مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: دامداران مراقب تب‌برفکی باشند.
کد خبر: ۷۴۸۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸ 26 May 2019

محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که دامداران به منظور جلوگیری از ابتلای دام‌های خود به بیماری تب‌برفکی، اصول و توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند، اظهار کرد: با توجه به احتمال شیوع بیماری تب‌‌برفکی بین جمعیت دامی در استان، همچنین به جهت کنترل هر چه بیشتر این بیماری و نیز پیشگیری از آلودگی واحدهای دامداری سنتی و صنعتی، لازم است موارد و نکات بهداشتی از جانب همه دامداران و تشکل‌های دامداری رعایت شود. 

 

این مسئول با اشاره به لزوم پرهیز از خرید و ورود دام جدید برای واحدهای دامداری‌ و یا دامپروری تا اطلاع ثانوی، ادامه داد: در وهله اول باید در محل ورودی دامداری نسبت به آهک‌پاشی و یا احداث چاله ضدعفونی و پر کردن چاله با آهک و یا فرمالین 5 درصد اقدام شود. همچنین همه وسایل نقلیه باید خارج از دامداری پارک شده و در صورت ورود وسایل نقلیه ضروری از قبیل خودروی جمع‌آوری شیر، چرخ‌های خودرو کاملا ضدعفونی شود. 

 

وی با تاکید بر جلوگیری از ورود افراد متفرقه به محوطه دامداری، افزود: اگر ورود افرادی از قبیل ماموران تلقیح مصنوعی، اکیپ‌های واکسیناسیون دامپزشکی و غیره اجتناب‌ناپذیر است، افراد باید از لباس و چکمه مخصوص همان دامداری استفاده کنند. همچنین ضروری است که در صورت بروز بیماری، ضمن جداسازی دام‌های مبتلا از دام‌های سالم با رعایت اصول بهداشتی، نسبت به ضدعفونی مناسب دامداری اقدام شود. 

 

حاج‌کاظمی با بیان این‌که دفن بهداشتی لاشه دام‌های مبتلا به بیماری ضروری است، تصریح کرد: باید از وارد آوردن استرس به دام‌ها (از قبیل دادن آب سرد، پیاده بردن دام در مسافت‌های طولانی، تغییر ناگهانی جیره، حمل و نقل نامناسب) خودداری شود؛ در واقع مهم‌ترین و اساسی‌ترین روش پیشگیری و کنترل بیماری تب‌برفکی، به‌کارگیری اقدامات بهداشتی، قرنطینه‌ای و نیز مایه‌کوبی است و متاسفانه این بیماری در صورت سرایت به دام، طی مدت کوتاهی همه گله را درگیر کرده و خسارات قابل توجهی را وارد می‌کند. 

 

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: دامداران به محض مشاهده علایم بیماری در دام با سامانه 1512 تماس بگیرند تا کارشناسان راهنمایی‌های لازم را ارائه دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار