کارشناس مسائل سیاسی گفت: اعمال تحریم علیه کشورمان به بهانه حقوق بشر حربه ای قدیمی است و باید برنامه ریزی مناسبی در قبال آنها انجام داد .
کد خبر: ۷۳۴۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹ 13 April 2019

به نقل از باشگاه خبرنگاران، شورای اتحادیه اروپا به بهانه‌های بی‌اساس حقوق بشری با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تحریم‌های اعمال شده علیه برخی شهروندان و مسئولان ایرانی را تا ۱۳ آوریل ۲۰۲۰ تمدید می‌کند که شامل موارد زیر است: ممنوعیت سفر و مسدود شدن دارایی‌های ۸۲ فرد و یک نهاد، ممنوعیت صادرات تجهیزاتی به ایران که می‌تواند برای سرکوب در داخل و به‌علاوه ابزاری که برای زیر نظر گرفتن ارتباطات استفاده شود. این تمهیدات اولین بار در سال ۲۰۱۲ به اجرا درآمدند و از  آن زمان تاکنون هر ساله تمدید شده‌اند. این در حالی است که به  نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان عفو بین‌الملل، این سازمان به همراه سازمان «حقوق بشر جهانی» و سازمان «دیده‌بان حقوق بشر» که مقر آن در انگلیس است، تصمیم دارند در دادگاه استیناف لندن علیه صدور مجوز صادرات سلاح از انگلیس به عربستان سعودی (که در ژوئن ۲۰۱۷ در دادگاه عالی انگلیس صادر شد) اعتراض کنند.

سازمان «کمپین ضد تجارت سلاح» در فوریه ۲۰۱۷ در انگلیس به صادرات سلاح از لندن به عربستان سعودی اعتراض کرد اما دادگاه عالی انگلیس در حکمی در ژوئن همان سال اعلام کرد که انگلیس حق صادرات سلاح به عربستان سعودی را دارد. عفو بین‌الملل همچنین اعلام کرده است که خطر استفاده از سلاح‌های ساخت انگلیس در جنایات جنگی وجود دارد. این  دو خبر کوتاه نشان می دهد که نسبت به تعریف از حقوق  بشر و جنایات علیه بشریت تفاوت گسترده ای در جهانبینی  بین ما و غرب وجود دارد به طوری که  غربی ها در حالی یمن را به آزمایشگاه سلاح های خود تبدیل کرده اند که به بهانه های واهی  در زمینه حقوق بشر تحریم ها علیه کشورمان را تمدید می کنند. با توجه به این مسئله گفت‌وگویی را با صباح زنگنه کارشناس مسائل سیاسی داشته ایم که در ادامه می خوانید.

صباح زنگنه کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به استانداردهای دو گانه در مورد حقوق بشر، اظهار کرد:موضوع ارتکاب جنایت جنگی توسط انگلستان از طریق حمایت تسلیحاتی از عربستان در جنگ یمن یک موضوع مستقلی است که قابلیت پیگیری حقوقی را دارد.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد:مردم یمن، سوریه و عراق باید شکایت خود را نسبت به استانداردهای دوگانه غرب در خصوص حقوق بشر به مجامع بین المللی انتقال بدهند زیرا سلاح های غربی کشور آنها را در گیر جنگی گسترده کرده است.

وی ادامه داد:از طرفی دیگر بحران یمن در قرن حاضر یک فاجعه انسانی  محسوب می شود و سازمان هایی نظیر عفو بین الملل هم  می توانند علیه کشورهای غربی که حمایت بی چون چرایی  از جانب سعودی ها دارند، شکایت خود را مطرح کنند.

زنگنه گفت:تحریم ها علیه کشورمان به بهانه حقوق بشر یک حربه قدیمی محسوب می شود  که متاسفانه اقدامات مناسب فنی در واکنش به آن از سوی کشورمان انجام نشده است.

وی افزود:اقدامات علیه حربه حقوق بشری غرب باید کاملا سازمان دهی شده و فنی باشد تا نتایج مناسبی برای کشورمان کسب شود.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار