رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از کشاورزان سیلزده خواست برای برخورداری از جبران خسارت ها به منظور تکمیل پرونده به مراکز خدمات کشاورزی بخش ها مراجعه کنند.
کد خبر: ۷۳۳۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲ 09 April 2019

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از کشاورزان سیلزده خواست برای برخورداری از جبران خسارت ها به منظور تکمیل پرونده به مراکز خدمات کشاورزی بخش ها مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا مازندران دارای 460 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که کارشناسان رشته های مختلف کشاورزی در 64مرکز خدمات کشاورزی همواره به صورت میدانی در کنار تولید کنندگان هستند.
طبق آخرین بررسی و ارزیابی های صورت گرفته بارش شدید باران و برف در 2 مرحله از 26 اسفند 97 تا دوم فروردین امسال و همچنین بارش شدید در 12فروردین ، طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیل و سیلاب را در پی داشته که سبب شد تا 91 هزار هکتار از باغات و زمین های زراعی بخش های مرکزی و شرق مازندران دچار خسارت شدید به ارزش 600میلیارد تومان شود.
عزیزالله شهیدی فر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سیلاب به خزانه های برنج، مزارع گندم ، جو ، کلزا، باغ های مرکبات و سیاه ریشه، توت فرنگی، واحدهای دامداری و مرغداری، کندوی زنبورعسل، واحدهای آبزی پروری، کانال های انتقال آب و تاسیسات آب و خاکی استان خسارت وارد کرد.
به گفته شهیدی فر سیل به 91 هزار هکتار از باغ ها و زمین های زراعی استان خسارت وارد کرد که 18 هزار هکتار آن مربوط به باغ ها و 73 هزار هکتار زمینهای شالیزاری بوده است.
وی افزود: کارشناسان کشاورزی پس از بازدید میدانی منتظر حضور کشاورزان برای تکمیل پرونده جبران خسارت ها هستند.
شهیدی فر با بیان اینکه از این میزان خسارتی که به بخش کشاورزی استان وارد شد 20 میلیارد تومان از سوی صندوق بیمه کشاورزی پرداخت می شود، ادامه داد: پرداخت خسارت از سوی بیمه نیز آغاز شد.
وی کشاورزان خسارت دیده از سلاب اخیر را 42 هزار بهره بردار اعلام کرد و گفت: شالیکارانی که خزانه برنج آنها دچار خسارت شده است بذر مورد نیاز آنان تامین می شود.
سالانه از 230 هزار هکتار زمین های شالیزاری استان مازندران حدود یک میلیون و 50هزار تن برنج سفید برابر با 42درصد برنج مورد نیاز کشور تولید می شود.
مازندران همچنین با سطح 116 هزار هکتار باغات که 110 هزار هکتار آن مرکبات است با تولید سالانه بیش از 2میلیون و 500هزار تن رتبه نخست کشور را در تولید این محصول دارد.
وی ادامه داد: در سیل اخیر نهاده‌های دامی شامل جو و سبوس کشاورزان دچار خسارت شد و در این راستا هفت هزار تن نهاده دامی سبوس و هزار تن جو برای جبران خسارت میان دامداران مناطق سیل‌زده توزیع شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: برای اراضی زراعی که دچار خسارت شدند 2 میلیون تومان کمک بلاعوض و 2میلیون تومان تسهیلات بدون بهره‌‌‌ به کشاورزان پرداخت می‌شود.
شهیدی‌فر اضافه کرد: همچنین برای هر هکتار باغ خسارت دیده 5 میلیون تومان کمک بلاعوض و 5 میلیون تومان تسهیلات بدون بهره به باغداران پرداخت می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: صاحبان واحدهای خسارت دیده دام و طیور و زنبورعسل هم کمک بلاعوض و تسهیلات بدون بهره دریافت می‌کنند.
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران از 460 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان کمتر از هفت درصد زمین های مازندران تحت پوشش بیمه است.
سالانه از این اراضی حدود هفت میلیون تن محصولات کشاورزی از جمله برنج، مرکبات، گل گیاه ، انواع آبزیان و دام وطیور برداشت می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار