اوتیسم فقط مربوط به یک فرزند خانواده نمی‌شود و 2 تا 4 درصد احتمال وجود دارد که خواهر یا برادر کودک مبتلا به بیماری اوتیسم نیز به این بیماری مبتلا شود.
کد خبر: ۷۳۴۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱ 13 April 2019

اوتیسم، یک اختلال رشد است که در سه سال اول زندگی ظاهر می‌شود. این بیماری با تاثیر بر روی مغز کودک، رفتارهای اجتماعی و مهارت ارتباط برقرار کردن را مختل می‌کند ولی آن‌چه اهمیت دارد این است که نه تنها این بیماری به وضعیت اقتصادی خانواده، میزان تحصیلات افراد خانواده و نوع زندگی آن‌ها ارتباطی ندارد، بلکه باور عامه ابتلای کودک به اوتیسم از طریق واکسن و یا ترکیبات واکسنی کاملا اشتباه است.

در واقع بیشتر کودکان اوتیسمی، در سن یک یا 2 سالگی معمولی هستند، ولی ناگهان زبان گفتاری و مهارت‌های اجتماعی را از دست می‌دهند. همچنین بیماری اوتیسم در پسران 3 تا 4 برابر بیشتر از دختران است و هنوز آمار متقنی از تعداد این کودکان وجود ندارد.

 

مدیرکل بهزیستی استان زنجان در همین رابطه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار می‌کند: ۱۲۰ کودک اوتیسمی در سطح استان شناسایی شده است و ۳۵ کودک از خدمات درمانی، آموزشی و روان‌شناختی اولین مرکز توانبخشی ویژه کودکان اوتیسمی در استان بهره‌مند هستند؛ در واقع هدف مراکز اوتیسم، کمک به ایجاد تعامل کودکان مبتلا به این اختلال با دنیای بیرون از طریق مولفه‌های درمانی مختلف (گفتاردرمانی، رفتاردرمانی، کاردرمانی، موسیقی‌‌درمانی و بازی‌درمانی) است.

 

محمد محمدی‌قیداری ادامه می‌دهد: اختلال اوتیسم از بدو تولد به دلایل مختلف ایجاد و معمولا نشانه‌های آن از ۳ سالگی یا حتی زودتر ظاهر می‌شود. این بیماری نوعی اختلال تکاملی در مغز است و سبب مشکلاتی در تعاملات اجتماعی فرد با دیگران، ناتوانی در برقراری ارتباط‌‌های کلامی و غیرکلامی، انجام رفتارهای محدود و تکراری اعضای بدن به‌ویژه دست‌ها، سختی در یادگیری مطالب و حتی رشد می‌شود.

 

این مسئول با تاکید بر این‌که عوامل ژنتیکی، ایمونولوژیکی، عوامل مربوط به زمان زایمان، عوامل نوروآناتومیکی و عوامل بیوشیمیایی نقش مهمی در ایجاد این بیماری دارد، می‌افزاید: فرد دارای اختلال با آموزش‌های مستمر می‌تواند از زندگی طبیعی‌تری برخوردار شود. تحقیقات نشان داده است که تشخیص زودهنگام این اختلال در درمان و بهبود وضعیت فرد بسیار موثر است.

 

وی همچنین با اشاره به این‌که علایم این بیماری منحصر به‌ فرد است، تصریح می‌کند: طرح غربالگری و تشخیص اختلال طیف اوتیسم بین کودکان 2 تا 5 سال در چهار مرحله حساس‌سازی و آگاه‌سازی خانواده، غربالگری، تشخیص و مداخله (مرکزمحور و خانواده‌محور) اجرا می‌شود و والدین باید توجه داشته باشند که تشخیص و درمان زودهنگام این بیمارى تاثیر شگرفى در سرنوشت کودک دارد.

 

محمدی خاطرنشان می‌کند: وجود حرکات یا اصوات تکرارى و کلیشه‌اى، همچنین نقص در برقرارى ارتباط با دیگران چه به صورت کلامى و چه غیرکلامى از نشانه‌هاى قابل توجه اوتیسم است و ابتلای کودک به این بیماری، زندگی او و اعضای خانواده‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ چراکه فرد مبتلا، اعضای خانواده و نزدیکان او به حمایت، آموزش، پشتیبانی و آشنایی با جدیدترین شیوه‌های درمانی نیاز دارند تا بهتر بتوانند زندگی کنند و دچار آسیب‌های روحی و جسمی نشوند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا
برچسب ها: اوتیسم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار