرغداری ها جزو مهم ترین خسارت های بخش کشاورزی در سیل اخیر بوده است.

رانش‌های متعددی که عبور و مرور را سخت کرده است

وی با بیان اینکه 100 نقطه در محورهای ارتباطی شهرستان های نکا، بهشهر و گلوگاه به ویژه منطقه هزار جریب دچار رانش زمین شدند و عبور و مرور را سخت کرده اند، اظهار کرد: رانش های محورهای ارتباطی در این مناطق بسیار جدی است و اگر سریعا به آن ها رسیدگی نشود ممکن است اتصال روستاها به شهر قطع شود.

شاعری در مورد تعداد واحدهای مسکونی خسارت دیده نیز با اشاره به اینکه نزدیک به 800 واحد مسکونی در سیل اخیر شرق استان دچار خسارت های جدی شدند، گفت: تمام خسارت های برآورد شده به تصویب ستاد هماهنگی مدیریت بحران سه شهرستان رسیده است، همچنین استانداری تمامی این گزارش ها را در اختیار دولت قرار داد و معاون اول رئیس جمهور نیز قول داده که در هیئت دولت پرداخت خسارت مناطق سیل زده تسریع پیدا کند.

به گزارش ایسنا، هر چند دستگاه ها در حال خدمات رسانی و برآورد خسارت ها در تمامی بخش‌ها هستند، اما موضوع اراضی باغی، با محورهای ارتباطی و حتی واحدهای مسکونی کاملا متفاوت است، شاید محورهای ارتباطی و واحدهای مسکونی را بتوان به مرور زمان ترمیم و خسارت های آن جبران کرد اما اراضی باغی و زراعی که تولید و امنیت غذایی استان و کشور به آن وابسته است با گذشت زمان به سمت نابودی گام بر می‌دارد و از این رو انتظار می رود مسئولان به با درک درست از خطر پیش رو نسبت به احیا و کاهش خطرات احتمالی ناشی از سیل اخیر در باغ ها و اراضی زراعی استان برنامه های جدی و کارآمدتری را در دستور کار دهند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار